• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltuning utan extra box

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Jag ska prova KWP2000+ ECU reflasher på min Fiat 2,8jtd -03 tydligen så skall det vara Bosch EDC15C7 styrdon i denna bil.
Det ska tydligen gå att få ut lite extra effekt genom att modifiera programvaran.
Kit med USB kabel till box samt diverse andra sladdar och DVD skivor med olika "chip" kostar ca 600:-
Jag har lite erfarenhet med styrsystemsprogramering(megasquirt) till Bensinbilar och bredbandslambda.
Diesel känns enklare eftersom det i princip ger högre effekt desto mer diesel man lyckas trycka in.
Om man trycker in för mycket diesel i förhållande till vad turbon orkar ge luft så ryker det.
Vad jag kan förstå så sitter det en större turbo och injectorer på 2.8:an med mer effekt(146hk?)
Det känns som om det finns extra att hämta på 128hk 2,8 :an trots mindre turbo och spridare.
Jag gissar att man blir idiotförklarad om man åker och hyr en bromsbänk:)
När jag tar fram bilen från Vinterförvaring ska jag prova.

Pelle
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Det finns nåt som heter eget ansvar för miljön. Har du funderat på det?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Tester gjorda av ett oberoende, certifierat testföretag av en KCR-box i en BMW 530d visade på minskade utsläpp med boxen monterad!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Minskade utsläpp javisst , men det finns fler saker än CO2 i utsläppen som inte är bra för naturen och människan.

// Pär
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dieseltuning utan extra box

Om jag inte minns fel ökar kväveoxiden kraftigt när koldioxiden minskar. Tillverkarna av boxar vill ju gärna bara se bara en parameter, medan biltillverkarna måste se till helheten. En bil som drar mindre bränsle behöver inte vara bättre för miljön totalt sett.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Man körde först ett test utan box, därefter ett test med box och slutligen (för kontroll) ett test utan box. Här är samtliga uppmätta värden:

CO-emission (g/km) - Gränsvärde 0,5 g/km
Utan KCR box 0,035
Med KCR box 0,03
Utan KCR box 0,036

HC-emission (g/km)
Utan KCR box 0,029
Med KCR box 0,024
Utan KCR box 0,026

NOx+HC-emission (g/km) - Gränsvärde 0,3 g/km
Utan KCR box 0,2
Med KCR box 0,19
Utan KCR box 0,2

NMHC-emission (g/km)
Utan KCR box 0,009
Med KCR box 0,004
Utan KCR box 0,006

Partikelemission (g/km) - Gränsvärde 0,025 g/km
Utan KCR box 0,0004
Med KCR box 0,0005
Utan KCR box 0,0004

Bränsleförbrukning (l/100 km)
Utan KCR box 8,395
Med KCR box 8,257
Utan KCR box 8,222

CO2 - Utsläpp (g/km)
Utan KCR Box 222
Med KCR box 218
Utan KCR Box 217

Effekt och vridmoment ej uppmätta, eftersom detta ej var beställt av uppdragsgivaren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Varför sätter inte tillverkaren redan från början in en box om allt blir bättre ?
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Brukar ju vara för att få lång livslängd på motor o drivlina.

Mvh Bert
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Ställer mig tveksam till dessa värden av tillverkare av boxar.

Jag grundar det på följande:

Små företag har inte resurser eller utrustning att tillförlitligt mäta dessa värden.

Vem som helst på marknaden kan "snickra" ihop en box och sälja.

Resultaten skall kunna upprepas vid flera tillfällen.

Körcykel skall redovisas.


// Pär
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dieseltuning utan extra box

Dieseltrimning med eller utan box är en stor marknad ute i Europa. I takt med att vi får fler dieselbilar i Sverige ökar den marknaden här också. Boxtillverkarna är ofta stora firmor med hela Europa som marknad. Sedan finns liknande boxar, i många utförande, under flera olika namn.

Många dieselmotorer finns i original med olika effektet och vridmoment, beroende på fabrikat och modell. De skilda egenskaperna fås ofta fram enbart genom att omarbeta den enorma mängd information som hanteras i motorns datoriserade styrsystem.

Dieseltrimmarna jobbar på samma sätt. De mest sofistikerade jobbar fram en unik mjukvara till varje bil, väldigt likt motortillverkarnas egna variationer. Kanske ibland ändå mer förfinade.

Den stor skillnade för oss som konsumenter är dock att vi inte har samma garanti, vi vet inte heller riktigt om olika specifikationer stämmer, eller passar just vår motor. Vi vet inte alltid heller vilken milöpåverkan den trimmade motorn får. De större boxtillverkarna i Sverige, KCR och Promotech, har garantier som ersätter fabriksgarantin om motorn skadas. Det kostar dock extra.

Ett ras på en modern dieselmotor är dyrt. Vet dock inte om det idag är större risk med en "pirattrimmad" motor jämfört med en original. Det händer dock ras i båda fallen.

Jag har själv kört med olika boxar på personbilar. Jag har aldrig haft problem. Körbarheten har blivit mycket bättre med de boxar jag haft. KCR och Promotech. Fördelen med den sistnämna är att den har fasta inställningar. Bra vrid och effekt men ändå "motorskonande". Jag tror det är en större risk med de boxar man själv kan ställa in i olika lägen. Det blir et jäkla pillande.

Sedan är det alltid lättare att köra sönder en starkare motor. Det är också lättare att rasera en växellåda med det utökade vridet som trimningen ger. Jag kan exempelvis se en fara för de modeller som redan idag har känsliga lådor. Särskilt om man ofta utnyttjar vridet till max på högsta växeln.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

När man talar optimering av motorer skall man vara medveten om att många motorer idag har samma motorblock till olika motorallternativ. Från botten till nedre delen av toppen är det desamma. Många gånger är det bara insprutningstryck och tändningstider som skiljer den ena motorn från den andra, Ev. kan en tuffare turbo var skillnad. Rätta mig om jag är fel ute.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Dieseltuning utan extra box

Varför sätter inte tillverkaren redan från början in en box om allt blir bättre ?

När det gäller Volvos 140 resp 170 hk motorer (utan turbo) uppger Volvo själv att det endast är mjukvaran (programmeringen) som skiljer. Det är alltså för att kunna erbjuda flera motoralternativ till lägsta möjliga kostnad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Du är väl ingen idiot om du tar fram en bromsbänk för hade jag haft tillgång till det så hade den gått varm .
Är det något som typ. BSR's PPCkabel ?
Visst skall man värna om miljön men den lilla bråkdelen av promille som det rör sig om så påverkar det knappast miljön något större .
Tänk om Sverige gjorde som Tyskland och erbjöd 25000:- i skrotpremie så blev man av med en massa icke katalysator bilar .
Anders&Carita:
Appropå värna om miljön : Vad har Ryssarna dumpat utanför Gotland ??
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

Jag får ändå inte reklamen att gå ihop.

-Högre effekt
-Lägre förbrukning
-Mindre utsläpp
-Samma livslängd

Allt på samma gång.
Detta är väl varenda bil och motortillverkares våta dröm att kunna leverera?
Och detta har några boxtillverkare lyckats ta fram bara genom att justera befintlig programvara... Dessutom med resurser som är en bråkdel av vad motorutvecklarna har.

Helt fantastiskt.

Ärligt, om vi kopplar på logiken så måste det ju finnas en anledning till att detta inte är på plats från början. Då skulle man ju kunna göra mindre och billigare motorer än idag och bara trolla med programvaran för att de skall bli lika starka och bra som de är idag.. Stora pengar att spara.
Att samma basmotor används i flera utföranden och därför inte är ”optimerade” köper jag inte heller. Det är ju enklare att byta programvara per utförande än det är för tillverkaren att t.ex utveckla ett motorfäste till varje karosstyp.

Någonstans måste man ju rimligen betala ett pris för detta sätt att göra motorn ännu ”effektivare”. Ett pris som jag tror att de som tillverkar motorerna och bilarna idag inte vill betala.
Jag gissar på hållbarhet. De vill ju givetvis ha en viss marginal och inte ligga på gränsen till haveri i en motor som skall tåla mycket stryk under många mil. Driftsäkerhet och kvalitet helt enkelt.

Fast, hade jag kunnat installera en box i min bil hade jag nog också gjort det bara för att få mer fart under pedalen.. Men då hade jag också iskallt räknat med att risken för haveri ökar och livslängden kortas.
Sen tror jag inte det spelar så stor roll i en husbil som nog körs ganska försiktigt och lite jämfört med distributionsbilar i stan t.ex.

Jag vill också kunna byta box:(
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

När det gäller motorras i förtid så kan man ju aldrig veta om detta beror på boxen eller något annat men iallafall så har grannens bil en Renault Espace 08 gått nu 15000mil med en KCR box utan bekymmer och i mars får han en VW T5"buss" och då kommer boxen programeras om för den bilen .

När det gäller utsläpp så är det ju inget som en vanlig lekman kan göra för utom låta boxen vara på när man besiktigar den för blir den godkänd så är ju utsläppen enligt gällande regler .

Jag skall ju byta box nu men skall köra lite och kolla med acc tider och bränsleförbrukning original VS tuningbox vid normal körning.



Detta var mitt 2000:de inlägg och hoppas att inte allt har varit en massa skräpinlägg ...
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Dieseltuning utan extra box

Jag kommer inte att diskutera miljöaspekten av detta eftersom det i slutänden ofta blir en politisk diskussion snarare än en teknisk.
Det finns ingen anledning att skicka in mer diesel än vad som optimalt kan förbrännas eftersom det skulle ge en högre förbrukning utan större effektökning.
Den enda anledningen för mig är att kunna få ett något högre vridmoment så man slipper växla upp och ner så ofta samt att göra lastbilsomkörningarna säkrare.
Jag antar att denna 2.8l motor är byggd för i huvudsak transport av gods och inte direkt husbilsoptimerad.
På en del engelska forum finns det flera som optimerat sin mjukvara i styrdonen med bra resultat.

Pelle
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Dieseltuning utan extra box

Ska man vara krass så är väl inte strikt miljötänkande och husbil riktigt förenligt öht... Men visst, man kan ju göra vad man kan!
Ska för övrigt montera en KCR-box tror jag, den ska väl vara rätt snäll mot miljön också.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltuning utan extra box

En liten reflektion.

Effekten på dieselmotorer stiger hela tiden. Min1,8L Focus TDI är på 90 hp, nyare Focus med 1.6L motrorer ger 110 hp. Mycket beror nog på vassare styrprogramm.
Med andra ord även biltillverkarna trimmar sina motorer.
sen är det en annan fråga vilken som håller bäst min 90Hästars eller 1,6 an med 110 Hp.
Trimmar man en Volvo lastbil ryker garantin direkt.

Jägarn
 
Toppen