• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage bränslefilter

F

F.d. 29908

Guest
Har en Adriatik 650 SP Fiat Ducato 2.3 som jag nyss servat, och upptäckte att den läcker diesel från bränslefiltret som byttes på servicen. Åkte tillbaka men efter rentorkning och provkörning på tomgång så var det torrt och fint. Men nu när jag kom hem så var filtret återigen fuktat på utsidan.

Någon som har koll på vad man bör kolla? fastsättning av filtrethuset, kan man dra det hårt?

Finns det något att kolla med snabbkopplingarna på filterhuset där slangarna är infästa?
 
Lösning
F
Sv: Läckage bränslefilter

Felet dom gör och inte smörjer oringen drar du åt en oring torr blir den tunnare någon stans och läcker. Jag fettar in oringen drar åt för hand har aldrig läckt på dom bilar jag bytt på.
Janne.

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Läckage bränslefilter

Är det någon som bytt ut hela filterhållaren? jag har funderat på att byta ut filterhållaren av plast och ersätta den med en annan.

Bytte på min förra bil en 2006modell till en metall filterhus, där man byter hela filtret varje gång typ oljefilter.Filtren är lite dyrare men bytet går på fem minuter och ingen risk för läckage.Bara lossa fästet och bränsleslangar med snabbkopplingar.
Mvh s670sl
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Bytte på min förra bil en 2006modell till en metall filterhus, där man byter hela filtret varje gång typ oljefilter.Filtren är lite dyrare men bytet går på fem minuter och ingen risk för läckage.Bara lossa fästet och bränsleslangar med snabbkopplingar.
Mvh s670sl

Intressant! Skulle man kunna få ett foto på den, samt vad den heter?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Läckage bränslefilter

Intressant! Skulle man kunna få ett foto på den, samt vad den heter?

Har inte bilen kvar så foto kan det inte bli.Filtren finns överallt t.e.x Mekonomen och andra tillbehörs firmor.
Själv använde jag den filter som sitter på 2012 års modell.Vissa fall måste man byta snabbkopplingar på slangarna.Det kan villken slangfirma som helst göra.T.e.x Slangsnabben.Bästa efter bytet är att man slipper dieselkladdet vid byten och den bättre halvan slipper klaga att man luktar diesel då man kommer in från garaget.
Mvh s670sl
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Hej vi var ute i helgen och husbilen har gått mycket bra när vi kom till Arboga tittade jag i backspegeln då var det vit rök bakom husbilen vi stannade och kontrollerade och då sprutade det disel mellan muttern och huset vi fick ta oss till Västerås på morgonen kunde jag få loss muttern så jag kunde kontrollera packningen så vred jag packningen ett halvt varv och skruvade på muttern igen och det var tätt sen stannade jag och kontrolerade och det var bra /H klas
det är ingen oring det är en planpackning som är 1 mm tjock gummi
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Våran bil som är en 2.8 jtd 2004 började bli lite svårstartad i bland. Det blev värre under sommaren och vi började se diesel under bilen. Öppnade huven med motorn i gång och såg hur det stod en stråle rakt ut, stängde av motorn.
Monterade bort luftfilterburkens översta del och såg då hela filtret som är av samma typ som ett vanligt oljefilter, kunde dra filtret för hand nästan ett varv och sedan var det tätt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Numer har FIAT engånsfilter man byter hela filterhuset,ett steg framåt alltså.
Detta hjälper ju tyvärr inte trådskaparen, vet inte om det skulle gå att modifiera gamla filter.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Läckage bränslefilter

Hej.Skulle byta filter efter 4500KM.Beställde filter via Mister Auto på nätet i april månad.Sulle byta den i september,det visade att det var fel filter.Det var inget insatsfilter,utan man byter hela filtret komplett.Det finnes två typer av filter,så man måste kolla med chassinumret vilket filter som det skall vara.Första filtret kostade 339KR.Jag ringde Mister Auto en person som satt i Hälsingborgs som svarade.Jag hade fotograferade filtret som satt i fordonet och han fick reservdelsnummret på filtret.Han konstaterade att det var fel filter.Han skickade ett nytt filter samtidigt reklamerade jag de filter som var fel.Nya filtret kom efter fyra dagar fick betala 449 för nya filtret.Filtren är av typ MANN-filter och är en av marknadens bästa filter gäller även oljefilter.Dom 339KR fick jag insat på Klarnakontot.Nu fins det nya filtret med i katalogen.Felet är att i botten sitter en givare som känner av kondensvatten i filtret dessa är olika långa.Mister Auto har jättebra service på de man beställer,samtidigt ha vettiga priser.
 
Toppen