• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Funderar på att skaffa ett elverk. Kan man ha ett sådant igång på en Autohof?

Alve
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vad är problemet?

Elverk är en lösning bland många. Har själv inget men har blivit störd åtskilliga gånger speciellt på ELMIA-mässan.(glömmer inte den Amerikanska husbilen med elverket som skrek som en katt hela kvällen)

En bättre lösning är solceller, tyst och bra, men problemet är att de är tämligen effektlösa från september (när ELMIA är) och fram till vårkanten. Så åretruntcampar man fungerar det helt enkelt inte om man inte sparar ström extremt mycket.

Själv tröttnade jag på att lyssna på elverk och att sitta på ELMIA med solceller som inte gav ström så jag köpte en bränslecell!!

Bränslecellen är det bästa tillbehör vi köpt (även det dyraste) fungerar alltid helt perfekt! Vi ser ofta på 2 TV-apparater samtidigt, datorn laddas och några batterier, telefoner mm. laddas också. ALDRIG PROBLEM MED STRÖMMEN, det är så skönt, att tända alla lampor och allt annat du behöver utan att tänka, precis som hemma.

Min tipps är köp en bränslecell, får jag välja på t.ex. stor motor, automat eller andra tillbehör så kommer bränslecellen högt upp på listan. Kanske för att vi fricampar mycket.


Ha det gott i sommar hälsningar Torbjörn :):):)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Bränslecellen låter intresant den ställer jag upp på men inte för egendel för jag är inte ibehov av någon extra laddning jag klararar mig utmärkt med dubbla batterier 100 w solpanel har haft det även på husvagns tiden har fungerat väl, nu när det ärså mycket med miljö tänk så tycker jag inte camparna skall stäva emot om vi skall få gehör för våra krav omm ställplatser o dyl så tjänar vi på att fösöka hänga på och inte tjura emot, där kommer ett förbud på elverk med tiden,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Jag skulle tippa på att ett förbud mot användande av dagens och äldre motorgräsklippare kommer långt, långt före ett eventuellt förbud mot elverk.
Användandet av elverk är en fis i rymden jämfört med hur många gräsklippare som puttrar i villaträdgårdarna under en säsong.
Vi har ett elverk, ett Kipor IG2600, låter väldigt lite och luktar nästan inget.
 
F

F.d. 403

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vad är problemet?

Elverk är en lösning bland många. Har själv inget men har blivit störd åtskilliga gånger speciellt på ELMIA-mässan.(glömmer inte den Amerikanska husbilen med elverket som skrek som en katt hela kvällen)

En bättre lösning är solceller, tyst och bra, men problemet är att de är tämligen effektlösa från september (när ELMIA är) och fram till vårkanten. Så åretruntcampar man fungerar det helt enkelt inte om man inte sparar ström extremt mycket.

Själv tröttnade jag på att lyssna på elverk och att sitta på ELMIA med solceller som inte gav ström så jag köpte en bränslecell!!

Bränslecellen är det bästa tillbehör vi köpt (även det dyraste) fungerar alltid helt perfekt! Vi ser ofta på 2 TV-apparater samtidigt, datorn laddas och några batterier, telefoner mm. laddas också. ALDRIG PROBLEM MED STRÖMMEN, det är så skönt, att tända alla lampor och allt annat du behöver utan att tänka, precis som hemma.

Min tipps är köp en bränslecell, får jag välja på t.ex. stor motor, automat eller andra tillbehör så kommer bränslecellen högt upp på listan. Kanske för att vi fricampar mycket.


Ha det gott i sommar hälsningar Torbjörn :):):)

Torbjörn, vilken bränslecell är det du använder, var kan man hitta den, samt vilket cirkapris ligger den på?

Tacksam för svar!

mvh
/anders
 
F

F.d. 15055

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Gasen skall väl vara avstängd, när man kör? Så står det i alla fall i min Fiat Merlin 58 2005.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Frankrike var siste land med forbud mot åpen kran på gassflaske under kjøring. EU forordningen og automatisk stenging ved slangebrudd erstatter nå denne regelen for alle husbiler laget 2006 eller senere. For biler uten denne automatikken så gjelder forbudet fortsatt i flere land.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ska kylbilar också förbjudas på autohof? :mcride:

Ja, förbjud kylbilar överhuvudtaget, inte bara på Autohof! De kör ju bara runt med en massa konserverad mat. Bättre då att äta efter säsong, nyttig närproducerad mat, som man gjorde förr i tiden. Vill man absolut konservera sin mat kan man ju göra det själv i hemmet!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hej Alve
Har gjort 2 europa resor på 2 år, har båda gångerna haft med oss elverk utifall att, men aldrig använt. Har 2 bodelsbatterier under passagerar stolen samt en converter a 1500w samt 2 P11or för värme o mat. Eftersom vi aldrig använt vårt elverk på våra resor så lämnas det hemma nästa gång. Kommer bara att ta med det på fjäll o jaktturer hädanefter.
MVH
Sylvia o Micke
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ja, förbjud kylbilar överhuvudtaget, inte bara på Autohof! De kör ju bara runt med en massa konserverad mat. Bättre då att äta efter säsong, nyttig närproducerad mat, som man gjorde förr i tiden. Vill man absolut konservera sin mat kan man ju göra det själv i hemmet!

Jappe


Och så förbjuder vi husbilar oxå. Ska vi ut i naturen kan vi ju gå......, inte åka dieselstinkande bestar.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Apropå elverk! ;)
Alla har vi våra handikapp, jag lider av tinnitus p.g.a. en öronskada jag ådrog mig av för mycket oväsen i yngre år. Någon enstaka gång har jag stått parkerat bredvid en husbilsgranne som sent på kvällen eller tidigt på morgonen drar igång ett elverk så nära vår husbil att elverkets frekvens triggade igång min tinnitus. Att be grannen att stänga av elverket, resulterade oftast i ett ännu värre asocialt och dessutom aggressivt beteende. Taggigt värre!
Öronproppar hjälper inte, då blir jag även sjösjuk. Jag har alltså ingen annan möjlighet att dämpa elverkets genomträngande ljud, än att sätta fast vår husbils starktonshorn, tutan, med tejp runt ratten. Oljudet från min tuta må vara obehaglig för min granne med elverket och alla övriga närboenden men jag inbillar mig att alla har full förståelse för mitt handikapp och att jag måste dämpa denna ångest.
Jag medger att mitt beteende i det här fallet är lika asocialt som min granne med elverket, men vad gör man inte för att lindra sin tinnitus. :oops:
Så om ni hör någon husbil tuta omotiverat långt så vet ni vad det skulle kunna bero på.
På autohof längs motorvägen står vi aldrig av förklarliga skäl, så där får det brummas och surras så det står härliga till. Brumma lugnt! :cool:
Julian :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Ja, tinnitus er ille :mad: - og det er litt individuellt hva som trigger "tåkeluren" inne i hodet. Men støy i visse frekvenser er ofte triggerlyden, og som julian skriver lyd som overdøver triggerlyden kan dempe problemet. For egen del hjelper det å forsterke opp bakgrunnslydene med høreapparat på begge ører, men en knattrende 2-takter i rett turtall ødelegger det hele også for meg. Har ikke prøvd hornet - god ide til neste gang :D min normale "tinnitus maskør" ikke fungerer!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hej!
Jag använder elverket när jag inte kommer åt ström eller när solcellerna inte är så effektiva d.v.s från slutet av september till början av april, jag har ca. 25 m strömkabel till elverket så att jag kan i princip "gömma" det bakom buskar, murar el. dyl. med andra ord inga problem för mina grannar!

Pilot
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ska kylbilar också förbjudas på autohof? :mcride:


Trassla inte till Allt! Spörsmålet gäller Elvärk ja El Värk, något mer onödigt i en husbil finns knappast! Du har 12 volt som laddas via bilens generator! har Du 90 amp räcker det till det mesta som tex: TV, Belysning, i många timmar, Micro i husbil? varför?? köp en gasolugn istället som är perfekt i husbil. Och Om! det blir el brist montera kraftigare batteri eller 2 st batterier eller en solpanel som laddar så fort det är dagsljus, inte endast när solen lyser.
Elverksterrorister får man nog av på Elmia.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

Ja, förbjud kylbilar överhuvudtaget, inte bara på Autohof! De kör ju bara runt med en massa konserverad mat. Bättre då att äta efter säsong, nyttig närproducerad mat, som man gjorde förr i tiden. Vill man absolut konservera sin mat kan man ju göra det själv i hemmet!

Jappe

Närproducerat, var finns det? skall man ta husbiln från stan ut till Bondens gård på vichan och köpa pären, nästa gård morötter, nästa fläsk... blir många och långa mil utan Kyl bilar inte konservbilar.:spinny:
 
Toppen