• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rekommendation - Bodelsbatterier?!

F

F.d. 2128

Guest
Bodelsbatterierna i husbilen är helt slut, så det är bara att ge sig ut på jakt efter nya... Jag har 2 st Varta (90 A (20h) L170xB350) som står bredvid varandra på en plåt.

Jag har tittat runt lite och hittar billigaste batterierna på Biltema och dyrast är väl KAMA Fritid. Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni? Märke? Kapacitet? Återförsäljare? Köpa från Tyskland? Alla synpunkter mottages tacksamt!

/Henrik
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Ska man inte sträva efter att ha batterikapacitet så att batterierna klarar ett dygn med råge ungefär, har man då solceller med rätt kapacitet så kan man ju fricampa i evigheter, behöver gemene man mer än 2x100amp?, normalförbrukningen är väl ungefär 50amp dygnet om man ser på tv har värme och lite lampor på

själv så har jag en extra kompressorfrys på 50l för att frysa in fisk, den går dygnet runt och jag hamnar runt 100amp dygnet och då snålar jag inte med belysning och tv står på som bakgrundsällskap hela kvällarna

så varför fläskar folk på med extremt dyr överkapacitet, en del har ju 500amp, ofattbart i mina öron?,varför?

kul jag gillar ditt inlägg
ta din förbrukning (totala) i watt dela med 12 så får du ut hur många amp du förbrukar per timme
har du en solcell på ex 80 watt så producerar den i Sverige ca 210 amp på 1 vecka i genomsnitt under året då är april den bästa månaden så i ditt fall för att klara din förbrukning på solceller så skulle du behöva 5000 w solcell på taket undrar bara hur det skall få plats det motsvarar 70kvm
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Hej Dreams.
Efter att undersökt på dom flesta håll ang.Bodelsbatterier
samt frågat experter på området. Har jag kommit fram till
följande.Två stycken Tudor Endurance 135AH.Dom är helt
nya, angående livslängd och kapicatitet, och enl.alla jag pratat
med.Jag har parallelkopplat två stycken sådana,samt beställt
en stycken självsökande solcell på 100amp.som skall återge
sju gånger så mycket som en solpanel som ligger fast på taket.
Hoppas på en bekymmerfri sommar och likaså i Spanien till vintern.
m.v.h. Roffe T.:spinny:

hej du har 270 amp batterier med en urladdning på 15% per månad du förbrukar lite ström kylskåp lite teve radio kanske någon lampa
du skall ladda ditt system men hjälp av din solcell den är på 100w
kolla ditt behov av ström per dygn lägg ihop dina förbrukare dela med 12 så ser du vad det blir per timme en 100w solcell laddar ca 210 amp på 1 vecka i april sedan så spelar det ingen roll om den letar efter solen åt dig
solceller är jättebra den stora fördelen är att det ger vågor i dina batterier och det är guld värt men jag kan rekommendera dig att koppla in land ström för att ladda batterierna fullt var annan dag
m.v.h sundveda 43
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

kul jag gillar ditt inlägg
ta din förbrukning (totala) i watt dela med 12 så får du ut hur många amp du förbrukar per timme
har du en solcell på ex 80 watt så producerar den i Sverige ca 210 amp på 1 vecka i genomsnitt under året då är april den bästa månaden så i ditt fall för att klara din förbrukning på solceller så skulle du behöva 5000 w solcell på taket undrar bara hur det skall få plats det motsvarar 70kvm

jag har 350w solceller och dom producerar en normaldag mitt i sommaren 1200w/dygnet ungefär det är c:a 100ah 12v, vi pratar väl om 12volt,
jag använder runt 4-5amp timmen i snitt
hur du får det till 5000w och 70kvm får du gärna förklara, ska bli intressant..;)

Ditt räknesätt på 210ah veckan stämmer bra mot det jag beskriver, med mina solceller så får jag c:a 840ah i veckan och jag behöver 700ah för att klara mig
så i teorian så har jag 140ah överkapacitet i veckan..=)
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Hej Dreams.
Efter att undersökt på dom flesta håll ang.Bodelsbatterier
samt frågat experter på området. Har jag kommit fram till
följande.Två stycken Tudor Endurance 135AH.Dom är helt
nya, angående livslängd och kapicatitet, och enl.alla jag pratat
med.Jag har parallelkopplat två stycken sådana,samt beställt
en stycken självsökande solcell på 100amp.som skall återge
sju gånger så mycket som en solpanel som ligger fast på taket.
Hoppas på en bekymmerfri sommar och likaså i Spanien till vintern.
m.v.h. Roffe T.:spinny:

Man räknar med att en självsökande solcell motsvarar

Malmö 32%
Stockholm 35%
Kiruna 50%
mot att solcellerna ligger platta på ett husbilstak,
detta enligt vad som går att googla fram.

så då motsvarar din 100w solcell som bäst c:a 150w
om det var 100w solcell du menade?
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

hej du har 270 amp batterier med en urladdning på 15% per månad du förbrukar lite ström kylskåp lite teve radio kanske någon lampa
du skall ladda ditt system men hjälp av din solcell den är på 100w
kolla ditt behov av ström per dygn lägg ihop dina förbrukare dela med 12 så ser du vad det blir per timme en 100w solcell laddar ca 210 amp på 1 vecka i april sedan så spelar det ingen roll om den letar efter solen åt dig
solceller är jättebra den stora fördelen är att det ger vågor i dina batterier och det är guld värt men jag kan rekommendera dig att koppla in land ström för att ladda batterierna fullt var annan dag
m.v.h sundveda 43
Vad menar du med urladdning på 15% per månad?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Rekommendation - Bodelsbatterier?!

Man räknar med att en självsökande solcell motsvarar

Malmö 32%
Stockholm 35%
Kiruna 50%
mot att solcellerna ligger platta på ett husbilstak,
detta enligt vad som går att googla fram.

så då motsvarar din 100w solcell som bäst c:a 150w
om det var 100w solcell du menade?

De siffrorna avser en jämförelse med en solpanel på ett hustak med 30-40 graders vinkel riktad mot söder, och dessutom är det ett årsmedelvärde av elproduktionen. Solen har ju har varierande höjder under året och med varierande molnighet.

En solföljare ger ungefär två till tre gånger mer el under en solig dag, beroende på solhöjden. Den ger mer ju lägre solhöjden är mitt på dagen. Kanske den kan ge sju gånger mer på vintern när sol står riktigt lågt mitt på dagen.
 
Toppen