• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Funderar på att skaffa ett elverk. Kan man ha ett sådant igång på en Autohof?

Alve
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

"Att jämföra elverk med solpanel, som någon här gör, det är som att jämföra att tanka bilen med en blomspruta istället för med en Jeepdunk... "

Om du har ett elverk som ger 8A eller en solpanel som ger ett snitt på 8A.
Vad är skillnaden ? Jo solpanelen är tyst och miljövänlig :)
Dessutom kräver elverket, just det en jeepdunk:D
Laddar solpanelen minst lika mycket som du förbrukar/dygn så är saken klar.
Så det var en enkel jämförelse.

Jojje

Denna tråden handlar om elverk, och varför i hela världen kan vissa inte hålla sig till ämnet?. Att köra tummarna i armhålorna och hävda att "förbjud elverk" och att solpaneler är bättre har inte i tråden att göra. Kvällstid laddar solpaneler vad jag vet ingenting och ett elverk behöver inte vara särskilt kraftigt för att husbilens laddare ska ladda fullt uppåt 15-20 amperé. Och under tiden klarar det av att driva övrig utrustning i bilen. Vad hjälper en solpanel på morgonen då när batteriet är tomt?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Ulf
Du skrev att du ställer elverket 50 m bort så hörs det inte.
Det känns som att det står så långt bort att man inte har koll på det. Det är ingen som har försökt att stjäla det för dig?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Kan detta vara något att skydda sitt elverk, ett cykellarm från Biltema artnr. 24-351
:)
jag köpte ett elverk på Jula (meec) pris 2995
:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Såg att Biltema även säljer ett elverk (ca 3000pix) med en maxförbrukning på 900VA, där det också speciellt nämns att elverket passar till datorer! säkert fyrtaktare också:wink:, för det står att motorolja EJ ingår.

Ett tips bara!

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

En mycket intressant jämförelse med solcell och elverk. Snacka om äpplen och päron. Vi har solcell och inbyggt elverk.

Solcellen ger 10 Amp. och elverket ger ca 15 Amp. Vad är skillnaden???

Jo solcellens 10Amp är vid 12 Volt och elverkets 15Amp är vid 230 Volt och samtidigt 10Amp 12 till direkt laddning av dess startbatteri (=bodelens batteribank).

Båda har sina klara berättigande och nytta vid olika tillfällen så det är inte antingen eller utan snarare både och. Vad gäller bränslecellens förträfflighet så har den mycket långt kvar innan den kan ,i mina ögon, anses berättigad med de priser på både bränsle och inköp som de är idag.
Vad gäller ljud nivån på Elverk så gäller klart "du får vad du betalar för" Vårt TEC29 inbyggt i garaget har bara en gång på 4år kommenterats negativt. Detta var mitt inne i en stad förra året då det kom en Schweizare och stälde sig en meter ifrån oss på en tom stellplats. Efter fyra timmar kom han och gnällde att vi körde elverket. Hans stereo hade innan dess överröstat både elverket vår AC och vår TV med vår dörr stängd. I övrigt har mest kommentaren varit hur vi kan köra vår AC utan elanslutning för inga regerar på att elverket är igång. Avgasljud är lika med en bil på tomgång på 10 meter. Det som hörs är kylfläkten och luft flödet. Inne låter det mer än ute. Och elverket överöstas av ACn. Som sagt man får det man betalar för.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Ulf
Du skrev att du ställer elverket 50 m bort så hörs det inte.
Det känns som att det står så långt bort att man inte har koll på det. Det är ingen som har försökt att stjäla det för dig?

Nej, då missuppfattade du mig. Jag brukar låsa fast det antingen i dragkroken eller i bogseröglan fram beroende på vilket håll eventuella grannar befinner sig. Husbilen skärmar ljudet och normalt så hörs inget 50 meter bort. Är kvällen helt stilla och vi har grannar så får elverket vila! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Autohof i Tyskland?

För laddning, micro, TV.


Hmmmm bensindrivna elverk ... blä enligt min mening som har fått stå och lyssnat på sådant flera kvällar bara för någon inte kan anpassa sin elutrustning efter vad dom har i batteribank , det är inget trevligt att ha en "motorgräsklippare" igång i flera timmar brevid när man sitter utanför eller inne i husbilen .

Som du skriver : För laddning, micro, TV . och laddning görs när du kör och tv´n är väl en 12 volt på 40-60w = batteriet håller länge .
När det gäller micron så får man ju kolla vilken effekt som önskas och hur länge den körs och används den inte för mycket så pallar en batteribank på 200amp en hel del men givetvis får du ju ha en inverter som är anpassad till micron .

Solceller är också bra men även andra pengar iofs.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Till trådskaparen , jag ställer mig aldrig på lastbilsuppställningsplatser eller längs motorvägar. Det är på dessa platser alla missöden inträffar. Kör av en mil och man har en fin ställplats tillsammans med andra , toa tömning och ibland el. Jag har elverk -
använder det inte - av den enkla anledningen att jag inte vill ha in en stinkande bensindunk i husbilen - har inget lämpligt utrymme. Elverk är vanliga bland paraboltittande Europeér. Begränsar man Tv-tittandet till några timmar och har solcell och ledlampor är problemen lösta.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hej Laval
Nej men beskrivningen är som följer. Jag har en Franki 7000 Alkov bil med garage. I garaget på vänster sida är mitt TEC 29 monterat. Det står på medföljande gummibussningar skruvad i golvet. Om jag av någon anledning lossar verket kommer jag att ersätta dessa med något mjukare samt längre bussningar. Golvet är utskurit för avgasrör och kylluft utsläpp enligt Elux anvisningar. sedan sitter en tätningslist runt öppningen så att elverket är tätt neråt. Som ljuddämpare har jag en ljuddämpare(slang ) från ett Ebespächer Airtronic D4 värmare som mynnar ut under nummerplåten. Lufintag till elverket är genom två ventiler från Husvagnsvensoon 069-08-01 monterad i väggen längst fram mot mellanväggen i bilen. Runt elverket med en luftspalt på ca 2cm runtom sitter en 2mm glasfiberlaminat låda med ljudisolering Biltema 36-9219. Elverket är monterat intakt med sin rostfria låda. Denna är tänkt att hänga under bilen. Bränsletanken är en 35liters rostfri tank monterad under golvet bakom instegsdörren till bodelen.

Alla utskurna ytor är förseglade med svart sikaflex i minst två lager för att inte få in fukt genom utskärningarna. Genomföringar i golv är tättade med byggskum.

Hoppas att du förstår. Jag kommer till bilen under helgen då jag skall "greja" lite med den. Då kan jag ta kort men det ända som synes är en vit låda i garaget så det säger inget.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Ulf
Du skrev att du ställer elverket 50 m bort så hörs det inte.
Det känns som att det står så långt bort att man inte har koll på det. Det är ingen som har försökt att stjäla det för dig?
Låt dom stjäla det, jag kan köpa många elverk för 699 kr.....:)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Till trådskaparen , jag ställer mig aldrig på lastbilsuppställningsplatser eller längs motorvägar. Det är på dessa platser alla missöden inträffar. Kör av en mil och man har en fin ställplats tillsammans med andra , toa tömning och ibland el. Jag har elverk -
använder det inte - av den enkla anledningen att jag inte vill ha in en stinkande bensindunk i husbilen - har inget lämpligt utrymme. Elverk är vanliga bland paraboltittande Europeér. Begränsar man Tv-tittandet till några timmar och har solcell och ledlampor är problemen lösta.

Hej Sharky,
jag tycker att du ska byta ut innehållet i din bensindunk om du tycker att det luktar bensin i husbilen. Vi använder miljöbensin eller alkylatbensin som inte avger några bensinångor och doftar därmed inte alls. Finns t.ex. att köpa på Jula, 5 liter kostar 149 kr.
V-backen :wink:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Husbilsklubbens forum är verkligen ett pålitligt bollplank. Engagerade debattörer som skrider till verket med liv o lust. Försiktig som jag är funderade jag om det var så lyckat att köra med elverk på en övernattningsplats.

Man kan tro att det är svårt att bilda sig en uppfattning då det finns så många olika åsikter. Men, tvärtom, det underlättar att få det belyst ur olika synvinklar.
Vi planerar en c:a 3 veckor lång resa i Tyskland, Schweiz och Italien nu i vår.

Jag har bestämt oss: Inget elverk. Tar in som vanligt på campingplats varje kväll.

Det blir dyrare och tar lite längre tid, men: På campingen finns allt vi behöver inkl. en stolpe att sticka kontakten i.

Tack till alla glada skribenter för att vi kan bocka av en punkt till i planeringen.

Kul om man kunde träffa någon HBK:are ute på äventyret.

Hälsningar Alve:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Jag kan förstå dem som vill använda sitt elverk av vilken anledning det än må vara, det har inte jag med att göra.
Men när det startas elverk i min närhet på så sätt att jag störs av det, då angår det mig i högsta grad! Jag har nu varit en månad i Portugal och vid flera tillfällen blivit störd, både på kvällen och på morgonen av arroganta, hänsynslösa, asociala, egoister, som skiter i att andra vill sova tidigt på kvällen, sent på morgonen eller närhelst på dygnet som en annan vill ha tyst. Elverk körs ofta på inofficiella och officiella ställplatser eller nattparkeringsplatser. Jag har hittills lidit och hållit tyst för fridens skull men det kommer jag inte att göra så länge till. Jag kan inte förstå hur några få människor kan var så korkade att de skiter i andra.
För övrigt börjar vår resa närma sitt slut, idag är sista dag i Portugal. www.amstel.se/pt
Trevliga & glada husbilshälsningar från Stina, Bonnie & Julian
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hej. ett litet inlägg om elverk/solceller. Har en solcell på 135W som fungerar utmärkt på sommaren vid stopp på ställplatser och vid camping.

Men på älgjakten i oktober då jag står i skogen vid Vansbro en hel vecka tar strömmen snart slut. Fick köra motorn varje dag för laddning, det är Truman som tömmer batteriet.
Har nog tänkt köpa ett litet lätt aggregat till hösten, Solen räcker inte i Oktober.

Hälsningar Jägarn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Hej. ett litet inlägg om elverk/solceller. Har en solcell på 135W som fungerar utmärkt på sommaren vid stopp på ställplatser och vid camping.

Men på älgjakten i oktober då jag står i skogen vid Vansbro en hel vecka tar strömmen snart slut. Fick köra motorn varje dag för laddning, det är Truman som tömmer batteriet.
Har nog tänkt köpa ett litet lätt aggregat till hösten, Solen räcker inte i Oktober.

Hälsningar Jägarn

Ett bra alternativ kan ju vara en bättre batteribank, med fräscha fulladdade batterier när man startar. 200A batterier kan man ju plocka ut minst 100 A ur innan det är några problem. En trumavärmare drar väl mellan 1-2A så då borde strömmen räcka 5-6 dagar utan några tillskott, med lite solladdning och lite körning borde det inte vara några problem om du inte har många andra förbrukare också?
:)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Jag tycker ni jämför äpplen och päron, solcellen batteriet under dagen så du kan använda ström på kvällen.
Elverket laddar batteriet när om det är tomt, men famför allt om du har mycket strömförbrukare igång samtidigt och i synnerhet om du behöver 220v.

Det ena utesluter inte det andra, eller är jag helt ute och cyklar ???

// Pär
 
Toppen