• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång kabel är normalt ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?

Jag köpte en 25 meters kabel när vi var i Tandådalen men har även kompletterat med en 15 meters för jag tyckte 25 meter verkade vara lite lång och dessa är ju meningen att använda var för sig för det är ju inte tillåtet att skarva och 45 meter lär jag ju inte behöva .... (kabeln är 3*2,5mm)

Jag har även köpt en adapter som jag kan använda hemma så slipper man ha en 3:dje kabel .
 

Bilagor

  • adapter.jpg
    adapter.jpg
    125,8 KB · Visningar: 34

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Går alltid att komplettera på plats om problemet dyker upp

Komplettera, det är just det du inte skall göra. Hela tråden skriker max 25m+/-2m, hur kan du missa det?
Här är en artikel från en seriös tidskrift. I det senaste numret av Allt om Husvagn & Camping hade man en artikel som lyfter frågan om anslutningskabeln. För den som är intresserad att läsa så finns den här Bra att veta om el pÃ¥ camping - Tips och RÃ¥d - Allt om Husvagn & Camping
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

På svenska campingar gäller svenska camping-regler. Normalt 25 m 2,5 kvadrat och blåa kontaktdon. Dessa regler är dimensionerade för max-belastning, oftast en husvagn med kaffekokare, spis, ugn, husvagnsvärme och förtältsvärme. Totalt 3.680 W.

Men utanför campingen gäller ohms lag. Det innebära i praktiken att ska man bara ladda bilens batterier på 36 W så kan kabeln enkelt teoretiskt räknat vara 2.500 m lång. Samma sak om man dra på kylskåpet och lite belysning så kan kabeln vara 250 m lång. Men startar man Aldepannan i läge 3 så gäller även där 25 m.

Är det ingen som har läst fysik i skolan :confused:.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

För att återgå till den ursprungliga viktiga frågan: Hur lång kabel är normalt ?

Ja, det är en mycket bra fråga som jag inte tror finns något tvärsäkert svar på. Vissa använder sig av korta kablar medan andra lägger längre, det är högst individuellt vad som är brukligt. Själv kan jag lägga både korta och långa kablar, det är helt upp till dagsform och mycket beroende på vad jag ätit. Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt aldrig funderat över kabellängden, hur lång som egentligen är normalt. Men det är absolut en mycket intressant fråga som tål att ältas i några sidor till så får vi se om det mynnar ut i en bestämd definition av den normala kabeln.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Vi har en 10m och en 5m vilket blir totalt 15m. Detta har inte alltid räckt till då vissa elstolpar ibland är ur funktion och man måste dra till nästa.

Funderar på att köpa en 25m vinda.

Såg även att man på vissa platser kräver 2,5mm² men de enda vindor jag hittat är med 1,5mm².
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Ska man utnyttja 16A (3680W) och behöver 25m är ju kravet som tidigare nämnts 2,5mm2.

Jag har Biltemas kabelvinda med 2,5mm2.
Kabelvinda - Biltema

Kabeln är bra men vindans konstruktion är värdelös. Går knappt att snurra in över huvud taget pga att allt är så smått och den korta kabeldelen inte sitter fast utan lossnar och trasslar in sig...
Har någon tips om bättre kabelvinda med 2,5mm2 och CEE-kontakter?

Fundera allvarligt på att bygga om den, skippa hela vindan ocvh bara använda kabeln...
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Ska man utnyttja 16A (3680W) och behöver 25m är ju kravet som tidigare nämnts 2,5mm2.

Jag har Biltemas kabelvinda med 2,5mm2.
Kabelvinda - Biltema

Kabeln är bra men vindans konstruktion är värdelös. Går knappt att snurra in över huvud taget pga att allt är så smått och den korta kabeldelen inte sitter fast utan lossnar och trasslar in sig...
Har någon tips om bättre kabelvinda med 2,5mm2 och CEE-kontakter?

Fundera allvarligt på att bygga om den, skippa hela vindan ocvh bara använda kabeln...

Hej
Jag har Biltemas kabelvinda, har skiftat kontakterna och har ett snöre om den korta kabeln så att jag kan kyta fast den på vindan.


Mvh. Klas
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Ja, det finns nog potential till förbättringar! Får prova gummiband för låsning av kabeländan, förstora "vevhandtaget" och se om det går att få dit en styrning som leder in kabeln bättre :D

(om inte blir det nog slakt iallafall...:))
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Ska man utnyttja 16A (3680W) och behöver 25m är ju kravet som tidigare nämnts 2,5mm2.

Jag har Biltemas kabelvinda med 2,5mm2.
Kabelvinda - Biltema

Kabeln är bra men vindans konstruktion är värdelös. Går knappt att snurra in över huvud taget pga att allt är så smått och den korta kabeldelen inte sitter fast utan lossnar och trasslar in sig...
Har någon tips om bättre kabelvinda med 2,5mm2 och CEE-kontakter?

Fundera allvarligt på att bygga om den, skippa hela vindan ocvh bara använda kabeln...

Jag såg flera i helgen som hade kabelvindor men inte rullat ut kabeln .
Vid vilken effekt börjar kabeln smälta när den ligger ihoprullad ?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jag såg flera i helgen som hade kabelvindor men inte rullat ut kabeln .
Vid vilken effekt börjar kabeln smälta när den ligger ihoprullad ?

Är försedd med termosäkring, som dom flesta, enligt spec, antar den är rätt dimensionerad?//Ser att det inte var specifikt Biltemas, får hoppas dom ingick i "dom flesta" som du såg!
 
Toppen