• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rimor-köp...

F

F.d. 25236

Guest
Hej!
Vi har tittat på en RIMOR som våran allra första husbil. Är det någon som har erfarenheter om dessa? Det är en SUPERBRIG 727TC..
/Pia:mcride:
 
F

F.d. 29831

Guest
Sv: Rimor-köp...

Hej Pia.
Vi hade en Rimor 2000 års modell i 2 år, som förstabil. Bytte nyligen till en Adria.
Vi trivdes bra med bilen och allt fungerade utan bekymmer. Den är nog inte sämre än andra lågprisbilar som lämpar sig som nybörjarbil. Ett minus med bilen är att det f.n. inte finns någon återförsäljare i Sverige.
Hoppas att du i vilket fall gör ett bra val och upptäcker tjusningen med husbilslivet.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Rimor-köp...

Hej!
Vi har en Rimor Sailer 748 2003 års modell, köpt begagnad 2005. Fungerar alldeles utmärkt.
Hälsningar
 
F

F.d. 12602

Guest
Sv: Rimor-köp...

Hejsan! Vi hade en Rimor Superbrig 640 i 2 år och var supernöjda med den!! Lycka till med husbilslivet som är helt fantastiskt! Hälsar Hj&Carina
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rimor-köp...

Hej ! Vi har en Rimor Euorpeo 6. Den fungerar mycket bra. Planlösningen var anledningen till att vi köpte den. Med tanke på storleken så kanske det inte är någon bra nybörjarbil. Kvalitén är är inte sämre än andra husbilar i mellanprisklassen. De flesta som klagar på Rimor har själva aldrig kört eller ägt densamma. Det är min erfarenhet. Säkerligen finns det hos Rimor problemexemplar precis som det finns hos Kabe, Adria, Dethleff o.s.v.
 
F

F.d. 273

Guest
Sv: Rimor-köp...

Har en Rimor Katamarano 12 P - 2007. Haft den sedan den var ny. Naturligtvis enkelt utrustad men mycket trevlig bil. Inga som helst tekniska problem vare sig på fordon eller bodel. Kört 3500 problemfria mil. En bra instegsbil, men trist att det inte finns representation längre.
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Rimor-köp...

Hej!
Vi har en Rimor Katamarano 5 -07 på ford chassi. Har fungerat utan bekymmer.
Det som har gått sönder är handtagen till skåp luckorna. Vi är mycket belåtna med
husbilen.
Roland o Lotta.
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Rimor-köp...

Hej !
Jag har haft 2 st (en 648 och en 727) som har fungerat bra det som är viktigt att tänka på är lastförmågan om man åker 4st då blir det inte mycket vikt kvar för annat om bilen är 3500kg. Det går att väga upp dem men jag antar att den är byggd på mercders chassie (312,313 eller 316) och då kostar det ca 35000:- för ombyggnad av framaxeln om man ska väga upp en till 3800 - 3850kg. Problem som jag upplevde var att laddreglering för batteri var för starkt så batteriet koka samt fuktproblem i bakdelen mot bagage utrymme. Kolla bilen ordentligt innan ni köper nu var mina årsmodell 2000.
// Per
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Rimor-köp...

Det går att väga upp dem men jag antar att den är byggd på mercders chassie (312,313 eller 316) och då kostar det ca 35000:- för ombyggnad av framaxeln om man ska väga upp en till 3800 - 3850kg. // Per

För att en Mercedes ska gå att väga upp till 3800kg fodras att axel 1 har en garanterad axelbelastning på 1750 kg... Kollas enkelt på transportstyrelsens hemsida. (Om husbilen är reggad som lätt lastbil.) :)
 
F

F.d. 7793

Guest
Sv: Rimor-köp...

Vi har haft en 04a ng8 byggt på ett ford chassi i ett år och är riktigt nöjda,rätt enkel och kanske ingen carthago men utmärkt första bil.
När jag köpte den fanns en skada på den bak och som sagt finns ju ingen återförsäljare i sverige,men vem behöver det när tyskarna finns,mkt billigare och snabba leveranser,mkt trevliga att ha att göra med.
/Richard
 
F

F.d. 54176

Guest
Sv: Rimor-köp...

Hallo undra om någon har eller vet vad man kan få tag en manual på engelska /svenska till modell Ford rimor As Paux v. 1.1 ?
centralstyrning
Tack på förhand/Tobbe
 
Toppen