• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

F

F.d. 4927

Guest
I väntan på den nya husbilen laddade jag ner manualen till Truma Combi 4, som sitter i den nya bilen. Har bland annat läst om påfyllning av varmvattenberedaren och det verkar ganska klart hur det ska gå till. Men så kommer något förbryllande (citat):
" Om bara kallvattensystemet utan varmvattenberedare används, fylls varmvattenberedaren ändå med vatten. För att undvika frostskador måste varmvattenberedaren tömmas via avtappningsventilen, även om den inte används."

Har jag tolkat detta rätt, jag kan helt enkelt inte undvika att få vatten i beredaren även om jag inte vill ha varmvatten????? :confused::confused::confused:

Lasse
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Tack för svaret! Jo, förvisso var det så i vår Chausson, men med en separat boiler kunde vi själv bestämma om vi ville ha varmvatten på eller ej. Här måste det ju bli så att värmaren värmer vatten antingen vi vill eller ej och det kan ju inte vara särskilt smart ur energisynpunkt.

En liten fråga till: Om säkerhetsventilen för beredaren öppnar vid risk för frost, töms då allt vattnet, så vi står där med helt tom vattentank??

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Hej!
På min Chausson flash 08 töms allt även vatten tanken när frost säkringen öppnas.:wideeyed:
Ret52
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Hej!

Har man tryckvattensystem och pumpen påkopplad så bör följande ske:
När frostskyddet löser ut och tömmer varmvattenberedare så faller trycket i systemet och vattenpumpen kommer med automatik att starta och försöker fylla beredaren igen. Med andra ord så töms vattentanken till slut.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Hej!

Om ventilen öppnar blir det en hävert verkan så allt vatten rinner ur. Detta hände oss på Danmarks färjan vid vår första h-bils resa. Gissa om vi blev förvånade när inget vatten kom ur kranen och vi hade full tank när vi åkte hemifrån.
:twitcy:
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Likaså öppnas ventilen (och allt vatten försvinner) om spänningen bryts t.ex. för att man byter bodelsbatteri. Kan undvikas genom att man först stänger av tryckvattenpumpen och stänger ventilen innan pumpen kopplas på igen.

Hälsningar.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Likaså öppnas ventilen (och allt vatten försvinner) om spänningen bryts t.ex. för att man byter bodelsbatteri. Kan undvikas genom att man först stänger av tryckvattenpumpen och stänger ventilen innan pumpen kopplas på igen.

Hälsningar.
Låter lite mystiskt, då det i manualen står: "FrostControl är en strömlös säkerhets-/avtappningsventil. Den tömmer automatiskt varmvattenberedaren via en avtappningsstuts när frostrisk föreligger." :confused::confused::confused:

Lasse
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Den nya typen av säkerhetsventil är helt mekanisk,arbetar utan 12v.
Det är en liten behållare med ett temp.känsligt gele ! som förändras av temp. och öppnar vid c:a +3grader.Manuell återställning.

Jojje
 
F

F.d. 15640

Guest
Sv: Påfyllning varmvattenberedare Truma Combi 4

Hej!

Har man tryckvattensystem och pumpen påkopplad så bör följande ske:
När frostskyddet löser ut och tömmer varmvattenberedare så faller trycket i systemet och vattenpumpen kommer med automatik att starta och försöker fylla beredaren igen. Med andra ord så töms vattentanken till slut.

Hände mig för inte så längesedan, pumpen gick sedan i tomme, som tur var gick inget sönder, nu stänger jag av vattenpumpen när jag inte använder bilen.
 
Toppen