• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolyckor

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Hej CartagoAnders
Hur har man lyckats spränga bilarnas gastankar som har hänt på senaste tiden?
Har dom tryck NLG i LPG-tankar för det kan ju knappast bero på stumfyllning, vad har hänt? I så fall måste hemmagjorda adapters vara inblandade, har du någon info om detta?
Det är ruskigt och kan drabba oskyldiga kunder vid macken.


Bifogade bilder är från en tankning med olaglig adapter som möjliggjort tankning av biogas ca 200 bar i en tank avsedd för motorgas ca 30 bar. Dvs. det är inte en exposition utan en tanksprängning, ingen brand uppstod.
Kunde gått ur illa som helst!

olles1.jpg

olles2.jpg
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

hej Olle
i Göteborgsfallet är det klart att det var en gasolflaska som fylldes på en Fordonsgas mack, trycket är ca 200bar och en gasolflaska är dimensionerad för ca en tiondel av detta, påföljden blev att flaskan rämnade en stund efter avslutad fyllning
konsekvenserna blev att en av de två inblandade personerna blev av men några fingrar och den andra av med sitt ena underben
för att kunna ansluta gasolflaskan till fordonsgasmackens munstycke måste man ha använt någon slags adapter

det som hände i Stockholm i fredags har jag inte sett någon rapport om, men det handlar enligt uppgift om en Subaru personbil som togs in till Sverige för några veckor sedan, på kontinenten är det mycket vanligt med efterkonverterade bilar och denna har sannolikt varit avsedd för gasoldrift, Motorgas
när man tankar den med Fordonsgas uppstår samma sak som när man fyller en gasolflaska med Fordonsgas, tankarna rämnar på grund av det höga trycket
även i detta fallet har med största sannolikhet en adapter använts

du nämner stumfyllning, en benämning för fyllning av en behållare till en nivå som inte lämnar något expansionsutrymme för gasen, detta kan inträffa vid självtanking av gasolflaskor på en Motorgasmack, en sak som näst intill uppmuntrats i trådar i detta forum tidigare, konsekvenserna av stumfyllning kan vara nästan lika dramatiska som det som nu hänt
det är också av detta skäl myndigheterna har förbjudit "självtankning" av gasolflaskor i såväl Sverige som andra länder

jag läste att någon tyckte att gasolbranschen ska ta sitt ansvar, inte lätt men en skärpning av bestämmelserna kommer nog som en följd av det som inträffat, kanske med sämre tillgänglighet på gasol för oss husbilsåkare
konkret vet jag inte hur man ska gå tillväga mer än med information på tappställena, kunderna måste väl också ha ett ansvar för att känna till vad man sysslar med?

händelserna betraktas som allmänfarlig vårdslöshet och kommer att beivras, det är nära till hands att även betrakta självtankning av gasolflaskor på samma sätt
parallellen med andra brandfarliga vätskor tycker jag är intressant, skulle man t ex kunna tänka sig att hälla aceton eller bensin på grillkolet? kan man tänka sig att tanka bensin i en dieselbil?

/Anders



Hej CartagoAnders
Hur har man lyckats spränga bilarnas gastankar som har hänt på senaste tiden?
Har dom tryck NLG i LPG-tankar för det kan ju knappast bero på stumfyllning, vad har hänt? I så fall måste hemmagjorda adapters vara inblandade, har du någon info om detta?
Det är ruskigt och kan drabba oskyldiga kunder vid macken.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gasolyckor

Det är tyvärr stor risk för missförstånd att kalla den ena av dessa gastyper för just
fordonsgas då båda typerna använd just till att driva fordon.

Kan vi i fortsättningen, förhoppningsvis, skilja mellan:
GASOL (LPG),
en blandning av Butan och Propan [båda kommer vanligen från petroliumrafinaderier],
flasktryck max 20kg/cm
och
BIOGAS
etanbaserat [kommer från våra avloppsreningsverk],
flasktryck 200kg/cm.

Sverige är nog ganska ensam om att använda just Biogas även till almänhetens bilar.
Därför är det "bäddat för missförstånd" för icke svensktalande och "våra gäster"!

Tryckskillnaden är ju redan behandlad tidigare i tråden, förklara för era oförstående
bekanta varför det som skett hände och varna för sammanblandning!

Tanka rätt och lev säkert!
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasolyckor

Hej Anders,
vill börja med att tacka dig för den helt suveräna information du delger oss om olika gaser i detta forum. Jag känner mig helt trygg med allt jag har kunnat läsa mig till om gaser m.m. i många trådar.
Men din jämförelse med aceton och bensin i samband grillning hamnar något snett för mig.
På markanden finns för närvarande motorgas och fordonsgas.
Hur i hela friden kan någon tro att gemene man känner till riskerna med att det är helt olika gaser med olika tryck?
Det kommer troligen att ta minst en generation innan flertalet känner till skillnaden.
Om inget görs så kommer det tyvärr, till nackdel för gasbranschen och oss gasolanvändare, att hända ännu fler gasolyckor.
V-backen :confused:
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

Eftersom "gemen man" inte förväntas känna till skillnaderna sker påfyllningen av motorgas resp. fordonsgas med helt olika typer av munstycken, för att inte förväxling ska kunna ske.
Att själv tillverka en adapter som gör det möjligt att fylla fordonsgas i en bil avsedd för motorgas, är ungefär lika begåvat som att hälla bensin på glödande grillkol ...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

Var själv intresserad på ett tidigt stadium att tanka gasol på bensinmackar i sverige men kände att det var för osäkert. Läste om adaptertillsatser för att kunna genomföra det här.
Men osäkerheten segrade och det är jag glad för idag.

Tycker det är skamligt att det annonseras om dessa tillbehör.
Gasoladapter för hela Europa Säljes Värmdö

Helt klart köper jag hellre min gasol på utbytesflaska och lever längre. 200kr eller 500kr blir ointressat. Jag har råd med husbil och gasol till mitt behov. Inga fultankningar för min del. Var rädda om er i husbilsklubben.se.

Tack CartagoAnders för all information.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Gasolyckor

Dår tycker jag att du har fel Anders det är upp till säljaren att decklarera sin produkt och med våra utländska gäster som kanske är vana att tanka gas på en tapp i sitt hemland.Varför skulle inte gas försäljarna kunna ha på tappen ex P 11 - P 16 - fordonsgas , butan ,propan , mm mm lika bra som du kan välja 95 -96 -98 eller diesel på en vanlig mack.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Gasolyckor

Hej Anders,du verkar insatt i ämnet.
Du skriver bara "självtankning av gasoltuber".
Är då även självtankningar av gasolflaskor/gasoltank med automatiskt 80%igt överfyllnadskydd olagligt i Sverige?
Det är väl principen på en bil med motorgas?
Är själv på G att köpa ytterliggare en gasoltank/flaska att hänga under bilen,har funkat förträffligt i vinter med utrustningen vi har men vill ha gas för en vecka till.
Nu är problemet inte så stort eftersom vi mest åker i närområdet vintertid och har ett företag som fyller billigt här men vill veta vad som gäller ifall man åker iväg.
Mvh Markus
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Gasolyckor

..................., skulle man t ex kunna tänka sig att hälla aceton eller bensin på grillkolet? kan man tänka sig att tanka bensin i en dieselbil?


Hej,

Att bensin fylls i dieseltankar, det känner bilverkstäderna till, bilen stannar ju efter några få meter.
Det är nog inte heller så ovanligt att annat än tändvätska används vid grillning!
Men konsekvenserna blir sällan riktigt allvarliga.

Det är ganska förståeligt om en utlänning som har en gasoldriven bil tror att Sverige också har en egen typ av gasoladapter, adaptrarna skiljer ju också mellan de andra länderna i Europa (finns 4 olika typer, 4:e typen är en för i år ny adapter i Spanien).

Borde vara en gemensam adaptertyp i hela Europa och ett gemensamt namn på gasen, varför skall just Sverige hitta på ett eget namn.

Mvh Bengt
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasolyckor

Eftersom "gemen man" inte förväntas känna till skillnaderna sker påfyllningen av motorgas resp. fordonsgas med helt olika typer av munstycken, för att inte förväxling ska kunna ske.
Att själv tillverka en adapter som gör det möjligt att fylla fordonsgas i en bil avsedd för motorgas, är ungefär lika begåvat som att hälla bensin på glödande grillkol ...

Jag håller helt med om att det är obegåvat, men läget är ju tydligen sådant enligt Håkan J att man redan kan beställa adaptrarna över internet.
Den som inte känner till tryckskillnaden och riskerna behöver tydligen inte tillverka adaptrarna själv.
Men nog är det väl förvirrande att gasen på max 16 bar benämns motorgas!?
V-backen :confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

De adaptrar som säljs är för att kunna tanka MOTORGAS i MOTORGAS-bilar i hela Europa. Någon adapter för att tanka FORDONSGAS i i en MOTORGAS-bil finns givetvis inte att köpa eftersom tankarna för de olika typerna av gas är konstruerade för olika tryck.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

Dår tycker jag att du har fel Anders det är upp till säljaren att decklarera sin produkt och med våra utländska gäster som kanske är vana att tanka gas på en tapp i sitt hemland.Varför skulle inte gas försäljarna kunna ha på tappen ex P 11 - P 16 - fordonsgas , butan ,propan , mm mm lika bra som du kan välja 95 -96 -98 eller diesel på en vanlig mack.

Hej Claes/Mia
citat
"Varför skulle inte gas försäljarna kunna ha på tappen ex P 11 - P 16 - fordonsgas , butan ,propan , mm mm lika bra som du kan välja 95 -96 -98 eller diesel på en vanlig mack."
slut citat

Ditt svar tyder på att du tillhör en av dom som inte tagit till sig informationen som det skrivits åtskilligt om tidigare både i detta forum och på andra ställen

För det första så är det inte tillåtet att tanka en gasflaska på en Motorgasstation och därför behöver inte den skyltning du föreslår om P6, P11, Propan, Butan komma till stånd

De som nu ropar på ansvarstagande för branschen tycks inte ha en susning om hur det är skyltat och vilken information som finns tillgänglig på macken för den som vill ta den till sig, det tycker jag att i synnerhet de som ämnar tanka sitt fordon på en mack ska göra för man borde som förare ha ett eget ansvar för att veta vad man ska tanka med, likheten med bensin och diesel tycker jag är relevant

Skyltar finns på pumparna som på flera språk talar om att man det är metangas under högt tryck och att det inte är avsett för LPG/Motorgasfordon
Dessutom är anslutningen annorlunda så det ska inte gå att koppla dispenserns pumpmuntstycke med fordonets tankanslutning. Vad mer tycker ni kan man göra?

Hans/SMOETT
Motorgas heter i Tyskland Autogas och består av, som du skriver, propan och butan
i Sverige har denna produkt handelsnamnet Gasol
Naturgas/Biogas består av metangas (inte etangas som är ett annat mättat kolväte) heter i Tyskland Erdgas, när Naturgas/Biogas i Sverige säljs som fordonsbränsle får det handelsnamnet Fordonsgas
för övrigt så produceras Biogas ur rötslam i våra reningsverk men det kommer också i stor skala från iscensatt rötning av organiskt avfall

vi är inte ensamma om att använda metangas som fordonsbränsle, i andra länder i Europa expanderar denna marknad just nu rejält, VW, Fiat, Volvo, Mercedes och flera andra tillverkare satsar på bilmodeller med detta bränsle och det skulle man inte gjort om det enbart handlat om Sveriges bilmarknad

för den som vill veta mer läs här
www.gasforeningen.se
www.eon.se
www.gasbilen.nu

/Anders
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Gasolyckor

Det här är ett område som EU borde intressera sig för så benämningarna blir enhetliga, lika väl som dom kan diskutera hur krokig en banan ska vara för att få heta banan.
I Sverige har vi en förkärlek att använda ordet "natur" i alla sammanhang, vilket på det har området, kan ställa till mycket elände. Om jag minns rätt så kommer ordet "gasol" från utvinning ur oljeskiffer i Närke på 40/50-talet. Jag tror att Sverige är enda land som har ordet "gasol" = propan 95. Säljs mixen propan-butan och butan till konsumenter i Sverige, bortsett från cigarettändare och liknande?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasolyckor

Hej Anders,
jag kan villigt erkänna att jag har dålig koll på skyltar och den information som finns på macken. Jag har inte haft anledning att ta reda på det heller.
De flesta som skaffar sig en gasdrivet fordon tar säkerligen reda på vad som gäller, uppenbart inte alla eftersom det på kort tid har inträffat två gasolyckor i landet.
Hur många olyckor ska inträffa och människor lemlästas innan något görs?
Jag tycker att gasbranschen borde resonera ungefär så här.
Läget är det här: två olyckor har på kort tid inträffat i samband med gastankning, vi har ett informationsproblem och det ska vi göra något åt på en gång.
V-backen :wink:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasolyckor

V-backen: Du kräver att gasolbranschen ska ta sitt ansvar för att inga fler olyckor av det här slaget sker.

Låt oss därför konstatera:
1) Munstyckena för motorgas resp. fordonsgas är oförväxelbara. Någon "olycka" kan därför inte ske.
2) Information finns, som CarthagoAnders skrev, på bensinstationerna.
3) Inga olyckor har skett. Däremot har två brott (förmodligen) begåtts, genom att man använt hemmagjorda (olagliga) adaptrar för att kunna "tanka fel". Polisen rubricerar i båda fallen händelserna som "Allmänfarlig vårdslöshet".

Vilken "bransch" kan förhindra framtida brott?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolyckor

I enkelte stater i USA er bare betjeningen som får fylle gass, det samme gjelder de fleste av LPG Norge sine tanksteder. Begge steder for å unngå å fylle over 80%. Mulig betjente punper for Biogass er veien å gå?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasolyckor

Problemet med förväxling går att lösa på samma sätt som man bara kan starta en bil med rätt nyckel.
Ett elektroniskt chip som sitter i bilens påfyllningsrör och ett i påfyllningsslangen. Kan de ej kommunicera med varandra ingen gas.
 
Toppen