• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hallå go vänner
Finns det någon därute som kan ge mig tipps, jag har en Concorde Charisma, den drar när pannan är igång 3,8 amp, utan panna 2 amp, om jag stänger allt via panelen drar den 1 amp.
Är detta normalt?
Tycker det är mycket, har 240 amp i batterikapacitet, då räcker det ju inte så länge.
Tacksam för tipps.
MVH KEJO 20
 
H

hianders

Guest
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej!
På en Trumapanna fortsätter fläkten i pannan att gå en stund efter avslag för säker nedkylning av pannan. Kan det vara en liknande funktion på din värmeanläggning, att pumpen går för att kyla så att den inte kokar efter avslag? Det skulle kunna röra sig om ca 5 min eller liknande.

Hsse A
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Har själv uppmärksammat samma sak.
Vi har Alde 3010 och den pannan drar i avstängt läge 0.6A och ska så tydligen vara. Enda sättet är att rycka säkringen eller om man monterar en extra brytare.

Har även sett att gasollarmet vi har ligger på en förbrukning på 0,5A
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej Kejo

Batterikapacitet på 240 Amp räcker inte på långa vägar för en Concorde.
Kanske 2-3 dagar på sin höjd om man ligger utan extern ström vid denna årstid.
Man skall tänka på att 240 Amp innebär inte att man har 240 amperetimmar ” att hälla ur batteriet ”, kanske möjligtvis hälften innan elektroniken fimpar sig själv, alltså inte så mycket i praktiken.

Jag har själv haft stora problem med mina batterier, körde slut på ett par gel batterier ( 300 Amp ) på mindre än ett år och jag har verkligen försökt sätta mig in i hur detta kunde ske.
Jag har kommit fram till att den stora dödssynden för gelbatterier är att de inte tål djupurladdningar tillsammans med stora laddningseffekter från kraftig batteriladdare,
som ofta finns monterade i Concorde bilarna.
Min batteriladdare var dessutom inställd från fabriken med en huvudladdningsfas på 8 timmar.
När mina batterier är slut så orkade inte ens ett Honda 10 elverk ( 1000 Watt ) förse ström till batteriladdaren, överbelastningsskyddet slog ifrån på elverket.
Trots att man hade elverk med sig så var man alltså torsk när man var ute och fricampade, riktigt irriterande.

För att lösa problemet har jag monterat 3 st parallell kopplade batterier 2 st AGM ( 320 Amp ) och ett fritidsbatteri från Biltema på 220 Amp.
Batteriladdaren är inställd på en tidsbegränsning av huvudladdningasfasen på max 4 timmar samt 13,8 Volts laddningsström, medvetet lågt satt, samt kopplat ifrån solfångaren som gav en kraftig överladdnings-spänning.

Kontentan av vad jag kommit fram till är att batterier mår bäst av att ”skummas av lite ”.
Detta innebär att man måste överdriva sin batteribank ordentligt och på så vis avvärjer man djupurladdningar, som förmodligen knäcker våra batterier.
Jag skall testa denna teori i sommar med 540 Amp i husbilen.

[FONT=&quot]PS. Ett par Amp:s tomgångs-förbrukning på en fullutrustad Concorde är helt normalt.[/FONT]
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Du har väl (som jag ) värmare till gasolflaskorna och den drar 0,6 amp på mina 2 flaskor samt så ligger det ström på ett relä som ligger "på" hela tiden och när du tappar strömmen så släpper relät samt om du får det för kallt och då släpps vattnet ut från pannan så det inte riskerar att frysa .
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Alde med det nye elektroniske panelet (LCD) trekker noe strøm hele tiden, det eldre mekaniske panelet trakk ingen strøm når allt var slått av. Gass-alarmer bruker hele tiden noe strøm, det samme gjør hovedpanelt i bilen. Totalt kan dette bli over 2 amp.

Knut, jag vet inte om du menar den nyaste touch-panelen till Alde? Den kanske inte drar någon ström i viloläge kanske.
Men den som sitter i vår bil är den vanliga LCD-panelen och den drar 0,6A när pannan är avstängd.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej igen
Tack för alla tipps, det verkar som att jag har för låg batterikapacitet, skall ta och öka denna omgående, det sitter ej gelbatterier i min utan två boch fritidsbatterier på 140amp vardera, sedan har tidigare ägare monterat in en annan laddare från Waeco, vet ej vad den heter, tror ni att den klarar att ladda ökad batteribank?
Kör ju tyvärr redan idag med lite överlast så det blir ju värre nu då i så fall.
Får väl försöka plocka ur mer prylar.
Det blir ju gjärna lite mycke när man bor i bilen året runt.
Tack än en gång och gott nytt på er alla.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej Kejo

Batterikapacitet på 240 Amp räcker inte på långa vägar för en Concorde.
Kanske 2-3 dagar på sin höjd om man ligger utan extern ström vid denna årstid.
Man skall tänka på att 240 Amp innebär inte att man har 240 amperetimmar ” att hälla ur batteriet ”, kanske möjligtvis hälften innan elektroniken fimpar sig själv, alltså inte så mycket i praktiken.

Jag har själv haft stora problem med mina batterier, körde slut på ett par gel batterier ( 300 Amp ) på mindre än ett år och jag har verkligen försökt sätta mig in i hur detta kunde ske.
Jag har kommit fram till att den stora dödssynden för gelbatterier är att de inte tål djupurladdningar tillsammans med stora laddningseffekter från kraftig batteriladdare,
som ofta finns monterade i Concorde bilarna.
Min batteriladdare var dessutom inställd från fabriken med en huvudladdningsfas på 8 timmar.
När mina batterier är slut så orkade inte ens ett Honda 10 elverk ( 1000 Watt ) förse ström till batteriladdaren, överbelastningsskyddet slog ifrån på elverket.
Trots att man hade elverk med sig så var man alltså torsk när man var ute och fricampade, riktigt irriterande.

För att lösa problemet har jag monterat 3 st parallell kopplade batterier 2 st AGM ( 320 Amp ) och ett fritidsbatteri från Biltema på 220 Amp.
Batteriladdaren är inställd på en tidsbegränsning av huvudladdningasfasen på max 4 timmar samt 13,8 Volts laddningsström, medvetet lågt satt, samt kopplat ifrån solfångaren som gav en kraftig överladdnings-spänning.

Kontentan av vad jag kommit fram till är att batterier mår bäst av att ”skummas av lite ”.
Detta innebär att man måste överdriva sin batteribank ordentligt och på så vis avvärjer man djupurladdningar, som förmodligen knäcker våra batterier.
Jag skall testa denna teori i sommar med 540 Amp i husbilen.

[FONT=&quot]PS. Ett par Amp:s tomgångs-förbrukning på en fullutrustad Concorde är helt normalt.[/FONT]

Fantastisk mycket lärdom man får genom denna klubb, men varför finns det GEL batterier dom verkar inget vidare eller....
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej
Har följt denna tråden med nyfikenhet. Vad hände äkte du och köpte nya batterier?
Om ja vad kostar det?
Eller blev det någon annan lösning.
Själv åker vi omkring med ett batteri så det gäller och hitta 220 volt.
Föresten önskar jag alla Ett Gott Nytt År.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej
Inte hunnit testat länge i vår nya bil dock ,men än så länge verkar det toppen.
Vi har en Gasperini gasgenerator som laddar 20a i timmen och ner till minus 25 med propan(0,27kg/timmen),o 6 nyinköpta Warta 75ah batterier.
Blir 450 ah tillsammans för totalt 4170kr med miljöavgift,fick nog ett bra pris,blir en låg ah kostnad.
Gasperinin går nästan ljudlöst o startar och stänger av sig automatiskt om man vill så de är väldigt smidigt.
Fick tips om att fler mindre batterier skulle vara bättre vid laddning en få stora.
Gelbatterierna,exide,inte gamla,åkte ut.
/Markus
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Hej
Har följt denna tråden med nyfikenhet. Vad hände äkte du och köpte nya batterier?
Om ja vad kostar det?
Eller blev det någon annan lösning.
Själv åker vi omkring med ett batteri så det gäller och hitta 220 volt.
Föresten önskar jag alla Ett Gott Nytt År.



Hejsan
Har ej ännu köpt fler batterier men skall göra det, köper biltemas silver kadmium tror jag dom heter, dom finns upp till 100amp så det får bli två sådana, har fortfarande problem med strömmen, de nya boch som är på 140amp styck går ner till 12,2 volt ganska snabbt, det gillar jag inte.
Bränslecell är ju bra men dyrt, fler tipps mottages tacksamt.
Gott nytt år alla.
MVH KEJO
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Kejo, du använder väl batteriet under 12,2v ?. Mina batterier är sammankopplade med bilbatteriet och vid 12,2 kopplas bilbatteriet bort, men sen används bobatteriet ned till lägst 10,5v, då all ström stängs pga för låg spänning. Vid denna årstid så är ju solpanel mest en dekoration (fast idag har vi full sol)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP

Esbjörn!
Jag har lärt mig att ett vått batteri börjar ta skada vid 11,5V och får under inga omständigheter gå ner till 11,0V. Har jag lärt mig fel?
Hälsningar
Julian
 
Toppen