• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolvärme under färd, fungerar det?

F

F.d. 53268

Guest
Som nybliven husbilsägare så har jag lite funderingar kring min Truma C3402.
Om jag tolkar bruksanvisningen rätt så skall det gå att ha värmen på under färd. Mitt problem är att efter bara några hundra meter så tänds den röda "fel" lampan. En undran till er som är mer erfarna än mig.
- Går det att ha på värmen under färd?
- Om svaret är ja, har ni några fantastiska idéer om eventuella fel.

(fortfarande kallt i Norrland ;) )

MVH
Fredrik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Husker jeg rett at 3402 er den som har inn og ut luft for brenneren gjennom gulvet? Om det er så trenger den en vindavviser i forkant på det hullet som er i gulvet og den bør ha et metalnett som sikkring mot insekter og smådyr inn i bilen. Hadde noe slikt på min første husbil for 10 år siden.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Jag har ingen erfarenhet av truma värmen men Alde har jag alltid haft i gång när jag kör har haft så i alla år med mina husvagnar och även nu *******en det fungerar bra och då bör väl truman oxå gå att använda under färd, i bilen har jag värmeväxlare så jag skall testa den nu, men annars har lag alltid pannan igång sen styr termostaten när den behöver värme.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

De fleste truma kan brukes uten problemer under kjøring, de som har problemer er de med luftinntak og eksos under bilen. Mange kjører bort eller skader vindskjermen som skal være montert i forkant på åpningen under bilen.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Hej.

Har för mej att jag läst att det skall vara en godkänd reduceringsventil vid gasolflaskan om man skall använda gasolen vid färd (?)

Peter.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

HEj
PÅ husvagnen körde vi alltid med Alde värmaren på under färd, vid tidig vår och höst.
Men på HB har vi värmeväxlare så då behöver vi inte ha ALDE pannan på under färd.
/Vidhem
 
F

F.d. 53268

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Har nu "grottat ner mig i truman, igår så:
  • Tittade jag på avgas och friskluftsintaget som är ett kombinerat vägguttag, såg OK ut.
  • Rev upp garderoben så att jag kunde komma åt avgasröret från insidan och såg att friskluftsröret var kraftigt skadat. Det gick att kapa av hela slangpaketet så nu har jag ett fungerande avgas och friskluftsrör.
  • Provkörning av bilen... problemet kvarstår. Konstaterade dock att det inte är efter 100 meters körning utan efter 20 sek som fellampan tänds.
DVS det verkar sitta en magnetventil som stryper gastillförseln så fort man slår på tändningen.

Finns det någon som har erfarenhet av att koppla bort den?
Bilen importerades i slutet på 90 talet till Sverige, vad jag förstått så är det i Sverige OK att ha på gasolen under färd, kan magnetventilen vara någon efterleva från Tyska bestämmelser?

MVH
Fredrik
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Kan du inte tända en låga på spisen och se om den slocknar när tändningen är på ?

Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Høres ut som de franske bestemmelsene som fortsatt er aktuelle for alle biler som ikke har automatisk slangebruddsventil - disse bilene følger EU regler - ikke nasjonale særregler.

Hvis det er denne varianten som er i bruk så sitter det en magnetventil i gasskassen som stenger når bilen startes og som ofte kan stenges med egen bryter inne i bilen. En slik ventil har ikke vært påbudt i Tyskland, men var en opsjon som gjorde det enklere å kjøre lovlig i Frankrike. Husk at uten SecuMotion eller tilsvarende så har en ikke lov til å ha gassen påskrudd når en kjører i Frankrike, men hvor mange har blitt kontrollert?
 
F

F.d. 53268

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

Om jag tolkar det rätt så innebär det att jag kan sätta in extra strömbrytare för att styra magnetventilen. Skulla jag åka i ett land där det krävs så "stänger" jag helt enkelt av den manuella styrningen och låter tändningen sköta magnetventilen.

Någon som vet om ventilen är öppen eller stängd beroende på om det kommer spänning till den eller ej?

/ Fredrik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Gasolvärme under färd, fungerar det?

På mitt "hemmabygge" så leder jag in bilens kylarvattnet i golvet detta styrs av elektroventiler. Står bilen stilla så stänger ventilerna och Dieselvärmaren kopplas in kopplas in.
 
Toppen