• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

strömbrytare i hemmet

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: strömbrytare i hemmet

Både ja och nej ! Trappomkopplare har en växlande kontakt, två sådana använder man när man vill tända och släcka från två ställen. Men vill man kunna släcka och tända från fler ställen kopplar man en eller flera korskopplare emellan trappomkopplarna !
// Göte J
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

hmm, jag har en trappströmbrytare som skall bytas, jag åkte och köpte en på stormarknaden och när jag kom hem så kollade jag på den och då såg jag att det står kors strömbrytare, måste jag byta den till en annan :confused:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: strömbrytare i hemmet

Skruvar du ditt korsomkopplaren får du problem, kör och byt till en trappomkopplare.
Lite överinformation, trappomkopplare kan man koppla på 3 olika sätt. Den översta är vanligast och används fortfarande de två andra har förekommit mer eller mindre under åren som gått.

Trappomkopplare.jpg
 
J

Jimbo

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

Dina skisser ovan känns bekanta. 1:an är väl den vanligaste med 2 mellantrådar, fas till en och tändtråd till en brytare.

Det skall finnas en trapp-koppling som i elektrikerkretsar kallas för "göteborgskoppling"

Där spar man en tråd...har dock glömt hur den är...........
Nån som vet??
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: strömbrytare i hemmet

Den mellersta kopplingen ska du inte använda eftersom fasen kommer att ligga på minst en pol på lamphållaren även om lampan är släckt. Inte bra om man mot förmodan skulle komma åt där vid lampbyte !
// Göte J
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: strömbrytare i hemmet

Jaha där ser man faran med överinformation.
dotorparn skall endast byta en trappomkopplare, inte dra om några trådar.
Att jag visar tre olika kopplingar är för att det finns kanske några som läser här som kan ha nytta av det. Visste själv att det fanns tre kopplingar men hade glömt den tredje, men nyligen fått tag i den igen. För några kan det vara bra att veta då kopplingar 2 och 3 har används i landet och finns således fortfarande i drift.
Har du en trasig glödlampa och en trappkoppling så vet du inte hur strömbrytarna skall stå för att inte ha spänning upp till lampan. Dessutom vet du inte om fasen ligger ut i botten eller är till gängan i glödlampan beronde på hur lamputtaget är anslutet. Det ända säkra är att bryta gruppen i elcentralen!
Till Jimbo. "Nån som vet" Ja jag vet därför visar jag tre olika kopplingar. Kan du visa en till? I Skåne finns ingen Göteborgskoppling, här har vi sparkoppling i exempel 2 just därför man sparar en tråd då man har fas och nolla fram till vägguttaget. Namnet EPA koppling har också förekommit. EPA var ett lågprisvaruhus och använde man sparkopplingen då man byggde ett par hundra lägenheter så sparade man många meter rörkabel och arbetstid.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

Ok, din sparkoppling förutsätter att du har ett vägguttag under strömställaren som ligger på samma grupp som matar strömställare nummer ett i kopplingen. Då ser jag vinsten med att spara tråd.

Har du inget Vägguttag under båda strömställarna gäller den "klassiska" mao.

Har hört talas om en trappkoppling med endast 2 trådar till ena brytaren...men hur jag än skissar får jag ej ihop det.

I din sparkoppling har du fortfarande 3 trådar in i varje brytare men slipper dra 2 mellantrådar förutsatt att vägguttag finns.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

Nu har jag varit på stormarknaden o fått rätt grejer, dom låg 10 cm till höger om dom jag tog, inte bra att vara snabb.
tack :)
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: strömbrytare i hemmet

Det finns en koppling som inte är godkänd idag,du kopplar fas och noll i båda brytarna och kopplar lampan från p i båda brytarna alltså fas noll där mellan trådarna normalt kopplas,då får du fas och nolla från endera brytare, slår du om en får du antingen 2 faser eller 2 noller och då tänds inte lampa
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

Den mellersta kopplingen ska du inte använda eftersom fasen kommer att ligga på minst en pol på lamphållaren även om lampan är släckt. Inte bra om man mot förmodan skulle komma åt där vid lampbyte !
// Göte J

Verkar märkligt, är det någon som har behov av att stoppa in fingrarna i lampsockeln..... skulle en vanlig armatur ansluten med stickpropp vara olaglig eftersom man "inte vet" om det finns spänning i lampsockel eller ej. SKÄRPNING!!! för övrigt är en lampsockel konstruerad så att efter det att lampan skruvats ut och förbindelsen brutits finns ej spänning på "gängorna"
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: strömbrytare i hemmet

Det finns en koppling som inte är godkänd idag,du kopplar fas och noll i båda brytarna och kopplar lampan från p i båda brytarna alltså fas noll där mellan trådarna normalt kopplas,då får du fas och nolla från endera brytare, slår du om en får du antingen 2 faser eller 2 noller och då tänds inte lampa

Jag borde ha tryckt på CITERA vilket var min avsikt..... det var det som mitt svar avsåg.
 
Toppen