• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röda nyckeln

B

Boxer

Guest
Sv: Röda nyckeln

Jag fick en ny nyckel tillverkad förra året till min -00.
Då ska både den nya och de gamla nycklarna programeras.
Så om man förlorar en nyckel kan man programera de andra så att den borttappade nyckel inte går att använda.
Du kan då låsa upp dörrarna med den men inte starta motorn.
Fast den röda nyckeln och kortet måste finnas förståss.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Det är konstigt att Fiat har ett eget system för att många bilar har en "ampull"i nyckeln som skall programeras ihop med en "krans"som är runt tändningslåset och synkroniserar då med startspärren .
Om man behöver byta batteriet så skall man ju inte behöva koda om bilen .

Det som är lite konstigt är varför Fiat går sin egna väg för på andra bilmärken som har startspärr då måste man gå till bilfrman för resp märke .
Man lämnar chassienummer , regnummer , regbevis att du är ägare samt legitimation .
Då fixar dom en ny nyckel .

Thats it .
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Det var synd att disskutionen tog slut för det vore kul att få höra/veta om någon använt denna röda nyckeln/kod att slå in den i bilen och var eller om det är som jag tror att man lämnar/visar upp den för tillverkning och kodning av startspärren .
Att bilen skulle få felkoder med startproblen med startvägran som följd om batteriet skulle vara slut låter ju konstigt .

Är det någon som använt den "röda nyckeln/koden" .
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Diskussionen kanske tog slut för att alla svar är givna:
1) Startspärren kan "hänga sig" vid låg batterispänning, eller om man använder startkablar eller "starthjälp".
2) Kod A kan användas enbart för bensindrivna bilar.
3) Det finns medlemmar som fått ny nyckel tillverkad med hjälp av kod B och den röda nyckeln.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Röda nyckeln

Teknisk var det så at ved bestilling av ny nøkkel så ble koden brukt for rett slipning fra fabrikken. Inne i hodet på nøkkelen sitter det en unik elektronsik signatur, denne må registreres inn i startsperren - til dette brukes den røde nøkkelen. En setter inn den røde først, deretter den nye og registreringen er på plass. (Husker ikke om en må slå på tenningen med begge nøklene eller om det er tilstrekkelig å sette de inn i låsen)
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Den röda nyckeln är endast för codning av nya nycklar inget annat!Man låser upp codeboxen och programmerar in nya nycklar genom att sätta dom i tändningdlåstet
med max 10 sek mellan nycklarna.Det här gäller endast Fiat orginal nyclar inte sk
Pirat nycklar dom är clonade från en original nyckel!De går ej att programmera.
Det här gäller bilar upp till 2001. Code 2 systemet kom 2002 (stilettnycklar) har ingen
röd nyckel och dom programmeras med dator på tex Fiat servicen.
Mvh Tom
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Röda nyckeln

Hej
vet att detta är en gammal tråd.
Min husbil 2,5td-1999 slutade ta nyckel koden . har både röda nyckeln och code kortert .
hur går man till väga för att få igång bilen med dessa förutsättningar.
Bilen står illa till och behöver bort
 
F

F.d. 3998

Guest
Sv: Röda nyckeln

Kontrollera att krockbrytaren inte har löst ut sig . sitter på torpedväggen vid batteriet . Kontrollera att säkringen är hel ...minns inte vilken men 4-5 från höger i handsfacket .
Om det inte är något ovanstående måste man plocka bort brytaren på pumpen .
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Röda nyckeln

Ingen säkring har löst.
Provade med att sätta i röda nyckeln men nyckelkoden lyser konstant.
Kan man koppla förbi denna på en fiat ducato från 1999
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Röda nyckeln

Koble fra batteriet i 15 min og se om det ikke retter seg. En reset av elektronikken kan løse det meste.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Det går att ta bort spärren men den sitter på diselpumpen på utsidan av stoppsolenoiden.
Det är ganska besvärligt då den är fastskruvat med 2 st 5 mm special bultar som dras fast tills sexkantskallen lossnar(samma som på rattlås).
Om man tar bort startspärren måste en annan godkänd spärr monteras!
Tom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Röda nyckeln

Finns det något sätt man kan koppla förbi nyckelkoden. Startmotorn går ju fortfarande så det borde bara vara att pumpen ska få signal. Ser att det sitter tre kablar till den Blå. Svart och Orange tror jag dom är. Kan vara bra att veta om man blir ståendes i sommar.
Fick nämligen detta fel i höstas också men då hjälpte det att prova med nyckeln igen så försvann koden.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Röda nyckeln

Går ej att koppla förbi,elektroniken måste för demonters och svart/lila kabeln (om jag minns rätt) monteras direkt på solenoiden (12V) .

Tom
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Röda nyckeln

Plockade bort den svarta dosan idag som sitter på pumpen och koplade in kabeln till tändningslåset. Så nu funkar den igen
 
F

F.d. 29502

Guest
Sv: Röda nyckeln

Hej
Lyfter en gammal tråd i hopp om att få hjälp inför säsongen, har en fiat ducato 2,5td från 1997 där startspärren funkat sporadiskt.
Har efter lite våld lyckats att få bort startspärren på dieselpumpen och kopplat ihop svart kabel med den kabeln som sticker ut ifrån dieselpumpen.

Nu till frågan: jag läste i någon tråd att keylock lampan skulle slockna men detta gjorde inte min, har jag missat något? Eller kommer lampan på instrumentpanelen att lysa?
Tacksam för svar
Mvh Robert
 
Toppen