• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6 E

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om Truma Combi 6 E ska låta som ett rea-plan innan Trumapannan startar. Efter några minuter lugnar fläkten ner sig men under tiden stjäler fläkten en massa ström från batteriet.

:confused:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Vi har en sån panna. Den hörs inget när den startar, fläkten går bara så mycket som behövs för att blåsa in den varmluft som behövs för att hålla värmen på den nivå som termostaten bestämmer. Ju större skillnad mellan inställt värde på termostaten och verklig temperatur i bilen, desto högre fart på fläkten. Däremot går den en stund om man stänger av den, troligen för att kyla ner pannan innan den stoppar, då går den på ganska högt varvtal. Har man både el och gas inkopplat och vrider termostaten till högsta läget då blåser den rejält.
Ove.G
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Hej.

Har samma panna och "reaplanseffekten" brukar bara inträffa när jag kör den på gasol.

Tror det skall vara så.

Peter.
 
F

F.d. 25116

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

hej, vid avstängning av pannan inträffar den s.k. "reaplanseffekten" alltid på vår truma 6:a,
det kan även ske när pannan ställs på gasol speciellt om det är låg temperatur inne i bilen, fläkthastigheten avtar med stigande temperatur för att efter en liten stund återgå till normalt "flås"
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Samma här när jag kör på gasol , mycket irriterande speciellt när våran panna är monterad vid huvudändan under sängen ( den konstruktören har aldrig campat :mad:)

Jag kan inte riktigt förstå varför det är så att fläkten varvar upp varje gång den cyklar.

När man kör på el smyger den igång så fint.

// Pär
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Truma Combi 6 E

Jag kan bara hålla med de flesta. Den låter rejält när den går igång.

Ni som kör med eldrift på pannan, räcker värmen till om ni kör enbart el när det är kallt (-10) ute?
 
Toppen