• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kollar lite på transportstyrelsen.

Det står faktiskt EU-typgodkänd och det är knappast min gamle 91:a.

Däremot så borde det gälla för personbil klass 1 oavsett vikt.

Hur som så blir jag tvungen att registreringsbesiktiga även om jag inte ändrar till PB II. Jag har ju gjort ett antal förändringar trots allt inkl. dragkroken.

Verkar vara väldigt få besiktningsstationer nu som kan besiktiga/regbesiktiga fordon över 3,5 ton. Känns som konkurrensen på dessa besiktningar är rätt dålig även i Sveriges största stad.
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Ambulansen!

Hej!

Vad fint det blir!

Vad använde du för lim när du limmade isoleringen på väggarna och reglarna i golvet?

/Marcus
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej o tack.

Isoleringen limmades med lösningsmedelsfritt sättlim. tex Casco Superfix. Även den tunna plyfan utanpå isoleringen.

Reglar och annat som kan tänkas vara hårdare belastade limmades med Sika Flex. kommer just nu inte ihåg typbeteckningen då det finns flera varianter men den man brukar använda på tex båtar.

Senare hittade jag, via denna sida ett liknande lim/tätmassa som heter Tech-7.

Egenskaperna verkar liknande men den är mjukare i konsistensen och därmed enklare att glätta i hörn och liknande. Även en bra rengörings och glättningsmedel på sprayburk förenklade arbetet.

Just färdig med den ljusgråa färgen på all fast inredning. Skall bli lite mörkare grått på soffornas framstycken samt senare på lådfrånter o skåplyckor som dock inte är färdigsnickrade ännu.
Även bagageutrymme och vatten/gråvatten/gasol facket skall målas med den aningen gråare färgen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej!

Det har just inte hänt någonting med Ambulansen på rätt länge nu. Jobb, jobb och jobb samt fasadmålning av huset och en del roligheter som sommaren lockar med har tagit all tid och kraft.

Var dock och hämtade upp 4 st batterier som suttit i en USP för dataservrar. Går att klämma in i mitt batterifack om jag flyttar startbatteriet en smula. ca 350 Ah om de varit nya. Bör räcka rätt långt för mig.

160.JPG



Även köpt en ny entusiastbil. Oldsmobile Vista Cruiser 1971 i riktigt trevligt skick. Fyra nyanser av brunt kanske man kunde säga. 5,55 meter lång vilket gör den länge än ambulansen.

149.JPG


Augusti kommer bli en hektisk månad men sen hoppas jag finna tid för ambulansen igen och jag har definitivt sug att få börja jobba med den igen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Pysslat lite med ambulansen idag. Länge sen nu.

Lackerat sista på den fasta inredningen. Det mörkare gråa på soffornas framkant. Blir samma på skåpluckorna och lådfronterna.

Jobbar med golvet i förarhytten. Pyssligt när inget är riktigt plant eller rakt.

001.JPG

003.JPG

Gott nytt år !
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Så är "bjälklaget" invägt och stolunderredena fastskruvade.
Dags för ljudisolering innan golvläggning.
Skall dra i kabel för ev. värme och eljusterade stolar. Har 2 olika uppsättningar sådana men kommer börja med "standard" van kaptenstolar där alla infästningar och bälten passar rakt av.

013.JPG

006.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Dan efter nyårsdagen fick jag feber och blev väldigt dålig i magen. Möjligen Salmonella.
Efter en dryg vecka i sjuksängen har jag idag varit några timmar i garaget. Inte för häftiga rörelser bara, då klagar magen med att göra ont.

Har monterat Bitumen ljudisoleringen i hyttgolvet.

005.JPG

Införskaffade bitumen för många herrans år sen. Tydligen förvarat kartongen på¨högkant vid något tillfälle då temperaturen varit hög. :p:

002.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ena sidans hjulhus klart. Blev inte skirivmaskinsunderlägg. De var för oflexibla men hittade en rulle armaflex som gick rätt bra och forma runt hjulhuset.
Sen konstläder på det. Svårare att få till det utan bubblor o veck. Dock kommer nästan alla sådana att döljas av själva golvet sen.
Hoppas konstlädret är motståndskraftigt nog mot skor m.m.

012.JPG

Uj vad jag ogillar att jobba med kontaktlim :( Det måste vara djävulens påfund.
 
Toppen