• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Funderar på att skaffa ett elverk. Kan man ha ett sådant igång på en Autohof?

Alve
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Till Alve.
Kör in och ställ dig där det står LKW kyltransporter så försvinner du i mängden när du ändå skall lyssna på ditt eget så lär ju inte deras störa ihäller :).
Så kan ni ju stå där och brumma tillsammans.
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Är det så brummiga grejer att man själv blir störd också?

Har faktiskt aldrig hört eller sett ett elverk igång. Brukar alltid ligga på campingplatser med elanslutning. Nu är det emellertid så många som som talar sig varma om ställplatser och snabba övernattningar att jag börjar fundera i dessa banor också.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ok.... jag har alltid klarat mig på det som finns i bobatteriet när man står en natt bara,
detta inkluderar några timmar TV, micro har jag aldrig kört i husbil.
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Det är ju en förbränningsmotor och dom är ju inte helt ljudlösa.
Länk till den jag har köpt:
Details]Details fr XGSF2000E fr XGSF2000E[/

Kommer att ha med mitt för att kunna starta det om det skulle behövas om jag kör slut på elen. Står man en kväll så kör man det när det behövs och vid läggdags stänger man ju av den och står då lite avsides så man inte stör sina grannar som vill ha lugn och ro.
Köpte till en avgasslang som kanske gör den lite tystare ? Inte vet jag men skall prova lite olika grejor och se om man kan göra något för att få den att gå tystare utan att tappa effekt.

Portable Digital Inverter med elstart
2.0KW
Endast 55dB (A) / 7m
upp till 12h varaktighet

OBS! översatt med Google Translate

Vare sig på semester på campingen, på segel eller motor yacht i verkstaden eller i trädgården - det digitala inverter generator finns på alla ställen hela tiden. När du har ingen elektricitet, men behöver omgående, kan du använda denna generator med den senaste generationen. Den digitala inverter teknik och tillhörande absolut ren sinus kurva, kan du ansluta till dessa med hög effekt generatorn även de mest känsliga apparater som teveapparater, bärbara datorer, spelkonsoler, DVD-spelare, videoapparater, laddare och kontroller uppvärmning.

Tekniska data - FME XG-SF2000 E-Start
Frekvens (Hz) 50
Stabila / Average utspänning (V) 230
Stabila / Average Output Current (A) 8.7
Motorvarv per minut (r / min) 2800-3700
Stabila / medeleffekt (KW) 2.0
Maximal effekt (kW) 2.2
Gleichtsrom Likströmsutgång 12V-8.3A
Phases 1
Zündungsart kontaktlös, elektronisk tändning
Generator Portable Digital Inverter
Tankkapacitet (L) 7.0
Bränsleförbrukning (g / kW.h) 450
Heltid vid en genomsnittlig last upp till 12 timmar
Geräuchpegel (nollbelastning ~ full last) 55dB (A) / 7m
Mått (L × W × H) (mm) 550 × 310 × 500
Nettovikt (kg) ca 26
Starting system / Starter Rep / elektrisk start (med inbyggt batteri)
Bränsle Vanlig blyfri bensin, eller bättre
Smörjolja SAE15 / W40 eller högre
Motormodell XG152F
Motortyp 1-cylindrig, 4-takts bensinmotor med ett patenterat luft-kylsystem
Bore 54 × 58
Deplacement (ml) 113
Zündungsart TCI
 
Senast ändrad:

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Solpaneler har jag oxå men dom funkar inte på natten så det var ett dåligt argument att ta upp i detta sammanhang. Det är väl på kvällen man tar ut den mesta elen och det i regel tar slut så då gör en solpanel inte mycket nytta.Har tänkt att montera en mindre vindkraftverk som man ofta ser på båtar oxå men det blåser ju inte alltid så min Kipor får nog följa med ändå. Dessutom så skrev jag att OM jag skulle bli utan el så vill ja ha det i reserv. Har oxå bytt alla lampor till LED.
Att förbjuda var nog att ta i tycker jag.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ronald Eva

Det var definitivt inte riktat till er :)

Själv har jag inget som helst behov av ett elverk.
Har en Boosterladdare under körning vilket gör att jag har fulladdat bodelsbatteri så fort jag stannar.Det räcker i sin tur i 2-3 dagar vid stillastående.(värme,tv 21w och ledlampor)
Har en solpanel med mig om det skulle behövas.
Var vänlig läs igen min sista mening.;)

Jojje
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Är det så brummiga grejer att man själv blir störd också?

Har faktiskt aldrig hört eller sett ett elverk igång. Brukar alltid ligga på campingplatser med elanslutning. Nu är det emellertid så många som som talar sig varma om ställplatser och snabba övernattningar att jag börjar fundera i dessa banor också.

Vårt Honda 20i går väldigt tyst, speciellt om vi bara laddar batterier och ser på Tv. Vi skulle dock inte drömma om att starta det om det står andra husbilar väldigt nära. Men på platser med annat bakgrundsljud, det behöver inte vara särskilt högt, så hörs elverket inte alls ett 50 tal meter bort! Vi kör Tv, digitalbox och Dvd med Inverter men efter en kvälls Tv tittande behövs batteriet laddas, speciellt om vi inte skall köra så långt nästa dag.
Att jämföra elverk med solpanel, som någon här gör, det är som att jämföra att tanka bilen med en blomspruta istället för med en Jeepdunk... :wink:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vill man leva i god grannsämja även på tillfälliga uppställningsplatser är nog ett elverk utanför bilen inget som bidrar till en eventuell inbjudan på en öl.:rolleyes:

Men chansen till en inbjudan ökar nog ganska avsevärt om man istället investerar i en bränslecell som är i stort sett nästan ljudlös.
Det som kanske avskräcker är nog det extremt höga priset i förhållande till erhållen effekt.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

"Att jämföra elverk med solpanel, som någon här gör, det är som att jämföra att tanka bilen med en blomspruta istället för med en Jeepdunk... "

Om du har ett elverk som ger 8A eller en solpanel som ger ett snitt på 8A.
Vad är skillnaden ? Jo solpanelen är tyst och miljövänlig :)
Dessutom kräver elverket, just det en jeepdunk:D
Laddar solpanelen minst lika mycket som du förbrukar/dygn så är saken klar.
Så det var en enkel jämförelse.

Jojje
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Bra jämförelse, dessutom är jag rätt säker på att de flesta efter ett par dagar kör omkring med dåligt laddade batterier, då generatorn har svårt att klara att "toppladda"
batterierna. detta är solcellen bra på då den laddar ganska lugnt under lång tid, vilket är precis vad batterierna behöver.

Hälsningar

Montreal
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hejsan
Det är lite lustigt när vissa säger att solpaneler är bra då behöver man inte ett elverk. Men vår, höst och vinter så vet jag inte om det är så lyckat med bara solpaneler. Man kan inte bara utgå från sina egna behov och tro att alla har samma behov. Elverk är bra solceller också Efoy är nog kanonbra men ännu alldeles för dyra.
Ha det
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Men chansen till en inbjudan ökar nog ganska avsevärt om man istället investerar i en bränslecell som är i stort sett nästan ljudlös.
Det som kanske avskräcker är nog det extremt höga priset i förhållande till erhållen effekt.
Hittade en bränslecell på en båttillbehörsaffär.
popup.html
050630.jpg

Ger samma effekt som TVn drar ungefär. Har ingen aning om driftkostnaden.
-::: Båttillbehör - BåtAccenten - Har du båt har vi resten :::-
25000 för att se på TV får mig att fundera på andra kvällsnöjen. Alternativt ett batteri till som kan laddas av solcellen på dagen.
 
Toppen