• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket chassi är bäst?

D

DIDRIK49

Guest
Hej!

Skall åka till Tyskland och titta på husbil. Vilket chassi skall jag välja? Fiat eller Ford?
Hobby 550 mot Dethleffs A 5431? 2,3 liter 110hk.

Tacksam för lite åsikter och erfarenheter.

Didrik
 
Lösning
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vi gick mera på att det skulle vara en bra planering på bodelen samt att tankarna är uppvärmda samt att den är bra isolerad sen var pulver i motorn ett krav med farthållare och AC .

Sen blev det Fiat framhjulsdrift 2,8 med 146 hk som är ytterligare trimboxad och det funkar bra för oss .

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Fiat har aldrig varit världens bästa bilar.Varför plötsligt nu,bara för husbilar byggs på dom? :confused: :confused: Titta Ni bara på chatten här på sidan,
som omhandlar Fiat,så mycket problem det kan vara med dom.Detta
läser man aldrig (så gott som) om andra märken.
Ottar
Vet inte vad du Ottar egentligen har för egna erfarenheter av Fiats kvalitet jämfört med andra tillverkare mer än vad du själv "beskrivit"(?), men;

1) Vi som köpt och kör husbilar baserade på Fiats teknik representerar ca 80 av 100 som du möter på europas vägar. Jag är förvissad om att vi(de 80) som kör/äger Fiatrelaterade husbilar inte är mindre kvalitetsmedvetna än vad du och de övriga (som repr de 20) är, snarare tvärtom!
2) Om 80 (av 100) av oss kör/äger Fiatrelaterade husbilar så är det alltså bara 1 eller 2 av de 20 som kör Renault. Bland de 20 ryms förutom Renault även Ford, Peugot, MB, Man, Scania, Volvo, VW, Cittra, Opel, mfl - inte mycket av var och en, de märks knappt antalsmässigt och är då sällsynta (även i vad gäller disk om fel ... ).
3) Mycket problem(???), allt är ju relativt! Om man trots allt vill disk kvalite så bör man inte utgå från hörsägner hur "bra" de än är, man måste även sätta dem i sitt sammanhang "t.ex antal drivlinor/chassier som kan felutsättas" se 1) och 2) ovan.
Det innebär att 1-2 fel på "en Renault" rimligen borde jämföras med 40-80 fel hos Fiat(-ägare) = för att få en mer rättvisande bakgrund för ev "kvalitetsdiskussioner"! Det ger då en mer rättvisande bild än att förlita sig till tvivelaktiga egna "subjektiva bedömningar och uppfattade ofta oklara hörsägner i bloggar" utan inbördes relationer (skilja på vems ansvar för vad och mmm)... resp bakgrund!

Vad avser Fiats kvalite så ryms Ivecos drivlinor och chassier i princip inom samma organisation. "Fiat(/Iveco)" använder i princip samma/likvärdiga grundkonstruktioner och tillverkningsprocesser, tillverkning sker i samma fabriker spec vad avser ex större serier av motorer (robotliner) - du vill väl inte påstå att också Iveco har låg kvalitet?
Går vi vidare till husbilspåbyggaren Concord så använder de sig mestadels av Fiat- och Ivecodrivlinor inkl chassier! Tycker du att Concord och deras kunder/köpare därmed är mindre kvalitetsmedvetna än ex de som köper Renaultprodukter?

Själv är jag helt övertygad om att samtliga drivline- och chassietillverkare på den eropeiska marknaden håller en så bra kvalite att vi knappast kan peka på kvalitetsskillnader mellan marknadens tillverkare mer än i väldigt speciella fall - kvalite är ett svårt ämne!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Själv är jag helt övertygad om att samtliga drivline- och chassietillverkare på den eropeiska marknaden håller en så bra kvalite att vi knappast kan peka på kvalitetsskillnader mellan marknadens tillverkare mer än i väldigt speciella fall - kvalite är ett svårt ämne!

Det finns fel och det finns fel. Fiat verkar tyvärr drabbas av en massa idiotfel, varav den läckande motorhuven är det mest otroliga!
Att åka vintertid och inte veta om kamremmen är ingjuten i ett isblock när man skall starta bilen känns för mig otänkbart!
Att sedan läsa att många hävdar att Fiats kvalitet är lika bra som andra europeiska tillverkare kan bara betecknas som... fanatism.:)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vid köp av husbil så tror jag att de flesta köpare inte själva väljer chassi utan istället "tvingas" att köpa det chassi som den tilltänkta bodelen är byggd på. Att vissa chassimärke är mer frekvent representerade som husbilschassi för husbilar är nog inte primärt baserat på att de är bättre än konkurenterna, utan den avgörande faktorn för husbilstillverkaren att välja det ena eller det andra har nog i allra högsta grad med inköpspriset och leveranstiden att göra.
Det är nog helt rätt som framföres av RELAX, att Europeiska chassi har förmodligen en jämlikt hög kvalitet, men ibland olika tekniska lösningar som ibland kan vara problematiska.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket chassi är bäst?

Vet inte vad du Ottar egentligen har för egna erfarenheter av Fiats kvalitet jämfört med andra tillverkare mer än vad du själv "beskrivit"(?), men;

Går vi vidare till husbilspåbyggaren Concord så använder de sig mestadels av Fiat- och Ivecodrivlinor inkl chassier! Tycker du att Concord och deras kunder/köpare därmed är mindre kvalitetsmedvetna än ex de som köper Renaultprodukter?

Själv är jag helt övertygad om att samtliga drivline- och chassietillverkare på den eropeiska marknaden håller en så bra kvalite att vi knappast kan peka på kvalitetsskillnader mellan marknadens tillverkare mer än i väldigt speciella fall - kvalite är ett svårt ämne!

Här misförstår man med råga!!!!

Jag försöker svara Relax på hans fråger till meg!

Det här skrev jag tidigare,ock går vel inte att misförstå:

sitat #Jag tror ingen biler er "dårlige" lenger,men allikevel offentliggjøres
statistikker om bra og mindre bra,selv om det ikke er mye som skiljer
dom här bilmärkena åt!!##

1.Min ärfarenhet med dom här bilarna är gennom jobbet,med et par hundra
distribusjons/varu/värktygsbilar av förskjelliga fabrikat ock storlek,ock
dom kördes inte försiktigt av dom som använde dom,så där såg man
vilka som höll kvalitè.

2.Om du frågar meg om jag PÅSTÅR att Iveco med är dårliga,les här ovanför
vad jag tidigare skrivit.Finns inte "dårliga" bilar längre,men jag undrar
fortfarande när jag läser om Fiats problemer her på chatten.Så är det.

3.Du frågar om Concorde-köpare är mindre kvalitèmedvetna,og där är mitt
svar att,När man köper Concorde,köper man väl nogot av det yppersta
som finns av et husbilsbygge.Av den grund är ju köparen mycket kvalitèmedveten.

At någon av Concorderna byggs på Iveco,kan inte
köparen gjöra nogot åt,då dom faktisk måste tacka
ock buga ock ta vad dom får av chassis,om dom då
inte beställer på Mercedes-chassis,vicket blir dyrare,
men många Concordeägare gör så.Inget ont om Iveco
av den grund.Man reparerar Mercedes med.

Så är det ju med andra husbilar med.Det har ju blivit så att om
man ska ha husbil,måste man varsågod ta Fiat också.Det är ju
snart inget annat att få!!!!!!Man MÅSTE ta Fiat med,om man
vill ha nogon husbil.Så har det blivit.

4.FPT (FiatPowerTrainCorporation) produserar motorer båda til Fiat ock Iveco.Många av
dom mindre dieslerna,som dom till husbilar, produseras bland annat i Kina og nogra i Italien,medan dom lite större produseras i Italien - Spanien bl.a.,ock för Amerikanska kontinenten,i Brasilien.Det är en jätte,den här Fiat-konsernen.âr det 16 länder dom har
förskjelliga fabriker i tro??

Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hadde Alfa Romeo laget noe siste 15 årene som rustet like mye, og hurtig, som en Mercedes Benz, hadde de blitt halshugget, knivstukket og hengt etter føttene av motorpressen, sannsynlig vis ville de fått buksevann først også.

:D


KLOKA ORD:D.
Jag har kört massor av nya bilar och däribland olika Mercedeser!!!!! Inte ett skit imponerande.
Detta säger jag fast jag själv är Mercaägare:rolleyes:, men självklart så har jag en äldre sådan, för lite kvalitékänsla vill man ju ha.

Jag har en 300 ce av 88 års modell, fullutrustad med endast 6000 mil. Faktiskt så kan man serva den själv utan att betala 1500kr+moms/tim hos en marmorberikad servicestation;)

Sen köpte frugan en Alfa i förra veckan.......En liten Mito ......går som tusan säger hon!:D

Anders
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Här misförstår man med råga!!!!
Jag försöker svara Relax på hans fråger till meg!
1.Min ärfarenhet med dom här bilarna är gennom jobbet,med et par hundra
distribusjons/varu/värktygsbilar av förskjelliga fabrikat ock storlek,ock dom kördes inte försiktigt av dom som använde dom,så där såg man vilka som höll kvalitè.

2.Om du frågar meg om jag PÅSTÅR att Iveco med är dårliga,les här ovanför vad jag tidigare skrivit.Finns inte "dårliga" bilar längre,men jag undrar fortfarande när jag läser om Fiats problemer her på chatten.Så är det.

3.Du frågar om Concorde-köpare är mindre kvalitèmedvetna,og där är mitt svar att,När man köper Concorde,köper man väl nogot av det yppersta som finns av et husbilsbygge. Av den grund är ju köparen mycket kvalitèmedveten.

At någon av Concorderna byggs på Iveco,kan inte köparen gjöra nogot åt,då dom faktisk måste tacka ock buga ock ta vad dom får av chassis,om dom då inte beställer på Mercedes-chassis,vicket blir dyrare, men många Concordeägare gör så.Inget ont om Iveco av den grund.Man reparerar Mercedes med.
Ottar
Hej igen Ottar, jag har bara läst och förstått vad du själv har skrivit! Lite synpunkter betr dina svar här ovan;

1+2) Har själv >30 års erfarenhet från helfordons- och drivlineutveckling (inkl konkurrentinsyn), mot den bakgrunden skulle jag ändå inte drömma om att mhj av t.ex tidningsuppgifter placera in Mercedes som kvalitetsmässigt sämre än andra tillverkare! Orsak, bara för att de under en begränsad tid(?) levererat nya rostbenägna "lyx"bilar ... som Opel förr i tiden men det kan uppenbarligen hända alla!

3) Det är inte så att "bara någon Concord" byggs/tillverkas på Iveco, utan antalsmässigt byggs faktiskt de flesta Concorder av Åm 2013 Fiatrelaterat!
Concord marknadsför fn 30 "husbilsmodeller", 15 med Fiat alt Iveco (= Credo-, Carver- och Charismamodellerna) som särklassigt byggs i "störst volymer", de övriga 15 modellerna baseras på MAN men i betydligt lägre antal (Mercedes finns inte i Concords "egna produktsortiment", så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån i det fallet?)!

Jag tycker inte att man ska göra om sina egna begränsade erfarenheter till "generella sanningar" för alla, spec inte då det gäller "svåra kvalitetsjämförelser(?)"! För mig har kvalitet en betydligt djupare innebörd än att enstaka prylar/funktioner fallerar. Man måste också "väga in", t.ex;
¤ "Value for money(?)", vilket inte betyder högsta odefinierade kvalite på enstaka prylar utan tillräcklig total/jämn kvalite för mina/produktens ändamål och livslängd! "Överkvalite" (= negativ suboptimering) betyder enbart att något är mer påkostat/dyrare än vad det behöver vara ur användar- och livstidssynpunkt. Det problemet tror jag inte att vi kan klara ut med förenklade diskussioner på dessa sidor!
¤ Mot bakgrund av denna kvalitetsbakgrund står det, i alla fall för mig klart, att t.ex Fiat lyckats väldigt bra med sitt koncept eftersom de blir allt klarare marknadsledare som bäst kan avläsas i volymer och tillräckligt nöjda kunder (husbilspåbyggare och köpare av deras produkter).

En bättre diskussion skulle kunna beröra varför det kan skilja så mycket i pris på nya husbilar men olika påbyggare med i stort sett samma funktioner, speciellt om de bygger på identiska drivlinor/chassier som ju enskilt är de dyraste komponenterna i våra husbilar - här finns det verkligen mycket att tycka till om!?

Betr "en massa idiotfel på Fiat" som Ulf B skriver; jag har senaste 11 åren själv ägt 4 st olika nya husbilar av Åm 2003-2012, dvs jag har egna erfarenheter av de tre senaste drivline-/chassiegenerationerna från Fiat! Jag har faktiskt inte haft en enda anmärkning på dessa Fiatprylar! Däremot har jag noterat från 30 och upp till ett okänt antal fel/anmärkningar som skall belastat resp husbilspåbyggare (= inte Fiatfel)! Jag gissar att detta förhållande är likartat också för de allra flesta av oss som köpt nya husbilar under det senaste decenniet!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Ja, basen blev säkert en Fiatkonstruktion, men Alfa Romeo har genom åren haft en ganska unik förmåga att bygga in körglädje i nästan alla bilar de byggt. :)

Var för ett tag sedan hos en av våra medlemmar här på forumet som har bilverkstad, han höll på med generatorbyte på en några år gammal alfa på tal om att bygga in saker:wink:

Hade Lars
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Så åter till urspungsfrågan.;)
Vi hade tidigare en HB på framhjulsdrivet fordchassie som vi trivdes bra med.
Framför allt var stolarna väldigt sköna tyckte vi då.
När vi sedan bytte husbil till en byggd på fiatchassie märkte vi att dessa stolar var ännu bättre.
Nackdelar med Ford:
* Man sitter för högt, speciellt om man är lång. över 180 cm. Man slår nästan i "taket".
* Vindrutans övre kant sitter för lågt.
* Kopplingen var under all kritik, den högg och orsakade tjuvstopp vid start.
* Fjädringen i mjukaste laget.

Motorn och resten var OK. Vad jag saknar på Fiaten är reglagen i ratten, annars inget.

De som säger att det inte finns några fel på Ford har fel. De har haft mycket fel på bl a EGR-ventilen.

Slutligen, vi har Fiat med 157-hästarsmotorn och det lågbyggda husbilschassiet med ökad spårvidd bak och jag vill inte byta tillbaka till ett forchassie.

//W
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vilket chassi är bäst?

Fiat har tillräckligt bra kvalitet för husbilsägare eftersom vi inte kör så många mil under dess livslängd, dvs överkvalitet som Relax kallar det.
Normal körsträcka är nog under 20 000mil för en husbil. Som distributionsbil går de oftast mycket längre under sin livstid.

Det man istället kan fokusera på är komfort och andra saker som höjer körupplevelsen. Själv tycker jag Fiat's komfort är dålig, hård med för kort fjädringsväg. De Mercedes jag provat har känts bättre (bara distributionsbilar dock)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Vilket chassi är bäst?

Hej igen Ottar, jag har bara läst och förstått vad du själv har skrivit! Lite synpunkter betr dina svar här ovan;

1+2) Har själv >30 års erfarenhet från helfordons- och drivlineutveckling (inkl konkurrentinsyn), mot den bakgrunden skulle jag ändå inte drömma om att mhj av t.ex tidningsuppgifter placera in Mercedes som kvalitetsmässigt sämre än andra tillverkare! Orsak, bara för att de under en begränsad tid(?) levererat nya rostbenägna "lyx"bilar ... som Opel förr i tiden men det kan uppenbarligen hända alla!

3) Det är inte så att "bara någon Concord" byggs/tillverkas på Iveco, utan antalsmässigt byggs faktiskt de flesta Concorder av Åm 2013 Fiatrelaterat!
Concord marknadsför fn 30 "husbilsmodeller", 15 med Fiat alt Iveco (= Credo-, Carver- och Charismamodellerna) som särklassigt byggs i "störst volymer", de övriga 15 modellerna baseras på MAN men i betydligt lägre antal (Mercedes finns inte i Concords "egna produktsortiment", så jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån i det fallet?)!

Jag tycker inte att man ska göra om sina egna begränsade erfarenheter till "generella sanningar" för alla, spec inte då det gäller "svåra kvalitetsjämförelser(?)"! För mig har kvalitet en betydligt djupare innebörd än att enstaka prylar/funktioner fallerar. Man måste också "väga in", t.ex;
¤ "Value for money(?)", vilket inte betyder högsta odefinierade kvalite på enstaka prylar utan tillräcklig total/jämn kvalite för mina/produktens ändamål och livslängd! "Överkvalite" (= negativ suboptimering) betyder enbart att något är mer påkostat/dyrare än vad det behöver vara ur användar- och livstidssynpunkt. Det problemet tror jag inte att vi kan klara ut med förenklade diskussioner på dessa sidor!
¤ Mot bakgrund av denna kvalitetsbakgrund står det, i alla fall för mig klart, att t.ex Fiat lyckats väldigt bra med sitt koncept eftersom de blir allt klarare marknadsledare som bäst kan avläsas i volymer och tillräckligt nöjda kunder (husbilspåbyggare och köpare av deras produkter).

En bättre diskussion skulle kunna beröra varför det kan skilja så mycket i pris på nya husbilar men olika påbyggare med i stort sett samma funktioner, speciellt om de bygger på identiska drivlinor/chassier som ju enskilt är de dyraste komponenterna i våra husbilar - här finns det verkligen mycket att tycka till om!?

Betr "en massa idiotfel på Fiat" som Ulf B skriver; jag har senaste 11 åren själv ägt 4 st olika nya husbilar av Åm 2003-2012, dvs jag har egna erfarenheter av de tre senaste drivline-/chassiegenerationerna från Fiat! Jag har faktiskt inte haft en enda anmärkning på dessa Fiatprylar! Däremot har jag noterat från 30 och upp till ett okänt antal fel/anmärkningar som skall belastat resp husbilspåbyggare (= inte Fiatfel)! Jag gissar att detta förhållande är likartat också för de allra flesta av oss som köpt nya husbilar under det senaste decenniet!

Ja du Relax.Här är man nog ute ock ordlägger oss olika,men menar i stort sätt det samma.Men jag försöker oavsätt svara deg på det jag förstod utav det.

1. Jag undrade på alt skrivandet om Fiats fel här på HBK.Växel-lådor,huv som
inte är tät ock bildar is rundt kamrem som går sønder,ock så vidare. Ducato 250 - YouTube Läser
man HBK`s facebooksidor den 4:de Mars,var det nyligen 2 Svenska som fick växel-lådahavari på väg hem från Spanien.Visst läggs det märka till !!Då tänker man
på en gång på kostnader ock kvalitè. Tycker Relax det är konstigt??

Mitt undrande var då;Varför nämns inget om dom andra chassina?? Tycker Relax det är fel att undra på det här,så får han vel tycka det då.


2. Relax har en mycket djup analys av vad HAN menar med kvalitè,ock det var en del.
För meg blev det lite si så där,men det er vad han menar.

För meg är kvalitè nogot man köper ock använder,dag efter dag,i lång,lång tid utan att gå sønder!!! DET är kvalitè för meg!!Möjligen jag,med min,som Relax så klokt kallade det,"begrensade erfarenhet",har et mycket förenklad syn på vad kvalitè bör vara,men så är det.Enkelt og okej.

3. Vad gjelder Concorde.....visst finns den på Mercedes!!! Min sambo`s bror har
en -05 (eller -06?) Carisma 880 F med en 2,7 liters Merca på 167 Hk. Om det inte är att få på 2013 års modeller,se det vet jag inget om,men visst finns det.Absolut.O`här är ennu en av samma typ,fast nogot äldre:
FINN.no - Mulighetenes marked

Relax lägger till grund att Ulf B har haft Fiat från 2002 till 2012,ock inget fel på dom!!
Va`bra!!! Så ska det vara. Men inte skulle vi väl lägga til grund så här"begrensade
erfarenheter" sade du.Jag skulle i alla fall inte göra det !!

Men visst har Fiat lyckats med sina markedsframstöt:Flexibilitet ock oslagbar pris.
Dom produserar billigara tror jag,i Kina ock Italien.
Inget konstigt att husbilstilverkarna köper dom här chassina.Ganska så naturligt.
Lågare pris = bättre förtjänst.
Det jag tycker är en nackdel för konsumentera,är att dom snart inte har nåt val på grund utav det här.Ska man ha husbil,ska man var så god ta till tacka med Fiat-chassi.Om inte,får man klara seg utan husbil. Så SKA det vel inte vara,eller........

Nej du Relax,det här kommer man inget vart med,men åsikterna finns kvar.Dom har vi.
Jag har mina erfarenheter,du har dina.Så får det vara.

Egäntligen et konstigt åsikts-utbyte det här.Presis som någon av oss på HBK bygger dom här bilarna. :rolleyes: Dom flesta här på HBK kör nog Fiat,ock det ska dom göra,för nogon dårlig bil är det inte alls.Dom tycker nog jag är en konstig prick med mina åsikter :)

Ha en glad påsk (med husbilen)

Ottar
 
Senast ändrad:
Toppen