Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Åke Linder Jopp visst är jag det sa alltid mamma  ....... Vad jag menade lite var att man kan inte skydda sig mot allt och är det inte den ena risken så är det ju den andra osv. för så fort du sätter dej i bilen så är det alltid risker och kör du i ex 50km/h på 90 väg för att du skall köra försiktigt så kan det ju komma någon stolle ( som jag ) som kanske förorsakar en olycka istället .
Man kan ju säga att vad man än gör så går man ju aldrig helt säker .
ps: jag tror nog att du också är redig eller har du aldrig fått höra detta  . |
Hej Beng-Åke.
Inlägget ovan, nr 16, var från början inte menat som ett svar enbart till dig. Det var en uppmaning till alla attt skärpa sig i trafiken och koncentrera sig på bilkörningen för att förhindra olyckor.
Ditt inlägg här ovan tyder dock på att du anser ayt olyckor i trafiken är ett fenomen som bara dyker upp, helt utan påverkansmöjligheter för oss förare. Där har du fel. Det är vi förare som orsakar och avgör konsekvenserna av alla olyckor. Antingen missar en eller flera av oss för mycket och då smäller det.
Tror säkert att du kanske kör säkrare med mobiltelefon i örat än andra gör utan. Men då blir ju trafiken ändå säkrare om du skippar mobiltelefonen. Det finns säkert rattfyllor som kör säkrare än någon nykter men väldigt osäker förare. Inte fasen ska vi tillåta rattfylleri för det!
När jag brister i trafiken är jag tacksam om någon annan kompenserar för det. Jag har kört mycket i hela mitt liv, både privat och i jobbet och har stor vana. Lika förbannat när jag satt och pillade på GPS för några år sedan bommade jag en väjningplikt och körde rakt ut på en huvudled. Där kom en vaken förare som genom att han var koncentrerad på trafiken kunde förhindra en allvarlig olycka.
Så alla SKA ALLTID vara maximalt koncentrerade på bilkörningen när man kör. Då kan vi fortsätta att få ner antalet olyckor och räddar liv!
Det är mer än du som kan vara redig!