Sv: HJÄLP strömförbrukning HJÄLP
Hej Kejo
Batterikapacitet på 240 Amp räcker inte på långa vägar för en Concorde.
Kanske 2-3 dagar på sin höjd om man ligger utan extern ström vid denna årstid.
Man skall tänka på att 240 Amp innebär inte att man har 240 amperetimmar ” att hälla ur batteriet ”, kanske möjligtvis hälften innan elektroniken fimpar sig själv, alltså inte så mycket i praktiken.
Jag har själv haft stora problem med mina batterier, körde slut på ett par gel batterier ( 300 Amp ) på mindre än ett år och jag har verkligen försökt sätta mig in i hur detta kunde ske.
Jag har kommit fram till att den stora dödssynden för gelbatterier är att de inte tål djupurladdningar tillsammans med stora laddningseffekter från kraftig batteriladdare,
som ofta finns monterade i Concorde bilarna.
Min batteriladdare var dessutom inställd från fabriken med en huvudladdningsfas på 8 timmar.
När mina batterier är slut så orkade inte ens ett Honda 10 elverk ( 1000 Watt ) förse ström till batteriladdaren, överbelastningsskyddet slog ifrån på elverket.
Trots att man hade elverk med sig så var man alltså torsk när man var ute och fricampade, riktigt irriterande.
För att lösa problemet har jag monterat 3 st parallell kopplade batterier 2 st AGM ( 320 Amp ) och ett fritidsbatteri från Biltema på 220 Amp.
Batteriladdaren är inställd på en tidsbegränsning av huvudladdningasfasen på max 4 timmar samt 13,8 Volts laddningsström, medvetet lågt satt, samt kopplat ifrån solfångaren som gav en kraftig överladdnings-spänning.
Kontentan av vad jag kommit fram till är att batterier mår bäst av att ”skummas av lite ”.
Detta innebär att man måste överdriva sin batteribank ordentligt och på så vis avvärjer man djupurladdningar, som förmodligen knäcker våra batterier.
Jag skall testa denna teori i sommar med 540 Amp i husbilen.
[FONT="]PS. Ett par Amp:s tomgångs-förbrukning på en fullutrustad Concorde är helt normalt.[/FONT]