• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Inredningen i diskbänksskåpen börjar likna nåt.
Fattas gör en låda som skall innehålla 2Kg gasol till köket.
Den är på lack f.n.

Hinken skall vara då för tex ta med disk till campingplats kök. och annat som en hink kan vara bra till. Samt förvaring av diskmedel o diskborste o ev flaskor som riskerar läcka.

IMG_5303.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kul när man ser resultat.

Kylskåpet på plats och provkört. Skall låta det stå på i natt med laddaren igång så jag får se om det funkar o ladda upp och ur kylaccumulatorn.

Skall bli nån form av galler mellan bänkskiva o kylskåp för syns skull.

Toalåddan på sin plats ochså. Här skall det till nån form av glidskenor eller i alla fall styrningar när man rullar den in o ut.
Även lås så den håller sig på plats i inrullat läge.
Kanske även vettigt med något lås som håller den på plats när den är utrullad. tänker om bilen inte står plant så kanske det blir irriterande om den rullar in i sitt garage så fort man släpper den?

IMG_5309.JPG

IMG_5312.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Färdig med VVS jobben. De blå slangarna skall kortas men vill testa i skarpt läge om det funkar som jag tänkt. Måste också lösa frågan om avluftningsventiler i dunkarna. Gråvattnet kanske även skall ha nån slang ut så man slipper lukten o även risken för översvämning om jag glömt att tömma?

IMG_5378.JPG

Borde kanske testat tryckvattenpumpen innan den monterades. Nu hände ingenting när jag testade. Fick plocka ut o isär den o det visade sig att backventilerna i den fastnat. Den har i och för sig legat i många år nu så det kanske är den förlåtet.

IMG_5373.JPG

Nu kommer det vatten. Pumpen är inte direkt tyst trots mina försök till mjuk upphängning. Den lilla pumpen är tämligen högvarvig. Den jag hade i förra campingbilen tickade betydligt långsammare o på sätt o vis trevligare även om ljudnivån säkert var liknande.

IMG_5381.JPG


De sista köksluckorna på plats.

IMG_5387.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Undra på att det sprutade en fontän inne i diskbänkskåpet.

IMG_5398.JPG

IMG_5399.JPG

Min tryckvattenpump ger uppenbart mer än 3 Bars tryck.
(det står 0,8Mpa på den men vad blir det i bar?)

Nåväl testar utan tryckutjämnare. Pumpen jag har verkar ge mindre pumpslag men med betydligt högre frekvens så det kanske inte blir så mkt pulserande vattenflöde.

Måste bara skaffa en lämplig övergång mellan 10 och 13 mm slang.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Det händer en hel del i Autocasa även om det inte synts på forumet.

Jobbar med luckor o dörrar. Hur det än är så måste de på plats innan det kan bli tal o regbesiktning. Ja det är en hel del annat också men har börjat prioritera.

IMG_5660.JPG


Den kombinerade garderobsdörren o badrumsskåpet är i det närmaste klart. Lite slipa o måla kvar.

IMG_5661.JPG

Den matta aluminiumlacken på karossen är rätt känslig. Och den ändrar glans när man tex försöker gnugga på en fläck eller bara att hudfettet ändrar utsendet efter man varit o fingrat. Kanske ett i-lands problem men jag testar lite olika matta klarlacker på en skiva så får vi se hur det funkar innan jag ev. ger mig på o bättrar på karossen.

IMG_5663.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Det är nog reflektionen som ändrar utseendet det är nog något man får leva med, kommer ihåg all tejp som satt på förstärkarpaneler, när man tagit bort den och fingrat lite så såg det inte nytt ut.
Fördelen med en roller och grå färg kan inte överskattas.
Är ju samma med glasbord och telefoner ser kladdiga ut direkt.
Provsatt en de lorean en gång matt rostfritt den klarar sej nog bättre med den matta ytan men snygg var den knappast. Men den gick inte ens att sitta i en normalstor som jag fick helt enkelt inte plats.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Lite undrande/orolig över att alla gångjärnen är numrerade från 1 till 6.
Är dom så olika trotts att de ser "fabriks" gjorda ut?

Såg inte dessa instansade nummer när jag demonterade. Då var gångjärnen lackade ambulansgula.

I värsta fall får jag prova o prova mig fram till vilken som skall sitta var.
Jag är dock ganska säker på att de satt med fettnippeln uppåt, något som också stämmer med hur siffrorna är inslagna så det kanske minskar antalet möjliga lägen för respektive gångjärn.

Har också insett att det är mycket lätt att pilla bort låsbrickan o sen peta ur sprinten. Behövs knappt en skruvmejsel ens, går nog med tex en nyckel eller liknande föremål.
Så det blir att montera nån slags bakkantssäkring i karmen.

IMG_5806.JPG


IMG_5807.JPG



Såg en brandsläckare i en veteranbil. Pimpad som en vinflaska.
Kanske skulle passa i en husbil?

IMG_5804.JPG
 
Toppen