• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll-avtal

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Tidigare i detta forum har det avtal från 2006-11-08, som finns mellan Husvagns - branschens Riksförbund och Konsumentverket tagits upp.
I detta finns en paragraf, som berör kostnader för täthetskontroller under garantitiden.
Har haft kontakt med Konsumentverket och avtalet gäller och några tillägg eller för-ändringar har ej gjorts och dokumenterats där. Avtalstexten finns bifogad här.

Från branschens sida har dock ett egensidigt förtydligande gjort och detta åberopas vid kontakt med säljföretaget. Den kostnadsfria täthetskontrollen gäller bara om det i garantibestämmeelserna eller på annat sätt namneligen anges vilken eller vilka vekstäder, som skall utföra kontrollen.

I våra handlingar framgår att täthetskontrollen är ovillkorlig och årlig och endast får utföras av auktoriserad återförsäljare annars upphör garantin.

Genom denna skrivning anser branschen att den kostnadsfria täthetskontrollen faller och skall betalas av kunden. Jag anser att Branschen därmed kringår andemeningen i avtalet till kundens nackdel.

Vore intressant att höra era synpunkter och eventuella erfarenheter av detta.

Mvh Roadglider
 

Bilagor

  • Täthetskontroll.doc
    78 KB · Visningar: 71
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag tycker också det strider mot avtalet. Jag ska imorgon åka 20 mil extra bara för att komma till en aukt. eura åt. Men jag måste ändå betala för täthetskontrollen.:wideeyed:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Hej!

Jo det blir dyrt att bibehålla den så rundhänt utlovade täthetsgarantin.

Inte heller så svårt för säljföretaget att komma runt avtalet om gratis täthetskontroll, när Husvagnsbranschen Riksförbund gör följande tolkning av det centrala avtalet:

1. Om garantivillkoren stipulerar att kontrollen ska utföras av en utpekad verkstad, ska kontrollen vara kostnadsfri för kunden.
2, Om det stipuleras att kontrollen ska utföras av auktoriserad verkstad, och det finns mer än 1 sådan att välja mellan, får kunden själv stå kostnaden.
3. Om kunden är fri att välja verkstad, får han själv stå för kostnaden.

Lite skrattretande listigt eller vad man nu kan säga om punkten 2.

Mvh Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Nej...jag förstår dej, inte så lätt att se logiken i denna tolkning av avtalet. Möjligen är det att minimera antalet kunder, som får gratis täthetskontroll.

Roadglider
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Vad gäller egentligen runt dessa kontroller och garantier?

Är det stenhårt att den upphör helt om man missar en kontroll en gång även fast man testar nästa år och allt då är ok?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

På Eura är det var 12 månad plus/minus två månader. Måste följas om garantin ska gälla.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag tycker det är tveksamt om man ska fortsätta betala husbilsföretagen 750 kr för 5 min. arbete år efter år. På vår förra bil gjorde vi kontrollen 2 gånger, sen fick det vara bra.

Om något är felgjort, feltätat, så borde det visa sig ganska snabbt. Är allt OK de första två åren tror jag att allt fungerar som det ska.

Jag sålde bilen privat efter 5 år och köparen hade inga invändningar mot det jag hade gjort.

Hur tänker ni andra?

Håkan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Håkand
Ligger en hel del i vad du säger. Det viktiga är väl för den som köpte er bil att han får ett färskt protokoll vi köpet.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag tycker det är tveksamt om man ska fortsätta betala husbilsföretagen 750 kr för 5 min. arbete år efter år. På vår förra bil gjorde vi kontrollen 2 gånger, sen fick det vara bra.

Om något är felgjort, feltätat, så borde det visa sig ganska snabbt. Är allt OK de första två åren tror jag att allt fungerar som det ska.

Jag sålde bilen privat efter 5 år och köparen hade inga invändningar mot det jag hade gjort.

Hur tänker ni andra?

Håkan.
5 minuters täthetskontroll, om så är fallet hos din verkstad så skulle jag inte låta den göra någonting överhuvudtaget på min bil. Sist var jag med när dom gjorde det på vår husvagn och det tog 1 timme.
Tycker att 600-750 kr är skitpengar att ens bry sig i, för trots allt är det både en trygghet för dig som ägare och som framtida köpare om fukttesterna är gjorda. Men det är min syn på det,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll-avtal

De kontrolrutinene som skal følges for en tetthetskontroll på en N+B husbil tar i en helt tom bil en kort time. Normalt tar jobben mellom en og to timer, inkludert online loggføring hos fabrikken. Kunden må også ta vare på kvitteringen for utført kontroll.

Fikk på vår gamle Flair nytt gulv i garasjen ved avslutningen på garantiperioden som var 6 år - grunnen var kondensvann som hadde skadet gulvet innvendig. Dette basert på utviklingen i fukten i gulvplaten.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Då förstår jag att kontrollen kan utföras på olika sätt!

Jag var med på en kontroll (den sista vi gjorde) på vår förra husbil. Då tog kontrollen ca 5 min, och sedan ungefär 5 min att fylla i några dokument.

Servicekillen tog en snabb titt inuti bilen, var aldrig uppe på taket, samt hade en enkel fuktmätare att mätte med på två ställen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Ja dom där 5 minuterstäthetskontrollerna till en hög timpenninng är ju klart skrämmande och ett helt oseriöst agerande. Naturligtvis är det bra för säljföretaget, om inga fel konstateras inom garantitiden.
Skulle inte förvåna mig om begreppet täthetsgaranti utöver den normala garantitiden för en vara kommer att försvinna och ersättes av någon form av täthetsförsäkring, där avgiften för täthetskontrollen blir någon slags premie, som kunden betalar.
Är ju rätt säreget att en garanti skall betalas av kunden för att gälla.
Täthetsgarantin är ju snudd på vilseledande marknadsföring. Att garantin för kunden medför kostnader har inte framgått av de broschyrer jag läst. Men upp till husbilsföretagen att hitta lösningar, som ger nöjda och återkommande kunder.
En fundering bara.

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll-avtal

På Australske husbilar er det service på karossen 2 gånger i året, normal jobbtid 2 timmar - det pillas i fugor och sprutas tätningsmassa om det trängs.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Ja dom där 5 minuterstäthetskontrollerna till en hög timpenninng är ju klart skrämmande och ett helt oseriöst agerande. Naturligtvis är det bra för säljföretaget, om inga fel konstateras inom garantitiden.
Skulle inte förvåna mig om begreppet täthetsgaranti utöver den normala garantitiden för en vara kommer att försvinna och ersättes av någon form av täthetsförsäkring, där avgiften för täthetskontrollen blir någon slags premie, som kunden betalar.
Är ju rätt säreget att en garanti skall betalas av kunden för att gälla.
Täthetsgarantin är ju snudd på vilseledande marknadsföring. Att garantin för kunden medför kostnader har inte framgått av de broschyrer jag läst. Men upp till husbilsföretagen att hitta lösningar, som ger nöjda och återkommande kunder.
En fundering bara.

Roadglider

Skulle nog ringa importören eller generalagenten och påpeka att dom har en serviceverkstad (märkesverkstad) som arbetar på detta vis. Tror inte att dom blir direkt över sig av lycka om garantin skulle utlösas pågrund av dålig kontroll, eller fördyrade reparationskostnader pågrund av alldeles försent upptäckta läckage.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Är jag ute och seglar som det säjs?
Kändes som ämnet om kostnader för att bibehålla täthetsgarantin var viktigt att diskutera..tror många är berörda. Fler än 850 har läst, men få synpunkter.
Vissa kunder får betala andra inte. Kanske inte stora pengar, men som Sverker sa...skall det vara så här!!!
För mitt husbilsmärke marknadsförs en täthetsgarantin i kataloger som en favör.
Inget om kostnader redovisas.
Vid leveransa av vår nya husbil får man ett pappper om en tilläggsförsäkring för fuktskador...för husvagnar bara...men denna rekommenderas starkt! Där betalar man tydligen för något som berör kontroll av tätheten ...kanske premien???
Hur som helst vi kontrollerade vår husbil enligt kraven för garantin.
Ville gärna vara med och ta del av denna kontroll. Omöjligt med hänsyn till försäkringsvillkor och kundens säkerhet.
Sett Volvos finna reklam om att vara med vid service...konstigt att det kan vara så olika!!!
Slutsats...vi är så glada för att fått vår husbil, så vi går på allt!
Eller???
Roadglider
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag har skrivit om det tidigare men detta är väl rekord i kostnader för max 20 min arbete.
Om man direktimporterar en Dethleffs så kostar en kontroll i Sverige 4000 kr (1500 kr om bilen är köpt i Sverige) och en kontroll i Tyskland 90 EUR. Tråkigt att det ska behöva vara så här?
Lennart:mh4:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll-avtal

Om skillnaden mellan Sverigeköpt bil och direktimporterad är 2.500 kr, för täthetskontroll, så kan jag bara fundera över hur marknadsavdelningen tänker. Eftermarknaden kan inte vara särskilt viktig för dem. Om jag utsätts för en sådan särbehandling så skulle jag i all framtid undvika att ha med företaget i fråga att göra. När man har kommit ur greppet vad gäller täthetsgarantin så finns det säkert alternativ att tillgå. Efter 2 år (vanlig garantitid för bildel) så hittar man en bilverkstad som gör årlig service. Så slipper husbilsfirman få de pengarna. Kanske skall man vara glad att inte tillbehören i butiken också är dyrare för de som direktimporterat. Jag tror inte de som leder husbilsföretagen är dumma, men de har nog lite otur när de tänker!
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll-avtal

För en Knaus tar en autoriserad Knausverkstad 500 SEK för svensksåld och 1000 SEK för direktimporterad. Man kan undra hur återförsäljarna tänker:

1) "De har direktimporterat så av dem tar vi extra betalt, då köper de nog nästa husbil i Sverige......"

eller tänker de

2) "De har direktimporterat så av dem tar vi extra betalt, för de har fattat att direktimporterat är billigare så de kommer vi aldrig att kunna få in i rånarfållan vid nästa husbilsköp...."

Vad tror ni andra? Ni kanske vet hur de tänker?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Ja du.....logiken och tankarna vad gäller denna sä kallade täthetsgaranti är döljd i dunkel för oss kunder.
Roadglider
 
Toppen