• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ingår i tjänstevikten?

F

F.d. 4927

Guest
Är det någon som vet vad som ingår i husbilens tjänstevikt? Ingår t. ex. gasolflaska, fulla färskvatten- och avloppstankar?:confused::confused:

Lasse
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Om det är en ny pb2 ingår detta.

fylld gasolflaska
fylld färskvattentank
75kg förare (68kg+7kg bagage)
90% bränsletank
övriga vätskesytem till 100%,typ spolarvätska,kylvätska,oljor.
reservhjul
verktyg

avloppstanken ingår ej.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Totalvikt är det som är relevant!

Det ingår 1st förare a 75Kg (vem väger det?)
Avloppstankar är EJ medräknande i vikten.
Färskvattentank fylld samt 2st gasoltuber fyllda till 90%
( Enligt vissa tillverkares beräkning ingår bara 1 gasoltub)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Jag fick förklarat för mej att dom väger en basic bil = ingen utrustning alls men sen inkluderas dom sakerna som nämns i inläggen ovan = man väger inte alla bilar .

Så köper du en bil som har ac i bildelen, farthållare och ex, stora kylen+ugn osv så är inte detta inräknat i tjänstevikten utan räknas till lastvikten .
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Är det någon som vet vad som ingår i husbilens tjänstevikt? Ingår t. ex. gasolflaska, fulla färskvatten- och avloppstankar?:confused::confused:

Lasse

På vår nya bil ingick allt och lite till i tjänstevikten!!

Enligt regbeviset är tjänstevikten 3 170 kg, när vi vägde den med två passagerare och normal last väge den den 2 880 kg. Det visade sig att de regga in alla bilar av samma modell med den vikt bilen får om allt extrautrustning som finns beställs.

Det är väl det som kallas "extra allt"?
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Sluta o tjöta om Tjänstevikt, det begreppet är ersatt av totalvikt!


:twitcy:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Det är nog bra att veta både tjänstevikt och max tillåten totalvikt....

Hur vet jag annars vid köpsituation hur mycket ungefär jag kan lasta? Och därför är det också bra att veta vad tjänstevikt som begrepp innebär. Eller har jag helt fel?

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Tjänstevikt + Lastvikt = Totalvikt

Så har det varit så länge jag kan komma ihåg och så är det mig veterligt fortfarande.

Dessa 3 vikter plus skattevikt och högsta bruttovikt för bil och släp finns angivet på den blåa delen av registreringsbeviset.

Jag förstår inte 'ersatt av'. Du menar väl inte att tjänstevikt och totalvikt skulle vara samma sak?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

På vår nya bil ingick allt och lite till i tjänstevikten!!

Enligt regbeviset är tjänstevikten 3 170 kg, när vi vägde den med två passagerare och normal last väge den den 2 880 kg. Det visade sig att de regga in alla bilar av samma modell med den vikt bilen får om allt extrautrustning som finns beställs.

Det är väl det som kallas "extra allt"?
Har man tur kan det kanske bli så, då man som Bengt-Åke säger tydligen inte väger alla bilar. Det är väl det som kallas typbesiktning, antar jag.

Lasse
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Det är ju egentligen inte särskilt bra om man nu skulle ha lite för mycket i bilen vid en kontrollvägning eftersom överlast räknas i procent av den tillåtna lastvikten enligt registreringsbeviset.

20 % av 300 kg är bara 60 kg men av 700 kg är det 140 kg. I bägge fallen blir påföljden densamma.

Förslag finns framlagda till Transportstyrelsen att istället ändra det till en annan procentsats av totalvikten vilket skulle bli betydligt rättvisare.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

På vår nya bil ingick allt och lite till i tjänstevikten!!

Enligt regbeviset är tjänstevikten 3 170 kg, när vi vägde den med två passagerare och normal last väge den den 2 880 kg. Det visade sig att de regga in alla bilar av samma modell med den vikt bilen får om allt extrautrustning som finns beställs.

Det är väl det som kallas "extra allt"?

En husbil som väger mindre än på pappret måste nog vara ganska ovanligt.
Vart bilen vägdes är rätt relevant.
Men även en krönt våg kan visa fel,främst vintertid med snö och is bör man om möjligt flytta bilen,väga den fram och bak och vice versa och jämföra,vågarna fryser ihop.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Det är bevisat att det går inte att lita på vägverkets vågar. Bland annat i alla fall på de 2 som ligger på E6 vid Helsingborg, visade helt olika vid 2 vägningar efter varandra när bilen bara varit upp och vänt vid nästa avfart.

Jag håller med Zkidor att det ser lite konstigt ut med tanke på att 2 passagerare och normal last borde innebära en vikt på minst 200 kg eller mer.
Detta plus de 290 kg mellan 2880 och 3170 skulle innebära att den angivna tjänstevikten skulle vara ca 500 kg för hög. Detta är ju mer än de flesta husbilar i den viktklassen har i total lastvikt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Oavsett vad som teoretiskt ingår i bilens tjänstevikt så är det vägningen vid en eventuell poliskontroll som avgör vad som är rätt eller fel. Så provväg era husbilar, gärna vid olika vågar, så ofta ni har möjlighet, för att lära just ditt fordons vikter vid olika situationer. Det är mycket som kan spela in. Förändringar, fukt, tankar, underredsbehandling osv samt givetvis aktuell last. Precis som Skipper säger drabbas vi av böter när totalvikten öveskrids. Hur dyrt det blir avgörs av procentsatsen som övervikten har i förhållande till lastvikten, som ju på papperet är totalvikten minus tjänstevikten. OBS att polisen här enbart går på de uppgifter som står i registreringsbeviset. Den vikt polisen får fram vid vägning kallas bruttovikt och är den högre än totalvikten är det den skillnaden som blir fordonets överlast.

Tror att böterna fortfarande är 4000:- för 20% överlast. (Har man exempelvis 300 kg i lastvikt inträffar detta vid 60 kg överlast!) Blir överlasten 50% eller högre går det en rapport till åklagaren för ev vårdslöshet i trafik, dagsböter och som i sin tur kan påverka körkortet.

Det här är ingen rolig lagstiftning..., men ett faktum.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Tjänstevikten är inte ersatt av totalvikten, utan av "vikt i körklart skick".
Tidningen Husbil & Husvagn hade i ett av sina senaste nummer en utmärkt förklaring av vikter och vad som ingår i dessa.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Hmmmm, jag har ett regbevis utskrivet den 17 februari och där står fortfarande tjänstevikt i punkt G under Vikter.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Och med de höga böterna det är på överlast undrar man hur man kan få registrera in en husbil med dessa vikter:
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 360 kg
Lastvikt: 140 kg

Det är ju en omöjlighet att köra lagligt med den!
Och eftersom den är byggd på en MB 316 cdi -05, intagen till sverige -06, så kostar det att höja vikten.

Och den finns till salu på en stor husbilsfirma i västsverige.....
Man får hoppas att de klargör för en ev. kund att den har så låg lastvikt och vad det får för konsekvenser.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Typexemplet på att det skall finnas en spec. med aktuell vikt vid försäljnings tillfället.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

På vår nya bil ingick allt och lite till i tjänstevikten!!

Enligt regbeviset är tjänstevikten 3 170 kg, när vi vägde den med två passagerare och normal last väge den den 2 880 kg. Det visade sig att de regga in alla bilar av samma modell med den vikt bilen får om allt extrautrustning som finns beställs.

Det är väl det som kallas "extra allt"?

Mende du inte förare och en passagerare?
Har samma erfarenhet för vår Hobby Van. Tydligen så Forsbergs gör. Positivt att lastförmågan är större men kan ju vara illa vid en eventuell övervikt och böter. Detta framgår ju av inlägg 11!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad ingår i tjänstevikten?

Stämmer Roadglider, menade två personer, skrev fel där. Men vägningen gjordes inte på vinterna utan förra sommaren, så jag tror inte vågen var frusen. En viss procent felvisning kan det säker vara men knappast ett antal hundra kilo.

Det stämmer också med att det var Forsbergs som registrerade in den på det viset.
 
Toppen