• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Projekt sittvänliga stolar går vidare.

Har nu lyckats koppla om båda stolarna och koppla förbi datorn i förarstolen så alla reglage fungerar. Förutom minnet i förarstolen då.

Dags för provmontering i bilen. De kommer komma ca 5 cm lägre än på bilderna när jag fått till fästena i Vanens snurrundereden. Sen kommer det ju gå att höja sätena elektriskt. Blir bra, jag sitter gärna lite högre.

IMG_6465.JPG
IMG_6466.JPG


Ett annat projekt som tagit sin början är helluftfjädring fram. Har börjat söka efter vettiga bälgar att ersätta spiralfjädrarna med. Bilen väger ju en hel del o om man har för små måste man ha högt tryck i dem o det blir hårdare fjädring. Men samtidigt måste bälgarna få plats rent fysiskt och inte riskera att nöta emot nån stans.

IMG_6462.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Mock up för passagerarstolens fäste.
Flyttade stolen lite i sidled för att få mer plats mellan vänsterben och motorkåpa. Vart väldigt precist mellan stolens reglagepanel och dörrklädseln och inte minst högtalaren i dörren. Kanske får fälla in högtalaren så den ligger i linje med dörrsidan alternativt tillverka släta dörrsidor som på en standard van.

IMG_6467.JPG


Värmekameror är fantastika. Skall ändra säkerhetsbältesrullens infästning och vill inte gärna borra av golvvärmekabeln.


IMG_6474.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Det är ju synd att den är för ett föråldrat operativsystem,;) men finns kanske andra fabrikat för riktiga mobiler.
Man kan nog spara in de pengarna med minskade värmekostnader både i husbilen och i huset. Man använder ju inte en sådan var dag så det bästa vore ju om några stycken köpte en ihop och fotade av sina hus och bilar.
Finns säkert punkter där det läcker rakt ut pga. byggfusk och komforten skulle ju öka dramatiskt i vissa lägen.
Man kan ju lätt kolla om det finns någon isolering i dörrarna och hur värmeskydden för fönstren fungerar egentligen.
Funderar själv på att borra hål i väggen i huset och tömma en flaska tätskum där, men skulle vara bra att se var man kan sätta in en punktinsats.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Har just köpt en värmekamera Flir one pro till jobbet ,kostade 5000kr till min IPhone 7 Plus
Pro modellen är bättre än den första ,bättre bilder ,man kan växla mellan en värmebild och en vanlig bild med att dra fingret över fotot.
Kollade på vår gasolflaska i husbilen när vi var ute i helgen en p11 man såg direkt var nivån var i flaskan.
På jobbet använder jag den till att se eventuella varmgångar i centraler och i ställverk.
Jag minns för 25 år sen när vi kollade varmgångar i ställverk då hyrde vi in Vattenfall som kom med en släpbar kamera som man fyllde med flytande kväve , för att få en referenstemperatur ,bälten med ett tiotal batterier ,som höll ca en timmes fotografering den kameran kostade närmare en halv miljon.
Tekniken har sannerligen gått framåt
Roffe i Östersund
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Måste vara suveränt vid felsökning, har man tagit ett referensfoto på motorutrymmet när bilen går bra så kan man ju ske skillnaden om det blir något fel.
När man lagar hemelektronik och datorer kan man ju lätt se var det blir för varmt.
Ska se om det finns någon billigare variant.
Hade en ide ihop med en kompis som höll på med drönare riktiga inte leksaker att fotografera hus mot betalning och se värmeläckor.
Tyvärr så tyckte han om motorcyklar också så han finns inte längre.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jag köpte en värmekamera till jobbet. Kommer inte exakt ihåg modell men fabrikat Flir.

Jag valde en som inte är beroende av mobiltelefonen. Tänker att mobiler och deras anslutningskontakter bytts rätt ofta.
Tråkigt om inte ett sånt här verktyg, som trots allt används rätt sällan blir obrukbart pga nya telefoner.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu är jag på banan igen.

Stolsfästena ombyggda och förstärkta för Range Rover stolar. Högerstolen flyttat aningen utåt för bättre plats för benen vid motorkåpan.

IMG_6814.JPG

Instrumentpanelen på plats. Tänk vad lite plast kan göra för känslan. Har byggt in 2 st manometrar för luftfjädringen. Även skaffat bälgar som skall monteras i framvagnen så det blir möjligt att justera höjden i bilens alla hörn.

IMG_6820.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Vad mycket lättare det går med rätt verktyg.
Att få loss den fjäderbelastade plattan var inga problem men att få tillbaka del lilla låsringen o samtidigt pressa ihop en fjäder bakom var svårt.


IMG_6858.JPG



Förhoppningsvis ett effektivt stöldskydd.

IMG_6864.JPG



Blir i alla fall svårt för en ev biltjuv att köra iväg utan ratt.
(så ser ni några turister som är ute och går med en turistkarta och en ratt så är det kanske vi :)

IMG_6859.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jag monterade transformatorn till golvvärmen i ett stuvfack under soffa/säng.
Tycker dock att den blev väl varm när jag kör golvvärmen på max.
Är ju ingen luftväxling i detta utrymme.

Så jag monterade en tystgående fläkt via en termostat i en låda som tar in luft från förarhytten.

IMG_6872.JPG


Och sen ett utsläpp som mynnar in i köksskåpet och där luften i slutändan kan komma ut via de ventilationshål jag tog upp för gasolkökets skull.

IMG_6873.JPG


Värmen är nu påslagen så jag kan kolla om det blir nån skillnad. Möjligen valde jag en allt för tyst fläkt. dvs en relativt svag fläkt tänkt för datorer.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Varit lite uppehåll. Opererade bort polyper i kistan o vart mer sänkt än jag trodde efteråt. Sen mkt jobb, när skall man hinna med fritiden?

Hur som så vart den ynkliga fläkten (för att citera Nationalteatern) en framgång. Håller nere temperaturen bra på transformatorn och precis som jag misstänkte betyder det mer effekt i golvvärmen. Exakt hur reglerningen går till vet jag ej dock. Ställer jag reglaget på "35" så får jag ca 25 grader i golvet nu när bilen står i garaget och värmen i det samma nedskruvad till 16 grader.


Dags att få lite stil på motorkåpan men kom inte längre då kontaktlimmet torkat ihop sen jag använde det sist.

IMG_6881.JPG


Kopplade istället in varvräknaren. Funkar utmärkt. Varför då varvräknare i en automatväxlad bil? Jo främst för att hålla koll på om automaten slår i och ur överväxeln respektive lock upen när jag kör med tungt släp. Sägs att automaten inte mår bra av det o att det då är bättre att gå ner på lägre växel.

IMG_6882.JPG



Det är en hel del kablar och slangar kvar att ansluta. Och det börjar bli trångt bakom panelen.

IMG_6883.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Minns faktiskt inte. På nätet nånstans. Sån där firma som säljer stylinggrejor o annat. Men min varvräknare är för bensinmotor o du har väl diesel i din? i så fall behövs helt andra grejor. Själv är jag mycket okunnig i dieselns värd men det finns säkert andra som vet mer.
 
Toppen