• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röda nyckeln

J

Jimbo

Guest
Sv: Röda nyckeln

Startar med den andra...........
Inge kul med en nyckel på drift ur rent stöldperspektiv.

Men som sagt, har den förkommit av misstag är det ingen fara så vida inte regnumret står på den men om någon behållit den för att planera en stöld är det värre......

Svårt dilemma, att byta cylindrar och programmera om boxen är nog kostsamt =(
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Röda nyckeln är "huvudnyckel" och används (tillsammans med plastkortet med kod) vid omkodning, till exempel om startspärren "hängt sig" på grund av urladdat batteri.
Röda nyckeln behövs också om man skall beställa en ersättningsnyckel.
Saknas röda nyckeln, och startspärren hänger sig, måste en stor del av bilens elektronik bytas ut till en kostnad i storleksordningen 20.000 kronor.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Röda nyckeln

Hmmm, låter inget roligt alls. Och nog kan man ge sig den på att just startspärren skulle hänga sig om nyckeln saknas.

Till nyare Fiat, med viknyckeln, är det bara kortet som behövs har jag för mig. från 02 och framåt....
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Röda nyckeln

Det var inget qul att höra. Jag har reklamerat detta till säljaren efter att läst instruktionsboken. Jag har varket röd nyckel ellet plastkort!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Röda nyckeln är "huvudnyckel" och används (tillsammans med plastkortet med kod) vid omkodning, till exempel om startspärren "hängt sig" på grund av urladdat batteri.
Röda nyckeln behövs också om man skall beställa en ersättningsnyckel.
Saknas röda nyckeln, och startspärren hänger sig, måste en stor del av bilens elektronik bytas ut till en kostnad i storleksordningen 20.000 kronor.


Jag fick med 2 nycklar när vi köpte bilen och även det plastkortet men är "den röda nyckeln" märkt på ett speciellt sätt ?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Du får nog räkna med att en seriös husbilshandlare drar av de 20.000 kronorna på inbytespriset, för att kunna leverera bilen med komplett nyckeluppsättning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Den är röd till färgen, dvs plasthuvudet.

Phu... Jag kollade i min instruktionsbok och det skulle "bara" vara 2 vanliga nycklar inkl startspärr med stilettfunktion samt detta plastkortet med koderna och sen är det visserligen nycklar till bodelen och säkerhetslåset altså ingen rödplastnyckel och detta är ju då en Hymer 2005:a .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Vet inte när man gick över till endast plaskortet. Men vår förra bil hade ingen "röd nyckel" och det var en -03:a
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

hej jag hadde rödnyckel på en 00a ,blir du utan ström i start batteriet och försöker starta ,kan start spärr gå in. jag skulle inte köpa bil utan alla nycklar ,hoppade av ett bilköp pga endast en nyckel säljaren fixade aldrig nyckel till leverans det hela värkade o serigöst hoppas det löser sig mvh håkan,r
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Röda nyckeln

Appropå bilnyckel, så saknades en nyckel när vi skulle hämta vår bil, -08. Jag påpekade detta och de letade på verkstan men hittade ingen. Till saken hör att den bilen var hämyad i Tyskland och på vägen hade nyckeln försvunnit. Jag körde hem bilen och hade bilen till verkstad för att kunna skaffa en dublett. När detta var ordnat behövde jag få mer kunskap om bilen och börja riva runt kring kablar och säkringar. I samband med detta drog jag ut domkraftsboxen under förarstolen och se där låg reservnyckeln. Troligen placerad på "hemlig" plats för alla som jobbade på återförsäljaren i Tyskland, när bilen behövde flyttas. Slutet gott, allt gott.
Leffe
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Röda nyckeln

Phu... Jag kollade i min instruktionsbok och det skulle "bara" vara 2 vanliga nycklar inkl startspärr med stilettfunktion samt detta plastkortet med koderna och sen är det visserligen nycklar till bodelen och säkerhetslåset altså ingen rödplastnyckel och detta är ju då en Hymer 2005:a .

Jag har en-06:a också med två nycklar men kan bara hitta en nyckelkod. Varför ska det vara två koder?:confused:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Röda nyckeln

Phu... Jag kollade i min instruktionsbok och det skulle "bara" vara 2 vanliga nycklar inkl startspärr med stilettfunktion samt detta plastkortet med koderna och sen är det visserligen nycklar till bodelen och säkerhetslåset altså ingen rödplastnyckel och detta är ju då en Hymer 2005:a .

Tror att "stilett-nyckeln" dvs den vikbara kom 2002. De bilar med "nya" växellådan har jag sett har "nya" nyckeln så det måste vara runt 2002.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Jag har en-06:a också med två nycklar men kan bara hitta en nyckelkod. Varför ska det vara två koder?:confused:

Kikade i boken nu och Kod A(överst) Är en elektroniskkod för användning av nödstart men bara på bilar med bensinmotorer .(=inte för oss med diesel)
Kod B är för tillverkning av nyckel . ( egen åsikt : är väl då för att programera chipet i nyckeln då bilen har startspärr för en nyckel kan ju många låssmeder göra)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Hejsan
Jag saknade den röda nyckeln till min Hobby 00:a, skrev massor om detta här på insidan så det måste finnas fler trådar om detta.
Det är ingen större fara att mista den, en låssmed programerade en ny nyckel till reserv åt mig, inga problem, och låser sig startspärren är den enkel att koppla bort, så oroa dig inte.
MVH KEJO 20
 
Toppen