• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Några förslag till oss med helintegrerade bilar?

På vår nya bil en Dethleffs Esprit 7850 så finns det 2st skjutfönster, ett på passargerarsidan och ett vid dineten, likså som har dom satt in fönster på toan, finns det galler att skaffa eller hur ska vi göra?

Vi har ju bara en dörr också.

Vi kommer ha larm och extra lås på bodel och garagedörrar dock.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Det här med en dörr är intressant. Det är väl så att många husbilar saknar dörrar till förar- och passagerarplats? Jag har dessa dörrar men använder dem endast hos Bilprovningen.

Vilka funderingar kan vi ha kring detta? Förenklar tillvaron om man har bara en dörr att säkra.

Alve
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

EDIT:

Vi har ju 2 dörrar, en förardörr samt en bodelsdörr , glömde förardörren:p

Jag är lite skraj för dom här skjutfönstren , att dom ska vara extra lätta att forcera.
Liksaå så har dom satt in ett smalt litet fönster i dörren, det gillar jag inte alls faktiskt.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

For meg er beskyttelses teknikk og trygghet veldig viktig. Man kan selvsagt prøve med masse billige "mickey mouse" metoder.

Men man skal også selv blindet/sløvet av røyk, kunne rømme bilen meget enkelt ved en f.eks brann, derfor er jeg meget skeptisk til ekstra egen konstruerte låse mekanismer på rømningsveier.

En venn fikk en ulmebrann i sitt hus, han våknet, sterkt sløvet, klarte såvidt å åpne en enkel terassedør to meter unna sengen, falt sammen og døde, ved siden av lå rottweiler tispa også død.....


Hvorfor ikke spandere 10 lapper på ett komplett sikkerhets alarm system? Dette er -komplett beskyttelse- når vi er som svakest, under søvn, og vi snakker om å forsterke semester kvaliteten.

Min løsning:
NX5 sikkerhets system med multi gassensor som standard.
Legg til:
Bevegelses sensorer utvendig, antall 2-4.
Trådløse magnetbrytere på dører/luker/store vinduer.
Stor sirene for lydsignal.
SOS knapp.

Alarmen kan tilkobles telefon og masse annet.

Med dette opplegget vil kriminelle være varslet, med utvendig lys, om at de er oppdaget allerede 2 meter FØR- de kommer inntil husbilen, og jeg er sikker på at pakket da istedet vil velge ett enklere offer, enn å utfordre enda flere sikkerhetssoner systemet de allerede har aktivert.
Da rusler garantert kjeltringene bort fra min bil..... til en annen.............. hvor de uforstyrret kan skjære vinduer og bryte opp uforstyrret.......


Uten slik anlegg aktivert sover vi ikke i en en eneste husbil. Har i alle våre husbiler montert NX4 og i de nyere NX5 med utvendig bevegelse. Og er meget bevemme med ett slikt anlegg.

Her er noen bilder fra monteringen. Grei jobb om man liker å skru litt.
Bobil og Sikkerhet - www.123hjemmeside.no/alfafredroger


:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Självklart skall dörren mycket lätt kunna öppnas av de boende. Men endast av de boende. Att man själv konstruerar sina lås skall inte förändra det kravet.

Larm, hur bra dom än är, kan ju enligt tidigare berättelser tydligen lätt tystas enbart genom att bilen görs strömlös.

Om tjuven inte kan ta sig in behöver man ju inga larm. Det verkar ju finnas en hel del extralås på marknaden. Det gäller bara att hitta något som inte kräver fumlande med en liten nyckel om man snabbt behöver utrymma bilen.

Alve
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Larm, hur bra dom än är, kan ju enligt tidigare berättelser tydligen lätt tystas enbart genom att bilen görs strömlös.
Alve

Hei Alve!
:msn_thumbup:

Da vil jeg påstå at nevnte alarm er feil montert, eller ett dårlig system, kanskje ikke engang ett dedikert sikkerhetssystem for hubil/vogn?!
Og ett lite gjennomtenkt system siden alarmen ikke har ekstern batteri backup med lydalarm ved brudd på hovedstrøm.


Mitt poeng er å avverge sikkerhets problemer, allerede før de utfordrer systemets innbrudd sikkerhetssoner.


Og ikke minst, vekke oss som sover, før kjeltringer i det hele kan komme inn i bilen. De skal oppdages FØR de fysisk når bilen, og varsle/vekke oss som sover.


Jeg antar de enkelt velger nabo husbilen når de blir møtt av ett flott utelys allerede 1,5 til 2 meter unna vår husbil, og vet at her kan det være flere systemer som venter i samme sikkerhetsalarm, for det er det :D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej Rusken!

Jag förstår ju att moderna larm, monterade korrekt, fungerar som avsett. Förut var det mycket vanligt att larm gick på oavsiktligt. Det är ju något som man inte vill vara med om på en campingplats mitt i natten. Har inte riktigt gillat larm just för den osäkerheten.

Bra larm plus dörrar som inte går att "lirka" upp är nog melodin.:music-icon:

Hälsningar
Alve
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Då så Alve, jag är skyldig dig några bilder på min lösning.
Man får inte vara rädd för lite arbete trots lösningens enkelhet. (dörren är likväl larmat med magnetkontakter)
Låset manövreras med en hävarmsspak, typ motorhuvs öppnare, på hemligt gömställe och kan låsas i öppet läge.
doorlock01.jpg

doorlock02.jpg

doorlock03.jpg
Låst
doorlock04.jpg
Öppet
doorlock06.jpg
Låst
doorlock07.jpg
Öppet
doorlock08.jpg
Ett låsbleck kommer att monteras över hålet. Skadan är gjort medvetet för att hitta exakt rätt vid borrning av hålet.
Svårast var att hitta ett stället utan att borra i punktsvetsar.
Mest arbete var det med demontering och montering av bilbälte och plastpelaren.
Hälsningar
Julian
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Förutom vårt vanliga larm som har kontakter i alla dörrar och luckor samt en inre rörelsedetektor så har vi satt in en extra rörelsedetektor med inbyggd larmsignal en sk "passage-dingdong", sådan som ofta finns vid ingången till affärer.

När vi vistas i husbilen eller sover så är larmets inre rörelsedetektor avstängd och endast kontakterna i dörrar och luckor aktiverade. Därför har vi den extra rörelsedetektorn som täcker alla fönster och utrymmet framåt från sovavdelningen. Det räcker att man sticker in handen genom ett fönster så startar larmet. Dessutom spärrar vi dörrarna invändigt med remmar.

Vi fricampar nästan alltid utom då vi vill besöka större städer på kontinenten eller ligger still på samma ställe en längre tid.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag tror nog att de flesta inbrott begås genom bodelsdörren. I vårt fall vart det iallafall så att de satte in en skruvmejsel i passegerardörrens lås och låste på sätt upp alla dörrlåsen och gick sedan snabbt in o ut genom bodelsdörren och tog vad de hade sett ut innan genom fönstren. Så eftersom de allra flesta bilar har centrallås så är det viktigt att även spärra bodelsdörren på något sätt.
Är centrallåsen så pålitliga att man kanske kan plocka bort "nyckelhålen" på båda främre dörrarna?, bodelsdörren har ju inget nyckelhål. Sedan så har man ju bara fjärrkontrollen att låsa o låsa upp med verkar detta pålitligt? På detta vis är ju iallafall de främre dörrarna "ganska så säkrade".

Piraten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

På vår gamla bil så hade Fiat plockat bort låset på passagerarsidan eftersom 80% av alla inbrott sker via den dörren enligt någon undersökning.

Därimot så paja låset på bodelsdörren på semestern i sommras i Kroatien så fick plocka isär låset på plats, blev förvånad över vilket jädra skit det var, vara bara plastbitar och små metallbitar.

På vår nya bil är det helt annat lås som tur är.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Skulle det inte gå att borra hål i bodelsdörren och sätta en vagnsbullt, med bultskallen ut, och en regel i aluminium på insidan som man sätter upp på tvären och som går in ca 5 cm på insidan väggen, den skulle kunna vara uppsatt nattetid och dagtid som man inte vistas i husbilen, på så sätt så har man ju säkrat en ingång.

:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Då så Alve, jag är skyldig dig några bilder på min lösning.
Man får inte vara rädd för lite arbete trots lösningens enkelhet. (dörren är likväl larmat med magnetkontakter)
Låset manövreras med en hävarmsspak, typ motorhuvs öppnare, på hemligt gömställe och kan låsas i öppet läge.

Ett låsbleck kommer att monteras över hålet. Skadan är gjort medvetet för att hitta exakt rätt vid borrning av hålet.
Svårast var att hitta ett stället utan att borra i punktsvetsar.
Mest arbete var det med demontering och montering av bilbälte och plastpelaren.
Hälsningar
Julian

Det va nog den bästa lösning jag sett. Fast mycket arbete, eller hur?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Då så Alve, jag är skyldig dig några bilder på min lösning.
Man får inte vara rädd för lite arbete trots lösningens enkelhet. (dörren är likväl larmat med magnetkontakter)
Julian

Tack för hyperfina bilder på ett smart och proffsigt arbete.

"Hemligt ställe". Jag tolkar det som att du kan s.a.s. låsa inifrån utifrån. D.v.s. dörrarna blir säkrade på samma sätt då du lämnar bilen som när ni vistas i den. Gissar jag rätt så har vi hittat på samma idé på den punkten.

Jag har inte jobbat så proffsigt som du men den som försöker öppna utan kofot blir nog konfunderad.

Hoppas kunna lyfta mina konstruktioner till ditt proffsiga läge. Det är just det här att vi i klubben har förmånen att kunna dela med oss av smarta lösningar som vi skall ta vara på.:wink:

Tack!
Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Vi fricampar nästan alltid utom då vi vill besöka större städer på kontinenten eller ligger still på samma ställe en längre tid.

Hej!
Med fricamping menar du väl att ni övernattar tillsammans med andra husbilar och långtradare på etablerade övernattningsmackar? Med så stor bil åker ni väl inte ut i "naturen".

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Skulle det inte gå att borra hål i bodelsdörren och sätta en vagnsbullt, med bultskallen ut, och en regel i aluminium på insidan som man sätter upp på tvären och som går in ca 5 cm på insidan väggen, den skulle kunna vara uppsatt nattetid och dagtid som man inte vistas i husbilen, på så sätt så har man ju säkrat en ingång.

:)

Du kan nog fixa någon spännanordning i.st.f. regel. Liknande fönsterlåsning.
Måste gå snabbt och lätt att öppna. (Dock ej för fulingarna);)

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

På vår gamla bil så hade Fiat plockat bort låset på passagerarsidan eftersom 80% av alla inbrott sker via den dörren enligt någon undersökning.

Därimot så paja låset på bodelsdörren på semestern i sommras i Kroatien så fick plocka isär låset på plats, blev förvånad över vilket jädra skit det var, vara bara plastbitar och små metallbitar.

På vår nya bil är det helt annat lås som tur är.

Känner igen skräplåsen du beskriver. Men det brukar dock vara väldig lite att ta tag i utifrån. Betyder att även en enkel extralåsning inifrån gör att boven behöver kofot. Vilket dom förmodligen aldrig har.:)

Alve
 
Toppen