• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det någon som har översänningsskyddet OPV 01 A som extra tillägg på sitt Elekroblock ?
Verkar den vara bra/okay ?
Jag fick ett pris på den på 88 euro på Schaudt och det kan det ju kanske vara värt samt är det extra 230 uttag på den .

Jag bifogar pgf:en jag fick
 

Bilagor

  • överspänningsskydd_EBL.pdf
    322,5 KB · Visningar: 617

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Det är ingen som skall skydda sitt EBL med ett överspäningsskydd ? Jag skickar mitt EBL imorgon till Tyskland .

Detta Overvoltage Protection OVP 01 A har ju även en extra utgång om man vill skydda någon mera utrustning .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Jo det borde ju kunna montera en sådan här istället : Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag tackar för förslaget .

Men kan den egentliga boven till att mitt gick sönder vara att det blivit fuktigt i husbilen nu när vi var i fjällen och eftersom inte kretskortet har en lackad yta och är därför mera känslig för överslag ??
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Jo det borde ju kunna montera en sådan här istället : Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag tackar för förslaget .

Men kan den egentliga boven till att mitt gick sönder vara att det blivit fuktigt i husbilen nu när vi var i fjällen och eftersom inte kretskortet har en lackad yta och är därför mera känslig för överslag ??

Jag tror inte att ett överspänningsskydd hade löst ditt problem. Är det åska så dra ur elen. Det är väldigt sällsynt att ett elnät har överspänning. Jag har mer än 40 års erfarenhet av elnät.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Den frågan är inte helt lätt att svara på "Verkar den vara bra/okay ?" Därför har svaren varit få. Du lär ha bry för att läsa på dig om överspänningsskydd såsom grovskydd mellanskydd och apparatskydd och bli klok på detta som lekman. Den från Clas Ohlson skall du inte köpa, köp hellre godis för dom pengarna. Där du ansluter bilen skall skydden sitta i elcentralen som matar uttaget på campingen eller ställplatsen.
Köp något roligare för dom pengarna än skyddet från Tyskland.
Har tittat på elschema på elblock men det går inte att se hur det ser ut på nätsidan, där kan sitta en varistor som tar en del energi, man brukar göra så.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Kopia av mitt inlägg på tråden "Ström på färja" men som passa även här:
En liten varning bara: Köp inte billiga överspänningsskydd. De reagerar för sakta för att skydda elektronik. De innehåller oftast endast en varistor som kopplar ihop nolla med fas om spänningen blir för hög, men gör det för sakta.
Mer avancerade överspänningsskydd innehåller en varistor plus ett eller flera gasurladdningsrör som reagerar snabbt och tar upp överspänningen innan varistorn reagerar och tar upp den högre strömstyrka som följer spänningstoppen.
Ett bra överspänningsskydd med gasurladdningsrör kostar från ett par hundralappar och uppåt.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Har bytat varistorn som sitter på ingångssidan i EBLn, fick in 400 volt i intaget, fick en ny EBL

på försäkringen, lagade sedan den trasiga, har bytt tillbaka och den fungerar som vanligt igen.

Varistorn kostade några kronor på elfa.

mvh lennart.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Den frågan är inte helt lätt att svara på "Verkar den vara bra/okay ?" Därför har svaren varit få. Du lär ha bry för att läsa på dig om överspänningsskydd såsom grovskydd mellanskydd och apparatskydd och bli klok på detta som lekman. Den från Clas Ohlson skall du inte köpa, köp hellre godis för dom pengarna. Där du ansluter bilen skall skydden sitta i elcentralen som matar uttaget på campingen eller ställplatsen.
Köp något roligare för dom pengarna än skyddet från Tyskland.
Har tittat på elschema på elblock men det går inte att se hur det ser ut på nätsidan, där kan sitta en varistor som tar en del energi, man brukar göra så.

Denna Överspänningsskydd - GAO | Clas Ohlson har 5 varistorer, 3 säkringar och 1 gasurladdningsrör. Är det verkligen pengar HELT kastade (Clas) i sjön (även med tanke på tidigare omtalad färja)?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: OVP 01 A-Överpäningsskydd EBL

Denna Överspänningsskydd - GAO | Clas Ohlson har 5 varistorer, 3 säkringar och 1 gasurladdningsrör. Är det verkligen pengar HELT kastade (Clas) i sjön (även med tanke på tidigare omtalad färja)?

Det står inte vart gränsen för överspänning går.

För att göra nytta vid 380V (400V) i stället för 220V (230V) måste det tolka det som överspänning och inte bara blocka transienter dvs spikar på 1000V.

Det är en vettig fråga at ställa till CO.
Eller köp ett o koppla in 380V på de o se vad som händer:)
 
Toppen