• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

F

F.d. 6061

Guest
Jahaja. Ute på gården står husbilen packad och klar för avfärd mot Alperna men vädret vill inte riktigt samma sak som vi. Det blir till att vänta ut vädret och åka när vädret vill...
parkerad.jpg
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Hej Micke!
Var i Alperna? Har ni beställt campingplats. Kan du delge en nyfiken, som av feghet har köpt bussresa, var man hittar campingmöjligheter. Måste du inte ha kedjor för att åka i åtminstone Österrike? Tacksam om du kan delge ditt upplägg.

Hälsn. KalleW 320
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Fegt??
Läste om någon i en annan sträng på resa i Alperna, han låg först i konvojen med snökedjor på och efter honom körde plogbilen, och sen resten av sällskapet.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Otroligt att dom inte har en lina mellan sig och fiskarna /ytan för det är lätt att man inte hittar hålet/vaken igen .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

KalleW 320; vi har inte bokat någon camping och kommer (troligtvis) inte bo på camping. Vi fricampar, vilket tyvärr inte brukar vara okej som här hemma, men någon eller några nätter brukar man kunna stå innan Polizei kommer och knackar på och ber en, vänligt men bestämt, att flytta till en camping...

Vi har siktet inställt på att börja i St Anton (A), vidare till Andermatt (CH), därefter Sestrière (I), Serre Chevalier (F), Alpe D'huez, Les Deux Alpes, Val D'Isère, Tignes och sen hemåt. Det är planen, men vi får helt enkelt se var snön faller - då åker vi dit.

Dubbfria vinterdäck sitter på bilen, kedjor (2 uppsättningar, mest p g a att jag inte litar helt på Biltemas kedjor och har ett par gamla "riktiga") och Autosock. Det borde borga för att vi kommer fram dit vi ska - och hem igen. Sen är väglaget mycket sällan det väglag vi är vana vid i Sverige på vintern. Ofta är det sol på dagarna så många gånger kör man på helt torr vägbana och det är sällan det är moddigt.
Elverk är medtaget, likaså värmepistol och kupévärmare som backup om gasolen börjar tryta och om något fryser, vilket är mer regel än undantag.

Testa själv nästa år, det är underbart härligt och orterna ligger så otroligt nära varandra. Förra julen åkte vi i 7 orter på tre veckor.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Hej Micke!

I St Anton har vi stått på en grusparkering utan några faciliteter och utan kostnad. Ligger bra till med gångavstånd till allt. Trots att det är centralt så ligger det okey så att du kan köra elverket utan att störa.

Ligger inne på Husbilsplatser. http://www.husbilsklubben.se/forums/t593/

Trevlig resa
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Frankia. Tackar! Just St Anton brukar vara svårt att hitta bra boplatser. Förra året bodde vi i Pettneu, vilket funkade bra även det eftersom vi då bodde granne med badhuset ;-)

Förresten, har ni varit där på vintern? När vi var där i vintras var det en stor parkering, ser ut att kunna vara denna som de var stenhårda på att inte acceptera nattparkering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Hej Micke!

Nej, vi var där på sommaren.
Kanske att det är svårare på vintern. På sommaren var det inte många bilar som stod där.

Du kan väl skriva några rader efter resan och berätta (lägga in stellplatser) var ni stått parkerade. Ska bli spännande och läsa.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

Hej Micke G! Det var säkert klokt av er att vänta lite, kom hem ikväll uppe ifrån era trakter riktig isgata på många många mil!
Men det var inte det jag ville berätta om. Det är inte första vintersemestern i Alperna för er, förstår jag, så för mej och kanske fler skulle det var roligt om ni ville skriva en resedagbok om tips och annat, tur och retur på er resa. Funderar själv på att kanske våga andvända husbilen på vintern nästa år. Detta är ingen press på er men ett önskemål från mej, annars kan ni kanske berätta det här sen.
Varma hälsningar på er, kalla förstås....
Och en riktig trevlig Helg på er i Alperna.
H.Olof
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Husbilen rullar inte mot Alperna idag...

O Olsson: jag kan självklart skriva om vår resa när jag kommer tillbaka, och nej, det är inte vår första resa till Alperna på vintern. Vi köpte vår första husbil 2001 och gav oss iväg till Alperna på vår jungfrutur. Givetvis frös vattnet, avloppet och strömmen tog slut och där stod vi, blåögda och naiva, men kul var det och framförallt - lärorikt! Nu, efter ett antal vinterturer så har man lärt sig av en del av proffsen (och genom "trial-and-error") vad man bör ha med sig.

Jag minns första vintern med husbil i Livigno när sonen var 2 och dottern 10 och vi rullade in på en camping med vår sommarbil. De tyska campingproffsen kom t o m fram för att titta in i bilen för att se om den var större inuti än den var utanpå. De kunde inte tro sina ögon att två vuxna och två barn fick rum i en sån liten bil. Sen rynkade de på näsan över vårt val av husbil, Adria. Själva vurmade de istället för sina Frankia och Eura och den första vintern var jag inne i mååånga husbilar på kaffe och fick höra om alla smarta lösningar de fnulat på under åren. Att jag sen inte pratade tyska verkade spela mindre roll. Numera är jag riktig slipad på "hitte-på-tyska" och kan de flesta uttrycken, åtminstone om det är något som sitter på en husbil...

Nu blev det lite långt, men jag återkommer som sagt efter vår tur och berättar vart vi tog vägen.

Bilden visar en "fricampingplats" mitt i byn i Livigno där vi firade nyår ifjol. Observera att det råder totalt parkeringsförbud på platsen, något italienarna bryr sig föga om. Inte vi heller för den delen... ;-) Livigno är annars en alport jag kan rekommendera varmt. Det är inte för inte att vi varit där sju gånger. Sen att Livigno är en skattefri zon gör inte saken sämre när man vill handla en god whisky, en ny kamera eller ett par solglasögon. Givetvis är pastan magnifik!
livigno.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen