• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket chassi är bäst?

D

DIDRIK49

Guest
Hej!

Skall åka till Tyskland och titta på husbil. Vilket chassi skall jag välja? Fiat eller Ford?
Hobby 550 mot Dethleffs A 5431? 2,3 liter 110hk.

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Didrik
 
Lösning
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vi gick mera på att det skulle vara en bra planering på bodelen samt att tankarna är uppvärmda samt att den är bra isolerad sen var pulver i motorn ett krav med farthållare och AC .

Sen blev det Fiat framhjulsdrift 2,8 med 146 hk som är ytterligare trimboxad och det funkar bra för oss .

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket chassi är bäst?

Det at Concorde og Niesman-Bischoff ikke bruker MB Sprinter som chassi kommer enkelt av at det ikke finnes større en 5000 kg totalvekt av Sprintet og disse er noen hundre kilo tyngre enn et Fiat ALKO AMC chassi på samme totalvekt. Når Fiat igjen brukes i de rimeligste modelseriene så ramlet Sprinter av samlebåndet.

Valget av Iveco Daily var enkelt - ingen direkte konkurent i klassen 5000 til 7500 kg totalvekt og en chassivekt et godt tonn under lastbilschassi gir rom for et tungt påbygg i denne viktige vektklassen i Tyskland og endel andre land som har mange med C1 kjørkort.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Ja du Knut, då är det väl tydligt att Fiats/Ivecos drivlinor ... har tillräckligt hög kvalite och bredd också för Concorde och deras husbilssortiment = fö samma som för övriga husbilar med "Fiatprylar" på marknaden! Kanske byter Concord i framtiden också ut MAN (liksom Mercedes) mot Scania alt Volvo, vem vet vad framtiden har i sitt sköte?

Slutsats; Fiat fortsätter att ta marknadsandelar i nya segment hos påbyggare och kunder, troligen för att de helt enkelt har "rätt och tillräckligt bra prylar för husbilsmarknaden". På gott och ont, övriga tillverkare får väl "skärpa upp sig" så att spec drivlinemarknaden blir mer konkurrensutsatt än vad den är i nuet!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Jag läste i husbilen test att Concorde annvänder Mercedes i sin värsta modell
Concorde kommer att annvända Mercedes chassin som alternativ under 2013
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Anytec jag tror att man kan utgå från Concorde's egen marknadsinformation för Åm 2013? Ref; Concorde Reisemobile GmbH - Modelle, i det finner man ingen antydan om att Mercedes är ett alternativ för någon av deras modeller överhuvudtaget!

Jag sätter mer tilltro till Concorde's eget underlag än till "Husbilen test", Concorde förmedlar säkert sin kvalite även genom att ge en korrekt, fullödig och känd marknadsinformation till sina ev kunder!

Enstaka drivlinebyten skulle dra med sig alltför stora kostnader och osäkerheter för dem betr t.ex omkonstruktion, tester och certifiering, alltså inte "bara" att plocka in nya drivlinor i serietillverkade bilar om man vill befinna sig på "top of the line" som Concorde!
 
F

F.d. 27593

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Jag som trodde att bakhjulsdrivna chassin inte fanns längre. Om fordonet är framhjulsdrivet skulle det ju kunna vara lägre golv då det inte finns någon kardanaxel att ta hänsyn till. Men så är det ju inte. Där under finns bara luft, och därför finns det egentligen ingen anledning att ha ett framhjulsdrivet chassi, särskilt med tanke på att det blir en hel del tyngd på bakhjulen.
 
Toppen