• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändbox.. slitage..?

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Jag har en tid haft lite problem med att starta upp pannan, Alde 3000, men när den väl var igång fungerade det bra.. Igår la den av helt, och efter ett supportsamtal med Alde i Kristiandstad... - Går fläkten..? - Mät om det kommer in 12v där, -ricka på det kontaktstycket.. dra ut den sladden.. etc, etc.. kom vi fram till att det var tändboxen... Idag har jag bytt och pannan startar direkt.. När jag öppnade boxen, komponenterna sitter i en svart massa, upptäckte jag att det var väldigt mjukt där kontaktstycket går in.. Min fråga.. (äntligen..)
Vad kan det vara som slits/går sönder i en tändbox. Kan den t.ex få för hög spänning då det händer att jag har pannan igång under färd,. Laddningen ger väl då uppåt 14 volt.
Men det framgår ingenstanns att pannan inte ska vara igång under färd.. iallafall inte för pannans skull.. För många starter ?, Det var 12 minus när vi hade den senast. Alde hade ingen aning..(Vi öppnar dom aldrig..) Men när jag åker förbi Kristianstad nästa gång ska jag åka in med fikabröd, de har gett mig vänlig och säker support flera gånger, både på nyare och äldre värmesystem genom åren..

Libom
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Tändbox.. slitage..?

Alde har en suveränt vänlig och kunnig serviceavdelning.Jag har också bytt tänddelen,brännaren och nu senast cirkulationspumpen i expansionskärlet.Pumpen fastnade och ville inte rotera. Som tur var fick jag tag i en ny i närheten.
//Lars
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tändbox.. slitage..?

Har svårt att hitta något som kan "slitas" i en elektronisk kontrollbox.
snarare kan det vara ett gnistgap vid kaminens gasbrännare som "slits".
Gnistgapets ena elektrod ger från sig lite molekyler varje gång det gnistrar.

Å andra sidan kan det ju vara en dålig lödning som "gett sig" vid mekanisk
belastning/vibration när den kopplats till-å-från.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen