• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skriva tyskt y

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Någon datorkunnig som kan hjälpa mig. Har bytt till ett nytt tangentbord på min ASUS eee PC 901 efter att ha bjudit det på en halv kopp varmt kaffe med socker. Lyckades inte få igång det gamla igen.
Allt fungerar nu helt OK utom att jag inte kan skriva ett tyskt Y på normalt sätt med knappen till höger om Å med de två prickarna och därefter ett vanligt u.
Tror inte "prickknappen" är ur funktion utan anar att någon inställning är felaktig....men var och hur åtgärda detta? Har XP.
Tacksam för råd och tips!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Skriva tyskt y

Hej!
Det finns flera sätt beroende på vilket program du använder. Jag sökte i Googel på som exempel "tyskt u tecken i Word" och fick fler förslag.
//Conny
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Hej igen!

Verkar som de råd jag fått överstiger min förmåga....tydligen någon symlänk som skall tas bort...men var hittar man denna goda länk??

Roadglider
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Använd alt knappen + nummer.
Alt 129 = ü
Alt 154 = Ü
Alt 0252 = ü
Alt 0220 = Ü
Roland.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

När jag öppnar ett Worddokument och trycker ned Alt och skriver 129 få jag bara en sned blinkande markör /.
Roadglider
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Tryck nere ALT knappen och håll den ner tryckt och skriv 129 eller 154.
Fungerar på min dator.
Roland.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Dessvärre inte här..gjort som du sa. Får nog ta datorn och få lite direkthjälp. Jag får inse min begränsning!!! Tack till alla i alla fall!
Roadglideer
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Antingen så har du inte nummerpaden aktiverad tryck först på "bloc num" och prova att du kan skriva nummer själv använder jag denna metod då mitt tangentbord inte har dom svenska vokalerna å ä ö. har du en laptopp utan nummerpad då går det inte. Din Windows har ett virtualt tangentbord där kan du få fram Ü eller ü. ågon annan får ta över och förklara hur man får fram det virtuella tangentbordet jag kommer inte ihåg . Sorry .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skriva tyskt y

I kontrollpanelet finnes det en uppsetning for tangentbordet - kontroller at dette står på svenska og ikke på noe annet. I forbindelse med noen tangentbord dukker det og opp en avkryssningsbox for "flertast kombinasjoner" (aner ikke hva den svenske teksten er for denne boksen) prøv litt ulike kombinasjoner og det er mulig at problemet forsvinner.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Jag tror Roadglider fick US-tangentbord

På US-tangentbord finns ingen ÄÅÖÜ osv...

Normal finns Å eller Ü på Tyska efter P

4362478.jpg


Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Jag tycker att det enklaste sättet att skriva ü är genom att använda tangenten bredvid "Å" och sedan trycka "U", då får du "ü". Den tangenten har tre olika krumelurer ("trema", "cirkumflex" och "tilde" på typografspråk, men vem bryr sig?) som kan användas ovanför flera bokstäver. Vanligtvis på olika vokaler.

Med skift (tangenten för stor bokstav) kan man skriva ord som göteborska "gôrgott" och med AltGr, det spanska "Mañana". Eller så kan man sätta två prickar över de andra vokalerna ë, ï, ÿ, också. :)

//Stefan

Edit: Det virtuella skrivbordet får man lättast fram genom Windowstangenten och "R" och skriva OSK och Enter. (OSK = On Screen Keyboard).
Det går också bra med att klicka på startikonen och väja "Kör" och skriva ovanstående "OSK". Men vill man ha ett på annat språk än svenska, så får man först installera detta i kontrollpanelen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Hej!

På skärmtangentbordet fungerar tangenten till höger om å på rätt sätt. Det går således att skriva både ü och Ü men på ordinarie tangentbord blir det endast u och U.

Kan detta tyda på att det trots allt är något fel på mitt nya tangentbord???

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skriva tyskt y

Roadglider har du kollat i kontrollpanelet at det nye tangentbordet er satt opp som svenskt?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Ja Knut det står där som svenskt.
Roadglider
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Skriva tyskt y

Funkar inte på LapTop - datorer utan numeriskt tangentbord.
Då måste du först samtidigt trycka Fn + NumLock (troligen F11) så brukar en lysdiod tändas.
Brukar finnas en siffra i högra nederkanten på tangent M=0, J=1, K=2, L=3, U=4, I=5, O=6, 7=7, 8=8, 9=9
Tryck och håll nere Alt + J K 9 (129) och släpp sedan Alt så får du ü, Alt + J I U (154) blir Ü, Alt + J U I (145) blir æ, Alt + J I I (155) blir ø
//erkhu
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skriva tyskt y

Jo erkhu det gick att göra så här också. Förefaller dock enklare att använda skärmtangentbordet för de tyska yna. Eller undvika att köra till Lutzen, Lubeck mm och dra till Berlin, Hamburg istället. Skämt åsido kanske AutoRoute fattar utan tyskt y?
Roadglider
 
Toppen