• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fick anledning att testa min nya gersåg. Funkade kanon men det tog halva kvällen o montera ihop den :)
Endast grovinställd ännu men inte långt från exakt vinkel. Samma klinga till trä, aluminium och stål upp till 6mm.

IMG_5820.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Bakdörrar och sidoluckor på plats.
Mycket justerande för att få dem att stänga snyggt.
Gångjärnen på vänster bak måtte kroknat nån gång tex om dörren blåst upp eller så. Skall rikta dem innan slutmontering.

De nya gångjärnen till luckorna tycks vara en aning annorlunda än de gamla så de krävs lite justering för låsanordningarna. Hela luckan sitter nog ett par mm längre ner med det får jag leva med.

IMG_5836.JPG

IMG_5835.JPG

IMG_5826.JPG

IMG_5837.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Man kan undra hur många gånger bakdörrana har stängts och öppnats under 30 000 mil som ambulans i stadstrafik?

Slitage på låsbyglarna.

IMG_5891.JPG


Har idag kontaktat ett gäng försäkringsbolag för att kolla pris m.m. inför påställande o reg.besiktning.

Men deras datasystem kan tydligen inte göra ett smack då det fortfarande står karosskod "ambulans" i pappren. Inte ens en vanlig personbilsförsäkring har jag hittills fått nått napp på.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Ambulansen!

Försäkring kan du ju ta även om det är en ambulans, sen får man ändra så det blir rätt när den är besiktigad, kan bli kinkigt att helförsäkra den om du tar trafik pga prisskillnad inför reggbesiktning, bästa är att hitta en bra kontakt på nått bolag som fattar förstår och som man kan återkomma till efter reggbesiktning om det skiljer mycket i pris mellan ambulans och HB
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Köpte en Passat som hade gått som bårbil. Fick göra en registreringsbesiktning där dom konstaterade att den var återställd som personbil. I reg-instrumentet stod det 2 passagerare varav 1 på bår.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo även i min står det en passagerare på bår.

De mindre bolagen tycks helt ointressderade eller kanske skrämda av det aningen udda fordohnet som inte passar in i beräkningsprogrammet.
Vet sen tidigare att priserna på gamla o udda bilar kan bli oerhört varierande.

Och personerna man får tala med i telefon i sådana här ärenden verkar inte ha särdeles mkt kunskap annat än de kan läsa innantill på skärmen.

Har fått pris på trafikförsäkring (950kr/år)

Tänkte dock att det kunde varit smart att ha koll redan nu på vilket bolag det blir sen så kunde jag tagit trafikförsäkringen i "rätt" bolag på en gång.

Men har inte fått svar från alla än.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Erfarenheten från tidigare är att et blir väldigt olika med fordon som inte stämmer in i mallen o i dataprogrammen.

Det dyrare förslaget kan du definitivt ha gått på karosskod "ambulans" medan den andra kanske gått efter vad en vanlig gammal Cheva van (vilket det ju är numera när allt ambulansigt är bortplockat i verkligheten men inte i pappren) hade kostat.

Får som sagt se vad det kommer bli för klassning i slutändan.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu börjar det likna något.

Men med endast en dag kvar till reg.besiktning så går hela tiden tankarna till vad som inte absolut måste finnas på en bil vid besiktning.
Måste man tex ha sidorutor i dörrarna?
Lås i dörrarna kanske kan vänta men dörrhandtag så de går att stänga är nog bra. Backspeglar gissar jag är krav.

Ja har som sagt en dag på mig så bara att köra hårt.

IMG_5923.JPG

IMG_5924.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Ta några koppar kaffe och slå av internet ett dygn, kör hårt, prioritera, sätt upp en plan för vad du måste göra, vad som vore bra att göra, vad som kan skjutas på till senare tillfälle. Om något strular och går emot dig så gör något annat en stund som även det måste göras, och återkom till problemet en stund senare, för då kanske lösningen är lättare att se. Jag har själv kommit på det mest brillianta lösningar när hjärnan börjar bli seg och tiden rinner ifrån mig för med kniven mot strupen kan ibland saker klarna och lösningarna bli kristallklara.

Rutor och backspeglar är nog bra saker att ha monterade men... jag lyckades ju redovisa både disk och tvättmöjligheter med en hopfällbar diskho och en tom femlitersdunk så ingenting är omöjligt med rätt argument och förklaringar. (mest bortförklaringar om jag ska vara ärlig)

Lägg i en varningstriangel för det gör varje besiktningsman glad och kom inte försent, för det kan ha motsatt verkan.

Kör hårt och lycka till. :)

mvh jocke
 
Toppen