• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Inte vet jag om det gör någon märkbar skillnad men jag "spacklade" igen alla spåren med lim. Inbillar mig att det kan bli bättre "koppling" mellan värmekabeln och golvmaterialet om det inte är luft i spåren. Eller så har man blåst ett antal timmar av en korta liv till föga nytta. Troligen får man aldrig veta.

006.JPG


Hittade vettiga gardin/drapperiskenor på Bauhaus idag. inkl rundningar så jag kan få små gardinkappor över fönstren som börjar o slutar inne vid vägg.


009.JPG
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ambulansen!

Inte vet jag om det gör någon märkbar skillnad men jag "spacklade" igen alla spåren med lim. Inbillar mig att det kan bli bättre "koppling" mellan värmekabeln och golvmaterialet om det inte är luft i spåren. Eller så har man blåst ett antal timmar av en korta liv till föga nytta. Troligen får man aldrig veta.

]

Om du aldrig får veta beror på att du inte tar reda på dina försök. Hela livet lär man sig, Den mest lärda dagen i livet är den sista.
En mycket bra och gratis lärare är internet. Gogla på Thermal Conductivity och se om limmet har en högre än luft.:yes: Jag gjorde som Dethleff och Tompera visade : se http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-6/#post312362
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Juan.

Jo visst är det av erfarenhet man lär sig. I just detta fallet tvivlar jag dock på att jag någonsin kommer få tillgång till ett likvärdigt jämförelseobjekt utan lim i spåren ;)

Eftersom luft, efter vakuum?, har högts isolervärde, så länge inte luften cirkulerar vill säga, förutsätter jag att limmet leder värmen bättre. Det lim jag använt verkar rätt homogent och "hårt". Hur sen golvlimmet "isolerar" är nästa fråga. Dock inga tjocka lager med detta.

Visst har jag funderat på plåt. eller rättare sagt folie. Största vinsten med plåt är väl dock att jämna ut värmen över golvytan? i mitt fall har jag istället bara 40mm mellan kablarna. Och med så litet CC avstånd bör temperaturen i varje kabel vara lägre än i tex ett vattenburet system gissar jag.

Om man bortser från värmens jämnhet över golvet är det nog själva isoleringen som det hänger på, hur mkt av värmen som kommer husbilen tillgodo och hur mkt som värmer luften under den samma. Ville dock inte bygga på höjden för mkt, jag o frugan har inga problem men ståhöjden kommer bli ca 180cm så det finns inte så mkt o ta i.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Flyttar mellanväggen i högra stuvfacket.

Ger plats för Bilbuttericks dunkar. 4 st 20 liters får plats. 40 liter färskvatten och 40 liter gråvatten?
Eller 60-20? Tror 50-30 hade varit vettig avvägning men det stämmer inte med dunkarna tyvärr.
Funderar på att göra ett breddabvlopp till gråvattnet så om man överskattat gråvattendunkens kapaciter så rinner det helt enkelt ut på backen. Inga stora mängder dock.

006.JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Skulle personligen ha valt 40 + 40 bland dessa alternativ.

Med 60 + 20 och bräddavlopp finns det risk att du kan drabbas av "miljöpolisernas" förbannelse.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo på tex en camping eller en parkeringsplats i stan vill man ju knappast drälla ut vatten, även om det knappast är direkt miljöfarligt.

I förra lilla campingbilen hade jag 15 färskvatten och 10 gråvatten. Var rätt bra fördelning då en del vatten ju går åt till tex kaffe/the o.s.v.


Så 40-40 blir nog bra. Om jag vet att jag skall stanna länge på en plats utan vatten kan ju en extra 20 liters få följa med i skuffen under vänster soffa.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo snart. En del kvar att skära till, nu måste varenda bit anpassas på olika sätt för att passa och det tar en del tid.

Min Mor fick stroke i höstas och nu skall hon hem från sjukhuset. Minnet är tyvärr inte det bästa efter stroken och nu är det mkt som skall fixas för att det skall funka med hemtjänst o trygghetslarm och extra nyckar o.s.v.
Tar en del tid det med.
 
Toppen