• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av äldre husbil.

F

F.d. 17584

Guest
Vi står i begrepp att bli husbilsägare, tror vi.
Problemet är att vi vet absolut noll och ingenting om husbilar. Vi har varit och tittat runt lite och vet ungefär vilken inredning vi gillar. Men sen är det stopp, vi har verkligen ingen aning om vilken urvalsprincip man ska utgå ifrån.
Så nu söker vi hjälp av er husbilsexpertisen.
Vilka bilar skulle ni rekomendera alternativt bestämt avråda ifrån. Vi hade tänkt oss en tidig 90-talare runt 100-150 000. Den enda inredning vi inte är jätteförtjusta i är den där köket är längst bak.
Alla tips på tänkvärdheter ang. inredning, teknink, motor mottages tacksamt.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Köp av äldre husbil.

Då har ni börjat i rätt ände - tror jag.
Dvs gå med i olika forum om husbilar och köp nya och äldre husbilstidningar.
Var själv i samma sitts för ett par år sedan - vi trodde tex att vi skulle ha en husbil med rund sittgrupp eller U-soffa. Det visade sig sen att det var inte alls nödvändigt.
Till saken hör att vi har hyrt HB ett antal gånger - det är en bra början.
Hyr först i ett par år - ok det kostar - men det ger otroligt mycket erfarenhet så att första köpet blir "rättare" - på nåt sätt.
Sen bör man ta reda på olika modellbyten på motorer och chassin tex Fiat bytte väl omkring 95/96 och sen vid 2002 osv.
Pris? Vi trodde vi skulle ha en runt 150 kkr - men efter att ha provkört ett antal slöa sugdieslar från före -95 så ändrade vi oss och började leta annat/nyare/starkare motorer. Lite dyrare. Det är vi det.
Det är väl som med båtar å annat här i livet - 3e gången gillt - det är först vid 3e bilen/båten/husbilen som det blir rätt. Så var det med vår båt - få se hur det blir med husbil??
Vi gillar vattenburen värme och PLÅTISAR! :)

Summasummarum:
- låt det ta tid
- hyr först några olika modeller
- läs på om chassin och modellbyte mm
- anlita någon bekant som är kunnig inom området.
Lär er hur kolla motor-drivning-fuktkoll.
Lycka till! :)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Köp av äldre husbil.

Hej
Hur har Ni tänkt använda HB.???
Endast sommarmånaderna eller även under vintern.(Höst & Vår) De flästa har HB bara under sommaren.
Det är väl en del i funderingarna Ni måste ta med i beräkningen.

Jag skulle reka, en med Alde vattenburen värme, men den kommer nog att kosta lite mer än en med luftvärmd HB.
Men som alltid vad man än köpre så kostar ju kvallite, man får det man betalar för.

Lycka till
/Vidhem
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Köp av äldre husbil.

Jag tycker nog att luftvärme funkar alldeles utmärkt, åtminstone vår, sommar, höst - vintercamping har jag ingen erfarenhet av.

Lasse
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Köp av äldre husbil.

Hej..

Jag rekommenderar er att köpa en så "rätt" bil som möjligt, så slipper ny byta när ni kommit på hur ni egentligen ville ha det. Det sparar tid och pengar..
Min erfarenhet är att diesel är att föredra framför bensinare, starkare motor. bättre bränsleekonomi. Alkovbilar kan bli lite svajiga p.g.a höjden, men fördelen är att ni alltid kan ha en färdig-bäddad dubbelsäng i alkoven. och ändå en stor rundsittgrupp/säng nere..
Det kan vara bra för en barnfamilj. Är ni bara två som åker kan en halvintegrerad vara en fördel. Gärna med fast dubbelbädd och svängbara framstolar då utnyttjar man ytorna bättre. Prova då hur lätt/svårt det är för den som sover innerst att komma ur sängen, det finns olika modeller.. En stor toa/dusch är självklart bättre än en liten.. Stor kyl bättre än en liten , men man kan planera matinköp.. Helintegrerad bil är ofta lite dyrare, men då blir det ofta bättre komfort fram i bilen, större fönster, bättre förvaringsmöjligheter framme etc. 16" chassie är lite styvare än 15" men även lite tyngre. (o lite bättre bromsar..)
Det skrivs mycket om vattenvärme kontra luftvärme.. Nittio-talsbilar kan nog ha båda,
Den äldre typen av luftvärme, t.ex Truma 5002 har mycket bra kapacitet. Fördelen är att den också kan köras utan fläktarna och kräver då inte 12/220 volt, som vattenvärme och modernare luftvärme kräver. Jag har själv provat båda typerna. Luftvärme kommer snabbt och vid golv. Vattenvärme inte lika snabbt men har bra eftervärme..(men kräver alltid 12/220) En bil jag skulle rekommendera är en Dethleff 642 -92 - 94, med L-soffa d.v.s 2 svängbara framstolar.. Osäker på vad den har för värme. Men det är för sin ålder mycket modern bil. (med L-soffan)
Kolla bakhänget, många har trötta bakfjädrar och bilen hänger trist i baken.... men det kan lätt kompenseras med luftfjädring för runt 5000kr det kan ni montera själva..
6-meters bilar kostar mer på färjor och broar,det ställs i relation till hur ofta man kör utomlands och vad den extrakostnaden kan vara värd i längden. Själv har vi idag en helintegr. Knaus 640, och har tidigare haft Frankia -89 och Tabbert -93.. båda helintegrerade.
Ja det blev lite mycket det här.. och mer kommer säkert..
Lyckat till. Husbilslivet är fantastiskt.. HBK likaså..

Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Köp av äldre husbil.

Jag tycker nog att luftvärme funkar alldeles utmärkt, åtminstone vår, sommar, höst - vintercamping har jag ingen erfarenhet av.

Lasse



Hej Förra söndagen stod det en "Plåtis" lika "dan" som du har i , Heiligenhafen.

/Vidhem

 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Köp av äldre husbil.

Hej,
Åk och fukttesta före köp och glöm inte att köra igång kylskåp i alla driftlägen, testa pannan och varmvattenberedaren alltså alla funktioner måste testas. Ta gärna med någon motorkunnig för att bedömma drivlinan. Lycka till!

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av äldre husbil.

Vår første husbil var 11 år da vi overtok den, brukte den i 4 år og lærte oss hva som fungerte med den og hva som ikke passet oss. Etter 3 år var vi klar over hva vi skulle se etter og studerte markedet grundig. På høsten besøkte vi en stor utstilling her i Norge (motsvarende Elmia-messan) og fant hvilke 2 biler som passet best, neste vår kjøpte vi den utstillingsbilen vi hadde likt best på høsten. Denne brukte vi i 8 år og fant 2 små forbedringer vi kunne tenke oss for neste bil. Dagens bil har disse forbedringene og noen til - tror ikke vi kommer til å bytte igjen på svært mange år.

Det fine for oss underveis er at vi begge ganger har fått igjen nesten det vi betalte for bilen.... Selv om det ble mye å betale i tillegg hver gang :):)

Første bil var en Hymer 644 fra 1985 med 2L bensinmotor, luftvarme og null frostsikkring. Bil 2 var en Flair 6700 fra 1999 med 2,8 TDI, ALDE, dobbeltgulv og garasje. Bil 3 - dagens Flair 8000 fra 2008 med 3L motor, bakhjulsdrift, 6 tonn totalvekt, automatgir, enkeltsenger, luftfjæring og masse annet.

Begge de to siste har fått montert store solpaneler, vannrenseannlegg og navigasjons PC med skjerm på instrumentbordet - først 8" nå 10" LCD.
Oyster og SOG er andre opsjoner som bare har vært et must......
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köp av äldre husbil.

Titta mycket och fundera på vilken modell du vill ha och sedan letar du i Tyskland och köper en där vi köpte en där nera för 8500 euro sen tillkom ju gas och ventilationstest och provtryckning för ca 10000:- för regbesiktningen i Sverge men liknande bilar som inte var så utrustade kostade då 180000:- i Sverige men detta var 7-8 årsedan och nu slipper man det gas och ventilationstestet .
Här är ex en 99:a för 15900 euro Motorhome Ad: Detailed Item Page

Men det finns ju hur mycket som helst och man måste ju veta vad man vill ha .


Luft värmen fungerar bra även när det är -25 och blåst men fläkten låter ju en del sen är det ju även så att Totalviken skall ju gärna vara mycket övet tjänstevikten för annars så får man ju inte lasta något och med tjänstevikt menar jag då inte det som står på pappret utan i verkligheten för att om man väger bilen och får fram en tjänstevikt och sedan monterar markis,cykelhållare och AC så höjs ju tjänstevikten men man ser ju inte setta på pappret utan att man kanske bara ser att man kan lasta 450 kg = 100 kilo borta redan i utrustning .



Jag hittade denna nu på blocket om du vill ha en billig "prova på husbil" Husbil LMC Diesel -90 | Skaraborg | Blocket
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Köp av äldre husbil.

Diesel är självklart då motorns segdragningsegenskaper är bättre. Luftvärme då det ventilerar bilen fort även då det är fuktigt. Bakhjulsdrift om den är längre då lasttrycket ska va på drivaxel. Alkov är bra om man åker fyra då har man mer sina egna rum. Undvik prålighet, det blir svårstädat och vissa delar skramlar under färd. Skapa ej beroende av eluppkoppling. Jag har aldrig varit på en camping med min bil på 20 år. Det innebär bra dusch, toa och ca 90-100l vattenvolym.
Då det gäller längnd om man ska på färjor och båtar så blir det mer och mer betalning per meter, men låt inte det styra ditt behov.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen