• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Niesmann Flair

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sitter i funderingar om att köpa ny bil. Eller ny och ny, en begagnad Flair 6700 integrerad någonstans mellan -98-02.

Är det någon som vet vad de de största problemen är på dessa och vad man skall tänka på vid köp ?
Jag har bra koll på Fiats egenheter och brister men inte så mycket på Niesmann. Det lutar åt -00 eller nyare då de ser klart trevligare ut men det kanske blir lite för dyrt.

Läste om att golvet i lastutrymmet kunde vara fuktskadat vid lastöglorna på vissa årsmodeller. Finns det något mer man bör kontrollera? Finns det någon extrautrustning som man kanske skall lägga till på "måste vara med" listan? Tänker då på saker som jalusi för framrutan då jag förstått att det är extrautrustning och är bra att ha här uppe i vårt klimat och även svårt att komplettera med efteråt.

Tacksam för alla råd och tips.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Hadde selv en Flair 6700iTAL 1999 modell fra 2000 til 2008.
Som du har fått info om fra andre: gulvet i garasjen er det ene svake punktet i denne modellen. Fukten setter seg i de to bakre hjørnene, en reparasjon består i å fjerne all skadet plywood og støpe inn med tokomponent epoksy.

Biler produsert for de nordiske land hadde alle rulleveggen innefor frontruten, denne sørger for en meget god isolasjon.

6700 finnes i flere utgaver, det er brukt 3 forskjellige chassi: Fiat ALKO med enkel elelr dobbelt bakaksel og MB Sprinter. Enkel bakaksel gir svært liten lasteevne, dobbelt bakaksel og 4500 kg (før 2000) eller 5000 kg tillatt totalvekt gir brukbar lasteevne, samme med MB Sprinter MB5xx modellene.

Det har vært 3 løsninger på innredning, mest solgt i vårt område var modellen med en L-formet sofa (den utgaven jeg hadde), en barløsning med 3 pilotseter og kort langsgående sofa pluss en tradisjonell dinette - på dinette utgaven kan ikke førersetet snues, på de andre er dette ofte den mest benyttede sitteplassen. Eneste grunn til å velge dinetten er muligheten for ekstra sengeplasser (totalt 6).

Kjelleren på modeller på Fiat ALKO har en unik løsning, et langt rom som gir plass for svært lange gjenstander (ca 4m langt, 50cm bredt og litt over 20 cm høyt. Det finnes inne i bilen 2 luker ned i dette lange rommet - jeg satte inn skillevegger på min 6700.

Som du selv sier, problemer med Fiat kjenner du til.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Tack Knut för bra information.

Jag har funderat på dinettemodellen då L soffans nackdel är att det bara går att sitta 3 st framåtvända.

Det blir nog ett köp i Tyskland då utbudet är begränsat i Sverige. Prisskillnaden verkar vara rätt rejäl också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Det er på alle L sofaene feste for 2 stk 3-punkt belter i kjøreretning, men det var først på nyere modeller at det siste beltet ble montert og benken modifisert slik at en kan ta vekk et par puter og brette sammen en del av underdelen. Husker ikke nøyaktig hvilket år denne modifikasjonen ble standard.

Det er et enkelt kontrollspørsmål for å finne ut om det er den nye L-sofaen:
hvor mange 3-punkt belter er det i bilen. Vet at det fantes noen enkeltbiler med denne løsningen før den ble standard - en forhandler i Tyskland tegnet og bestillte denne i et par år før alle kom med løsningen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Tack Knut. Man lär sig något nytt varje dag.

Jag har aldrig varit i en 6700 med L-soffa så jag har bara tittat på bilder och utgått ifrån att det bara finns en bekväm plats i färdriktningen.
Om det går att sitta 2 framåt med L-soffan så ökar ju utbudet markant plus att lösningen blir lite luftigare.

Jag åker till Berlin en gång i månaden så nu har jag något att leta efter nästa gång.

Förresten, hade din -99a den modifierade soffan?
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Kul Roger67 med lite frågor om N+B Flair. Hänger på här för vi kikar själva på någon sådan. Det verkar vara kassaskåpssäkert med bara en dörr i bilen, tätt och bra. Men om man skär ner i plogkarmen eller behöver gå ut å "kolla", tanka eller vad som? Det finns en äldre tråd om bodelsdörr med lite info. Finns det nån som vill dela med sig av sina tankar om "bara en dörr i bilen". I övrigt verkar N+B vara ett riktigt kvalitetsbygge, skrammelfritt och tystgående
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

N+B Flair hadde i noen år førerdør som opsjon, på de få bilene som ble bygget med dette var det endel problemer med denne døren. Dette kunne komme av fabrikkens manglende erfaring med slike dører, i dag er det bare Arto som kan leveres med førerdør av N+B sine biler.

I de 10 år jeg har hatt Flair har jeg aldri savnet førerdøren, derimot setter jeg stor pris på de romslige rommene til venstre for førerplassen. Varmen under siderutene foran er en suveren løsning om vinteren.

Det å rusle bakover til bodøren for å gå ut er nesten en fordel, enkelt å bytte fra innesko til utesko ved døren. Som nødugang har en alltid store vinduer på begge sider, selv om de sitter så høyt at en trenger noe å stå på for å komme inn den veien.

Har desverre hatt en kollisjon med en Flair, måtte bytte en støtfanger foran mens personbilen som vi var i kontakt med mistet hele siden på bilen.
 

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Hej
Vi köpte en flair 8000 i 2001 det var en mycket bra bil,men dom hade problem med
fukt i sidoruterna på förardelen vilket är väldigt dyrt att åtgärda.Vi fick nya monterade
på garantin på fabriken i polch, vi var inte dom enda det fanns många ställ med
fuktskadade rutor.Att det saknas förardörr är bara en fördel bättre isolering inget kall-
drag.I dag har vi en carthago använder aldrig förardörren låst med vantskruv.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Sidevinduene foran på begge sider var et problem med de første som hadde skrå forkant på vinduene. I løpet av 2001 ble det byttet produsent av disse isolervinduene og problemet forsvant. Regner i dag med at alle bilene med svake slike vinduer hatt fått nye, enten på garantien eller av nød. Det er ikke mange andre produsenter som kan få et slik problem - isolerglass i sidevinduer foran er desverre ikke svært vanlig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köp av Niesmann Flair

Jag måste nog säga emot vad det gäller förardörren, det är mycket praktiskt att kunna hoppa direkt ut t.ex. vid tankning och vid andra tillfällen när man bara skall ut ett kort ärende. Man behöver inte springa igenom bodelen och blöta/smutsa ned. Sedan är det alltid nyttigt med en alternativ utgång ur bilen om något händer, eller vid tät parkering. Vi hade en bil som ställde sig så nära bodelsdörren så vi inte kom ut där!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Jag har också fått känslan av att det är en bil med mycket hög kvalitet på bodelen. På utsidan verkar det vara plastdetaljerna som kofångare m.m. som får en tråkig grådassig plastlook när de blir lite äldre. I övrigt ser de ut att klara tiden bra.

Gällandes dörr eller inte så tror jag det är en vanesak och i mitt fall absolut inte avgörande.
Den helintegrerade jag har idag har även dörr på passagerarsidan så det blir en rejäl omställning vid byte.

Skönt att kunna gå ut direkt från förarplatsen om det är något samtidigt som det kanske också kan vara skönt att slippa en möjlig källa till vindbrus, kallras, inbrott och annat.

Kanske bra också att kunna lägga godispåsen på den sidan så man slipper medåkarnas långa fingrar:D.

Är det någon som vet hur man ser om sidorutorna verkligen är utbytta? Kanske det står något årtal på glaset som rimligen kan ge en ledtråd om de är bytta eller inte?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Köp av Niesmann Flair

Hej
Trevligt med nån som kommit till insikt..
Vi har haft en 6700 00:a Svensksåld i ett antal år.
Har idag en 7100 06:a samma modell köpt på fabriken i Polch i dec.
Ring om du vill ha hjälp/info
 

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Producenten som tillverkade sidoruterna tror jag hette merkutil, det var samma namn
på dom nya.Rutbyte ca.15000sv kr per sida.Fukten vandrade fram och tillbaka i rutan
ibland kunde man inte se bakåt i backspeglarna.Vilka årsmod.detta gäller vet jag inte
men när jag bytte mina i polch 2003 så var det även samma problem med 2002-2003
Jag vet att det även har varit problem med tidigare modeller.Roger ser du fukt
så är det problem.Och till knut vilka helintregerade har inte dubbla vakum pressade rutor i dag?
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Tack för detta. Kommer genast upp på min bilköparchecklista. Än så länge 3 viktiga punkter som rör Niesmann bodelen.

- Fukt i lastutrymmet runt lastöglorna
- Sidorutorna fram
- L-soffans ev möjlighet till 2 bältade bekväma platser framåt

Jag tror jag skall testa och skicka iväg ett mail till N+B och fråga hur man kan se om rutorna är bytta. Det borde skilja på part- eller batchnummer. Vore ju tråkigt att sitta och titta ut genom en dimma som det kostar 30.000 att torka bort..

Zkidor, Tack för erbjudandet.
Var det dinette eller L-soffa du hade i din?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Och till knut vilka helintregerade har inte dubbla vakum pressade rutor i dag?

Jeg trodde det samme selv, men har sett svært mange som har enkle glass i siderutene foran. Den første jeg så dette på var en Eura, har også sett det på Detleff, Buerstner, Concorde Credo (og Carver?) sammt enkelte Hymer modeller.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Köp av Niesmann Flair

Tack för detta. Kommer genast upp på min bilköparchecklista. Än så länge 3 viktiga punkter som rör Niesmann bodelen.

- Fukt i lastutrymmet runt lastöglorna
- Sidorutorna fram
- L-soffans ev möjlighet till 2 bältade bekväma platser framåt

Jag tror jag skall testa och skicka iväg ett mail till N+B och fråga hur man kan se om rutorna är bytta. Det borde skilja på part- eller batchnummer. Vore ju tråkigt att sitta och titta ut genom en dimma som det kostar 30.000 att torka bort..

Zkidor, Tack för erbjudandet.
Var det dinette eller L-soffa du hade i din?

vi hade l-soffan

om nån låtit det stå vatten inne i garaget på nya flair oo- till den grad att
det blir en skada innifrån har man lyckats bra :)

du behöver iaf inte räkna med läckage från utsidan som förstör bilen som de flesta andra märken drabbas av.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Zkidor,

Gick det att sitta 2 st framåtvända i L-soffan i din bil? Var det i så fall bekvämt?

Jag tror fukten runt lastöglorna i lastutrymmet kommer in via just öglorna och kondens. Nu har jag inte sett hur en sån skada ser ut men jag har ju svårt att tänka mig att den kan vara speciellt allvarlig eller kunna "gå för långt".

Mitt intryck är också att man kan ställa dessa bilar i duschen utan risk för fuktskador och det är väl en av anledningarna till att man får betala så mycket för en 10 år gammal bil.
Till skillnad från en del andra modeller och konstruktioner så lär väl bodelen överleva bildelen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köp av Niesmann Flair

Fuktskadene i garagen har en årsak: KONDENS. I hjørnet på huset er det et vertikalt "ringanker" - en aluprofil som binder sammen de to veggene. Denne fungerer som en kuldebro og når det er fuktig luft i garasjen så kondenserer det på denne. Det er montert en plastlist på innsiden, men den fuktige luften trenger inn mellom listen og profilen. Den gangen vi reparete gulvet i vår 6700 så la vi inn et drensrør rett under profilen, samtidig som den skadete plywood ble erstattet med epoksy. Det som skades er bare innergulvet, som ikke har noen bærende effekt. På noen få biler har også tettningsmassen rundt den store bakdøren trukket seg sammen og det er kommet inn litt regnvann den veien.

På fabrikken i dag så testes alle bilene i et regnkammer, det er duscher i alle retninger som spyler bilen for å avsløre utettheter. Endel (alle?) av bilene blir først kjørt på testbanen (skulle muligens kalles en torturbane) først.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Köp av Niesmann Flair

Zkidor,

Gick det att sitta 2 st framåtvända i L-soffan i din bil? Var det i så fall bekvämt?

Jag tror fukten runt lastöglorna i lastutrymmet kommer in via just öglorna och kondens. Nu har jag inte sett hur en sån skada ser ut men jag har ju svårt att tänka mig att den kan vara speciellt allvarlig eller kunna "gå för långt".

Mitt intryck är också att man kan ställa dessa bilar i duschen utan risk för fuktskador och det är väl en av anledningarna till att man får betala så mycket för en 10 år gammal bil.
Till skillnad från en del andra modeller och konstruktioner så lär väl bodelen överleva bildelen.

det går inte att sitta bekvämt 2 st framåtvända i l-soffan.
jag skulle köpt en med
vanlig dinette om du kan hitta en sådan,ovanligare..

bara och lägga in en ny skiva då i värsta fall,

beträffande isolervägg fram tycker jag att det är nästan det är
viktigast på sommaren om man står mot solen.
vi står nu ner till -20 iaf utan att dra ner väggen,man slipper skrapa is,
värmen räcker till ändå och man ser ut:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Niesmann Flair

Tack Zkidor, det var värdefull information

Jag får klämma lite på en med L-soffa för att se om det går. Hittar jag en bra bil så får jag se hur pass avgörande sofflösningen blir.

Låter som att isolerväggen inte är ett måste heller då trots allt. Mer kanske bra att ha och ett plus.
Det gör det också lättare att hitta en bil.
 
Toppen