• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tid o plats: Högdalen 9.20.

Varningstriangel check
Reservhjul check
Domkraft check.
Reflexväst check
First aid kit check
Campingbord check
Chassienummer check
Reflexer E märkta bak check
Blanket om förändringar check
Monteringsanvisning dragkrok check
Monteringsanvisning gasolspis check

Sidorutor -
Instrumentpanel -
Dörrsidor -
Tätlister runt dörrar o luckor -
Dörrlås -

Känns lite som Rat Rod husbil, kanske ett Rat House?

Önska mig lycka till.....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Håller tummarna!

Hur känns det att köra bilen efter att den har stått still så länge. Det måste vara en härlig känsla:yes:

//Jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu är den i alla fall reg. besiktigad. Kontrollbesiktningen han de inte med o det kanske är lika bra att jag hinner skruva ihop den lite mer först.

Det blev väl som jag gissade, inga konstiga abrovinker godtogs som tex en extra passagerare. Eller att den skulle kunna vara pb 1 o liknande.

Fick nedslag på att jag monterat reg. skylten bak på höger sida så det vart ett snabbmek o flytta den provisoriskt. husvagnsfönstren vållade en del frågetecken men efter att besiktningsmannen letat info i 20 minuter så var de tydligen okej.

Nu Pb 2 med totalvikt 3 900Kg. Och lastvikt ca 600Kg.
2950 kg dragvikt. 5,3 meter lång och 2,15 meter bred.


IMG_5974.JPG

IMG_5962.JPG

IMG_5963.JPG





Nu tar jag en liten paus över helgen. Vi skall till Åland på bröllop och då tar vi finbilen med oss.


IMG_5793.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Gratulerar!
Nu finns det väl ork kvar för att göra färdigt för en tur i sommar, förutom vikten så håller den liknande mått som min Alpha jet, lagom stor och lätthanterlig.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Ambulansen!

Bugar bockar å gratulerar


Skönt att ha kommit så långt kan jag tänka mig
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Idag fick Biffen en ståndsmässig nyckelring.

Jag vart ju tvungen att ta bort instrumentpanelen för att komma åt övre dörrgångjärn. Men fördelen är att det går mkt lättare att få ordning på alla kablar. Rensat bort ytterligare från ambulanstiden o fått till snyggare dragningar. Ingen kommer ju i och för sig se hur kablarna är dragna bakom panelen men i alla fall :)

IMG_6064.JPG

Backspeglarna ligger på limning.

IMG_6063.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Efter 5 dagars elände med såriga händer sitter nu äntligen framdörrarna ihop och allt verkar funka.

Rutor o elhissar, lås o c-lås på passagerardörren. Elbackspeglar. Och bättre beg dörrklädsel. Finns vårrustningsjobb på ekbitarna.

Att det skall vara så djävligt att jobba med o inte minst i dörrarna. Man ser inte vad man gör. Sticker in händerna i små hål o jobbar i blindo bland vassa plåtkanter o kletiga lås o förster mekanismer.

Kvar på dörrarna är skraplister och dörrarnas tätlister. Men det får vänta.

I morgon skall jag få framvagnsinställning o tänker byta yttre styrledel och justerhylsorna innan så att inget sitter fastrostat.

Sen väntar kontrollbesiktning på fredag. Bör nog ha en instrument panel monterad till dess.

IMG_6086.JPG

IMG_6087.JPG

IMG_6089.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Framvagnsinställningen gick bra.
Var lite orolig då bilen troligen varit i diket i sitt tidigare liv som ambulans.
Men mina mätningar med lod och måttband var inte så tokiga. Behövdes bara lite justering o i slutändan vart det ett shims mindre.

Castervinkeln nästan inom godtaget. skulle behövt fler shims i flera olika tjocklekar för att komma närmre men jag tro det är nära nog för en gammal lastbil.

Tycker den aningen glapp i stryrningen. Nya yttre styrleder o de inre samt hjälpstyrarm hittar jag inget glapp i. Får se om bilprovningen hittar något i morgon.
Eller försiktig justering av snäckan.

IMG_6092.JPG

IMG_6093.JPG

IMG_6094.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Biffen klarade biffen!

Godkänd med beröm.

Nu får jag alltså för första gången egentligen köra den. Förutom till o från besiktning typ.

Inga glapp i några styrleder mer än vad som är normalt sa de. Får kolla om snäckan eller möjligen knutarna mellan ratt o snäcka glappar något. Skall även byta hjul.

Skaffade en ny viskokoppling till kylfläkten. Den gamla slirar nog inte som den skall o därför låter det rätt mkt från pannrummet även med måttliga varvtal.

Fortsatt elkopplande, alla tätlister skall på plats. Sängbottnar o.s.v. Ja listan kan göras lång. Gäller att prioritera.

IMG_6097.JPG

IMG_6098.JPG

IMG_6100.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fortsättning följer......


Jobbat vidare med dörrar o tätlister o lås o annat. Såriga händer fulla med kontaktlim är väl en sammanfattning. Nu är den i alla fall vädersäkrad.

IMG_6121.JPG

IMG_6125.JPG



Tre gula och en röd. Finns plats för ett batteri till men å andra sidan en perfekt plats för domkraften.

IMG_6115.JPG



Pimp my ride.

Testar med lite olika navkapslar men får blir endast snobbringar till en börja med.

IMG_6131.JPG

IMG_6132.JPG
 
Toppen