• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång kabel är normalt ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?

Jag köpte en 25 meters kabel när vi var i Tandådalen men har även kompletterat med en 15 meters för jag tyckte 25 meter verkade vara lite lång och dessa är ju meningen att använda var för sig för det är ju inte tillåtet att skarva och 45 meter lär jag ju inte behöva .... (kabeln är 3*2,5mm)

Jag har även köpt en adapter som jag kan använda hemma så slipper man ha en 3:dje kabel .
 

Bilagor

  • adapter.jpg
    adapter.jpg
    125,8 KB · Visningar: 34

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jag har som mest använt 2*25m plus 2*10 meter i Frankrike. Tänk bara på att ha en egen jordfelsbrytare i bilen. vid så långa kablar är den i "skåpet" satt ur spel. Kablarna måste även vara grova, min 2,5. Samt inte för höga effekt uttag i bilen.
Vi lyckades köra ACn ca 1Kw plus TV på detta under 5 dagar utan att någon fransk "säkring" löste ut. Vi var ungefär 30 husbilar och bussar som stod på samma sätt.
Skulle du vilja vidareutveckla din teori om varför jordfelsbrytaren inte skulle fungera i skåpet med långa kablar till husbilen.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Med tanke på spänningsfallet ( 230V) SKALL man använda gummikabel med större area (4 kvmm) vid långa kablar.

Vid långa kablar sjunker spänningen (230V) varav jordfelsbrytare och automatsäkringar löser sig inte.

Gummikabeln blir som en värmekabel.

TÄNK PÅ DETTA DET KAN MEDFÖRA LIVSFARA OM INTE JORDFELSBRYTARE OCH AUTOMATSÄKRING LÖSER.

DET ÄR MÅNGA SOM HAR FÅTT BETALA DETTA MED LIVET.

Häls 571
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jordfelsbrytare ur funktion vid långa kablar:::

Jag kan tyvärr inte ge en elektrisk korrekt svar då jag inte är säker på exakt varför själv. Jag vet att de inte fungerar vid långa kablar av egen erfarenhet. Min personliga teori är att vid långa kablar är det naturliga motståndet i ledarna så stor att de små skillnader som skall detekteras som en felström är än mindre.

Om en jordfelsbrytare regerar på en ström av 30 mA vid 230 volt ger detta ett motstånd av 7,7 KOhm. Sannolikt ligger kabelmotsåndet högre vid längre kablar varför variationen +/- 8 KOhm inte detekteras.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jag räknade ut motståndet i en 50 m 2,5 mm kopparledare och om jag minns formeln för detta rätt så blir motståndet 0,35 ohm. Ett motstånd på 7,7 kohm är helt orimligt.

Undrar om det inte var någon annan orsak till att jordfelsbrytaren inte löste ut för dig, avståndet ska inte spela någon roll.
 
Senast ändrad:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jo jag kom även på en sak som jag diskuterade med en bekant som jobbar med elinstallation och det var dom 10 amp fallsäkringarna som är i bilen är nu lagligt utbytbara till 13 amp .

På så sätt om man nu har förbrukare som överskrider 10 amp så går ju säkringarna i husbilen men dom 16 amp på stolpen klarar sig men ökar man till 13 amp så kan man ju ta ut lite mera .

Hej!
Tyvärr sä är det inte så när det gäller husbilar och husvagnar som är
CE godkännda detta gäller även elinstallationen.Att byta säkringsautomaten frän 10 till 13A innebär att man gjort en större ändring som kräver ett nytt CE godkännande.Detta är något som försäkringbolagen tittar på vid skada.Det är lite speciella regler som gäller rullande fordon med fast elinstallation i bla mjuka kablar ,nötningsskyddade.
Allt detta står i elsäkerhetföreskrifterna som har anpassats för att gälla hela EU.
När det sedan gäller jordelsbrytare så skall det vara väldigt långa kablar för att den lilla ström som behövs för att utlösa den inte uppnås.
Man skriver i elsäkerhetsföreskrifterna att 20m mellan uttag och användare är att rekomendera.Ju längre kablar ju lägre spänning ger högre ström ohms lag.Och då kanske inte säkringsautomaten utlöser utan det bli varmgång och brand i uttag eller i husbil som följd.Kablar och kabelvindor skall vara utdragna i hela sin längd för att slippa varmgång.El är inte farligt om man annvänder det på rätt sätt och rätt grejor.
mvh POOLSSON
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

quote=suneAl;277968]Med tanke på spänningsfallet ( 230V) SKALL man använda gummikabel med större area (4 kvmm) vid långa kablar.

Vid långa kablar sjunker spänningen (230V) varav jordfelsbrytare och automatsäkringar löser sig inte.

Gummikabeln blir som en värmekabel.

TÄNK PÅ DETTA DET KAN MEDFÖRA LIVSFARA OM INTE JORDFELSBRYTARE OCH AUTOMATSÄKRING LÖSER.

DET ÄR MÅNGA SOM HAR FÅTT BETALA DETTA MED LIVET.

Häls 571[/quote]
Har du belägg för att det inte fungerar med jordfelsbrytare på långa ledningar??. för en jordfelsbrytare mäter på inget sätt spänning, så spänningsfall skall alltså inte påverka funktionen. En jordfelsbrytare, är en summatransformator. Den mäter ingående ström och utgående, om dessa är lika så är allt ok. Men får man ett jordfel kommer strömmen inte att passera tillbaka via nollledaren igenom summatransformatorn, då uppstår en differens mellan ingående ström via fasledare och utgående via nolledare och om skillnaden överstiger 30 mA så löser jordfelsbrytaren omedelbart.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Rent tekniskt så borde det inte långa kablar påverka jordfelsbrytarens funktion, eftersom den inte mäter spänning. Men om du hade erfarenhet av motsatsen så var det en annan sak.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

En lång tunn kabel fungerar som ett värme element (lågohmig tråd) Jag är helt enig med mike. Jordfelsbrytare eller differencialströmbrytare bryter
endast om det uppstår ett jordfel Har inget med kabel att göra,

Wikipedia: Jordfelsbrytare - Wikipedia
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Med tanke på spänningsfallet ( 230V) SKALL man använda gummikabel med större area (4 kvmm) vid långa kablar.

Vid långa kablar sjunker spänningen (230V) varav jordfelsbrytare och automatsäkringar löser sig inte.

Gummikabeln blir som en värmekabel.

TÄNK PÅ DETTA DET KAN MEDFÖRA LIVSFARA OM INTE JORDFELSBRYTARE OCH AUTOMATSÄKRING LÖSER.

DET ÄR MÅNGA SOM HAR FÅTT BETALA DETTA MED LIVET.

Häls 571

Nu har jag funderat ett tag på varför du skrivet detta svar men jag kommer inte på varför. Jag har försökt att svara så sakligt och kortfattat som möjligt på frågorna så vilken medlem som helst skall kunna förstå, alltså utan att vara el-kunnig. För att kunna köpa rätt sorts kabel och bruka denna för det var så grundfrågan löd i denna tråd. Det som står i elinstallationsreglerna kan sammanfattas i en enda mening som jag skrev i inlägg 22. Och det är begripligt för de flesta campare.
När du då nämner spänningsfall och kabel area vid långa kablar så är det ingen som orkar läsa längre. Vadå spänningsfall i långa kablar? Är 25m +/- 2m lång kabel?
I föreskrifterna nämner man även 4mm kabel men då kan uttaget vara säkrat med 25A. Tabellen fortsätter:
32A 6mm
63A 16mm
100A 35mm
men kabeln är fortfarande 25m +/-2m. Dessutom så är denna information inte begripligt för det flesta. För det andra så är där inte många medlemmar som behöver ansluta sin husbil till 25A eller mer. Och var har du hittat statistik på antal campare som dött av elchock? Om man följer en enda mening så behöver man inte trassla in sig i olika säkringar, kabelarea, spänningsfall, varmgång i kabel, säkringar som inte löser, jordfelsbrytare som inte löser.

Jag försöker en gång till, man har med sig en gummikabel 25m +/- 2m och anslutningsdon som passar där man ansluter. Då reser man problemfritt i europa och den meningen kan inte bli kortare eller enklare.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Jordfelsbrytare ur funktion vid långa kablar:::

Jag kan tyvärr inte ge en elektrisk korrekt svar då jag inte är säker på exakt varför själv. Jag vet att de inte fungerar vid långa kablar av egen erfarenhet. Min personliga teori är att vid långa kablar är det naturliga motståndet i ledarna så stor att de små skillnader som skall detekteras som en felström är än mindre.

Om en jordfelsbrytare regerar på en ström av 30 mA vid 230 volt ger detta ett motstånd av 7,7 KOhm. Sannolikt ligger kabelmotsåndet högre vid längre kablar varför variationen +/- 8 KOhm inte detekteras.

Inlägg 13 långa kablar och jordfelsbrytare som inte löser ut.
Inlägg 24 konstigt svar.
Först och främst och åter igen kabellängd 25m +/- 2m och inget annat. Om du nu ändå skulle ansluta med långa kablar så fungerar jordfelsbrytaren ändå. Titta på denna länk så kan du se funktionen.
http://www.voltimum.se/news/3610/s/Jordfelsbrytare.html
eller
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Nu har jag funderat ett tag på varför du skrivet detta svar men jag kommer inte på varför. Jag har försökt att svara så sakligt och kortfattat som möjligt på frågorna så vilken medlem som helst skall kunna förstå, alltså utan att vara el-kunnig. För att kunna köpa rätt sorts kabel och bruka denna för det var så grundfrågan löd i denna tråd. Det som står i elinstallationsreglerna kan sammanfattas i en enda mening som jag skrev i inlägg 22. Och det är begripligt för de flesta campare.
När du då nämner spänningsfall och kabel area vid långa kablar så är det ingen som orkar läsa längre. Vadå spänningsfall i långa kablar? Är 25m +/- 2m lång kabel?
I föreskrifterna nämner man även 4mm kabel men då kan uttaget vara säkrat med 25A. Tabellen fortsätter:
32A 6mm
63A 16mm
100A 35mm
men kabeln är fortfarande 25m +/-2m. Dessutom så är denna information inte begripligt för det flesta. För det andra så är där inte många medlemmar som behöver ansluta sin husbil till 25A eller mer. Och var har du hittat statistik på antal campare som dött av elchock? Om man följer en enda mening så behöver man inte trassla in sig i olika säkringar, kabelarea, spänningsfall, varmgång i kabel, säkringar som inte löser, jordfelsbrytare som inte löser.

Jag försöker en gång till, man har med sig en gummikabel 25m +/- 2m och anslutningsdon som passar där man ansluter. Då reser man problemfritt i europa och den meningen kan inte bli kortare eller enklare.

Det var inte frågan om 25m + 2m utan ytterligare +25m eller 75m kanske ännu längre, vad vet jag.
Detta har jag sett på så många campingplatser, t.o.m. med en valig sladd och 1,5kvmm kabel.
Jag talar inte om automatsäkringen + jordfelsbrytaren i bilen eller vagnen utan där man tar strömmen i från för där finns oxå en automatsäkring med inbyggd jordfelsbrytare.
löser denna om Du får korsslutning i bilen, det är frågan.

2,5kvmm kabelare får man mata 16A, då är frågan är det efter 75m oxå 16 A ???

Om man vill testa det praktiskt så inte är jag mot detta, men jag gör inte detta och inte heller rekomenderar detta.

Teori och Praktik är inte samma sak.

För att hänvisa detta till en praktisk övning: En vattenslang 1/4 och Du lägger på ett bestämmt vatten tryck, då blir min fråga vad är det för tryck efter 50m eller 75m. Är det samma som från början ???? Elström beter sig på samma sätt, det är det vi inom branchen kallar för SPÄNNINGSFALL.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Energin är oförstörbar sägs det, den omvandlas alltid till något annat.
Om vi tar exemplet med vattenslangen och lägger på ett bestämt vattentryck och tar till en väldigt lång slang så att det bara droppar i den andra änden.
Vad är problemet och risken om vi jämför med ström som matas i en 2,5 mm2 elkabel säkrad med 16A?
V-backen :confused:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Energin är oförstörbar sägs det, den omvandlas alltid till något annat.
Om vi tar exemplet med vattenslangen och lägger på ett bestämt vattentryck och tar till en väldigt lång slang så att det bara droppar i den andra änden.
Vad är problemet och risken om vi jämför med ström som matas i en 2,5 mm2 elkabel säkrad med 16A?
V-backen :confused:

Är det fortfarande 230V och 16A ?????
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Sune
Trycket i vattenslangen är konstant under förutsättning att den ligger på en plan mark.
Mängden vatten liter per minut sjunker
Förstår vad du menar med ökad ström med en liten kabelarea, men detta under normala förhållande är spänningsfallet försumbart med en normallång kabel 25/50m 2kvmm/3.5kvmm
med en belastning (DUT) på 5-7Amp frågan gällde; Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?
Vad som kan vara viktigt att tillägga är att om man står nära en elstolpe med en lång kabel och har en hög belastning under en längre tid så dra ut hela kabeln ligger den inrullad så bildas det induktion och det kan bränna sönder kabeln. det är ingen myt jag har sett det. Skall man Ex borra ett hål så behöver man inte dra ut hela kabeln, men skall man ex svetsa så kan det vara fördelaktigt att dra ut hela kabeln.
 
Toppen