• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket chassi är bäst?

D

DIDRIK49

Guest
Hej!

Skall åka till Tyskland och titta på husbil. Vilket chassi skall jag välja? Fiat eller Ford?
Hobby 550 mot Dethleffs A 5431? 2,3 liter 110hk.

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Didrik
 
Lösning
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vi gick mera på att det skulle vara en bra planering på bodelen samt att tankarna är uppvärmda samt att den är bra isolerad sen var pulver i motorn ett krav med farthållare och AC .

Sen blev det Fiat framhjulsdrift 2,8 med 146 hk som är ytterligare trimboxad och det funkar bra för oss .

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Fick jag välja så skulle det bli ett Ford chassie, om vi nu talar om Transit 2.3 130 hkr.

Kan man stå ut med den höga körställningen i Hobbyn så är den suverän att köra. Mer personbilskänsla än i Fiaten. Distinkt och trevlig växellåda med greppvänlig växelspak. Enkelt handhavande av färddator, bromsassistance när man står still i uppförsbacke etc. Behaglig ljudnivå och otroligt pigg motor.
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Håller på Ford. Satsa på 140hk md bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är till för korta bilar och personbilar. Det är dessutom bättre svängradie, inga krånglande drivknutar.
Testat denna bil och körglädjen var perfekt.
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Det ultimata vore enligt min mening ett Ford-chassi med bakhjulsdrift och tvillinghjul. Men om man har den kravspecen så finns det nog inte många husbilar att välja på. Någon som vet? Finns det fler än Hobby?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vi gick mera på att det skulle vara en bra planering på bodelen samt att tankarna är uppvärmda samt att den är bra isolerad sen var pulver i motorn ett krav med farthållare och AC .

Sen blev det Fiat framhjulsdrift 2,8 med 146 hk som är ytterligare trimboxad och det funkar bra för oss .
 
Lösning

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Om all Ford husbil er i nærheten av denne: 10/2008, 2,4ltr, 140 hk, 21000km, tvilling med masser utstyr så velg Fiat 250 chassis!.

Hadde den tvilsomme gleden av å disponere en slik i påsken i to døgn da vår egen var på bodel og chassis service, og inkludert montering av utstyr.

Dette transit chassis er jo ikke bra! Her er noe av det vi mislikte konkret!:

-alt for myk fjæring, mangel på trygge kjøreegenskaper.
-krengning
-myke seter uten støtte
-for flat og kort sitteputer
-frontvindu alt for lavt, ser rett i takkanten
-forbruket 12,1 med meget pen kjøring
-intervall visker, framkaller konstant irriterende rele klikkelyd foran passasjer
-Ford kløtsj, hugger, hakker og lugger
-Motor har smalt arbeidsområde
-Motor stopper lett ved litt for lavt turtall v/igangsetting


Nå skal det sies at jeg liker biler som gir tilbakemelding og forteller meg akkurat hvordan jeg og den samarbeider, der er Fiat 250 chassis rått!

Dette lånet overbeviste meg iallfall, Fiat!.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej!

Tror du råkade ut för ett "måndagsexemplar".

Vi har Hobby 650 FLC Ford Transit 140hk 6växlad tvillinghjul, bakhjulsdrift och den går som en dröm.

Inget av det du nämner har vi noterat.:confused:

Tyst & bekväm och med motorresurser som räcker läääänge!:)

Ha det gott!
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej!

Skall åka till Tyskland och titta på husbil. Vilket chassi skall jag välja? Fiat eller Ford?
Hobby 550 mot Dethleffs A 5431? 2,3 liter 110hk.

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Didrik

---------------------------------------
Hmmmmmmmmmmm ???
Det chassi där alla hjulen får plats i en vanlig parkeringsficka. :)
Oj vilken spännande resa - med det stora utbudet som finns därnere.
Lycka till! :)
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Ja e väl kite partisk.. föredrar Amerikanskt. men skulla jag köpa not Europeiskt skulle de bli Mercedes utan tvekan..med bakhjulsdrift förståss.
:yes::yes::yes::yes::music-icon:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Opps, trodde det var snakk om ny bil. Da var innlegget mitt over en avsporing, beklager!.


Hobby 550 / Dethleffs alkovebil.
Vel, kjekk liten nett bil, alkoven gir ett hav av ekstra plass på en liten flate.
På -Design- vinner Hobby enkelt valget hos meg.

Er det Fiat chassis før 07 så er valget mellom Ford og Fiat hipp som happ, da er de likeverdige. Vet at 110 hester`en er veldig fin med en powerboks:)

Er valget mellom Ford og Fiat 250 er det vel intet valg?:D

:mcride:
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej
Har själv en Hobby 650. Årsmodell 2006. Har kört 2500 mil.
Har inte haft ett enda problem under dessa tre år. Chassit är Transit, Motorn heter 125-350, och är på 125 hk. Framhjulsdrift. Inga problem med storleken på motorn. Upplever tvärt om motorn som mycket pigg.
Har ändå kört jeep cherokee med 6-cylindrig motor i många år.
125 hk räcker mycket bra till. Det är vridmomentet som är det viktigaste. Uppför Hallandsåsen inga problem. Förbrukning ca 0,95 l/mil. Har kört långturer ute i Europa med vanliga vägar och motorväg. Hänger lätt med övriga trafiken upp till 130 km/h.
Motorn går förvånande tyst. Kan lätt sitta och småprata, höra på radio i 100km/h. Körmässsigt mycket personbilslik. Lättstyrd och en mycket bra växellåda. Man sitter lite högre i Ford än i Fiat. Men när du vänder runt stolarna till bordet hamnar du i helt rätt höjd.
Fjädringen är lite mjukare i Ford. Upplever detta endast som positivt. Körningen blir komfortablare på dåliga vägar.
Ford har dessutom (till skillnad från Fiat), inga "recalls" från fabriken. Inga problem med växellådorna. Inga frusna vevhusventilationer. Ja, listan är lång på Fiat(se andra trådar i detta forum). Stora reparationer med stora kostnader. Vad jag vet är det inga trådar här med "Fordproblem". Det finns kanske skäl till att Ford Transit har utnänmnts till "van off the year" två år i rad ute i Europa.
Vändradien är förvånandevis liten.
Vid nästa byte är både jag och hustrun överens. Endast Ford eller MB. Aldrig Fiat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej!

Skall åka till Tyskland och titta på husbil. Vilket chassi skall jag välja? Fiat eller Ford?
Hobby 550 mot Dethleffs A 5431? 2,3 liter 110hk.

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Didrik

Hej Didrik.

Det låter här som om chassivalet är himmel eller helvete. Så är det inte! Det finns för- och nackdelar hos de flesta chassi. Mycket handlar också om tycke och smak. Gå efterplanlösning, typ och pris. Vill man ha kort bil får man mycke boyta i ex alkov, delintegrerade är smidigare vid långfärder och helintegrerade är mycket rymliga och ombonade. Moderna chassi på Ford, Fiat och MB är väl beprövade med för- och nackdelar. Jag har ex alltid gillat bakhjulsdrift men köpte ändå nu en framhjulsdriven LMC på Fiat med ALKO chassi. Jag är jättenöjd! Framförallt för att insteg och golv är så extremt lågt. Det skonar rygg och knä när man ska ut och in.

Jag har kört med motorer mellan 90 till 225 hk. Samma sak här. Det är inte himmel eller helvete. Man anpassar körsättet efter motor. Visst är det bekvämt med en starkare motor men för de flesta är det inte det avgörande.

Du och din fru ska tycka om den bil ni köper. Det ska kännas rätt när man kommer in i den. Kom ihåg att husbil alltid är en kompromiss mellan hus och bil! :)
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej
Skall du åka till Tyskland skall du titta på både VW transporterchassi med alko
och även VW Crafter.

Finn många intressanta påbyggnader som inte förekommer i Sverige.

Du har också Merceds med nya chassi/alko som är lågbyggda. Finns ett
väldigt utbud om du ger dig tid.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej :)

Vi har kört Eura Mobil med Ford Transit 350 chassi och 130 hk motorn en rätt bra bit under senaste 9-10 månaderna och det fungerar bra. Monterat en box SpeedKit vilket givit lite av personbilskänsla. Förarmiljön är härlig och ljudnivån schysst. Finns förmodligen många bra chassin idag men det vi fastnade för var stolarna och sittställningen (innan vi ens hade kört den). Det är givetvis individuellt så testa och känn efter och provkör!!

Lycka till !

Bo-Lennart
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket chassi är bäst?

Ford har dessutom (till skillnad från Fiat), inga "recalls" från fabriken. Inga problem med växellådorna. Inga frusna vevhusventilationer. Ja, listan är lång på Fiat(se andra trådar i detta forum). Stora reparationer med stora kostnader. Vad jag vet är det inga trådar här med "Fordproblem". Det finns kanske skäl till att Ford Transit har utnänmnts till "van off the year" två år i rad ute i Europa.
Vid nästa byte är både jag och hustrun överens. Endast Ford eller MB.

Så är det.Har själv en -08 Ford 2,2 ltr. 140 Hk,ock kör 1500 - 2000 mil i året.
Det är aldrig nåt fel...man bara åker!

Ford-chassit har i tillägg best lastvikt (är lättast),otrolig bekväm ock ljudsvag.

Synd man inte kan få tyngre husbilar (¨øver 3850 Kg) byggda på Ford.Ford
bygger ju inte såna!!

Ottar
 
Toppen