• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

F

F.d. 24551

Guest
Står, i begrepp att skaffa en Frankia Luxuary Class. Är det någon som har en sådan och kan hjälpa mig med uppgift om vilken släpvagnsvikt som är tillåten enligt registreringsbeviset?/Bertil
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Står, i begrepp att skaffa en Frankia Luxuary Class. Är det någon som har en sådan och kan hjälpa mig med uppgift om vilken släpvagnsvikt som är tillåten enligt registreringsbeviset?/Bertil

Har en I 8000 och med den är maxvikten på släpet 750 Kg. Har för mig att det är beroende på AL-KO chassiet.
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Tack för ditt snabba svar. Då kanske det är att föredra ett Mercedesschassi. Finns det någon med denna kombinasion är jag tacksam för en uppgift om vad det anges för slåpvagnsvikt på regbeviset för denna kombination./Bertil
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Hej!

Jag hittade en tabell från ALKO: AL-KO Kober Här pratar man om en släpvagnsvikt på upp till 2000 kg. Men det är då med FIAT och ALKO chassie

Men en Frankia 8400 är väl byggd på Mercedes. Om det varit en FIAT så hade den hetat 840.

Det är nog bäst att kolla med Forsbergs i Hyssna.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Hej

Med en Frankia 8400 -07 får man dra max 1900 kg men då krävs e-kort
Med ett b-kort får du dra en släp på 750 kg

Mvh Ingmar
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Har en i 800 (Fiat med AL-KO, lågbyggd boggie) 1200 kg släpvagnsvikt med E-kort.

Ps. Om du funderar på en Frankia. Prova båda versionerna innan du bestämmer dig. Dvs i840 och i8400 (Fiat resp MB).

Stor skillnad i köregenskaper.
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Tack för din hjälp att hitta tabellen. Som du ser på övriga svar i övrigt så rör det sig om vikter upp till de ca 2000kg som anges. Du har helt rätt vad gäller beteckningen. Den skall vara 840 för AL-KO och 8400 för Mercedes. Tack och trevlig Julhelg./Bertil
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Stort tack för uppgifterna för 840 respektive 8400. Vad jag förstår så gäller 1200 kg för 840 (AL-KO)och 1900 kg för 8400 (Mercedes). Skall naturligtvis kolla detta med Forsbergs men tyvärr har dom helgstängt redan. Besökte dem sista öppetdagen för i år som var förra fredagen.

Planen är att dra med E-behörighet så det bör vara dessa uppgifter som gäller.

Måste samtidigt passa på och uttrycka min uppskattning för detta forum och det engagemang som finns att komma med svar på olika frågeställningar. Har redan betalat medlemsavgiften och hoppas vara fullvärdig medlem till årsskiftet.

Passar samtidigt på att önska er alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT HUSBILSÅR 2010
 

honda

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
1211
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Står, i begrepp att skaffa en Frankia Luxuary Class. Är det någon som har en sådan och kan hjälpa mig med uppgift om vilken släpvagnsvikt som är tillåten enligt registreringsbeviset?/Bertil

HEJ.
LARSENS BIL GÖTEBORG har en sådan bil du söker på MB chassi
ca 1000 mil fullutrustad tror att även drag fanns riktig toppbil
Hälsa från ATM racing Kjell Strandberg
God Jul Gott Nytt ÅR
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Bilen på LARSENS BIL såg fin ut, men undrar hur de tänkt:wideeyed:?! Godkänd för 6 personer. Tjänstevikt:4600kg
Totalvikt:5000kg = Lastvikt 400kg. Om man är sex i bilen kan man inte ens ta med sig tandborsten:mad:
Men det är väl då man har nytta av 1900kg släpet:cool:.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Bilen på LARSENS BIL såg fin ut, men undrar hur de tänkt:wideeyed:?! Godkänd för 6 personer. Tjänstevikt:4600kg
Totalvikt:5000kg = Lastvikt 400kg. Om man är sex i bilen kan man inte ens ta med sig tandborsten:mad:
Men det är väl då man har nytta av 1900kg släpet:cool:.

Detta är väl en bil som man får passa sig för att köpa. Redan vid endast två personer och en semsterstart har man redan där nästan kommit över lastvikten och totalvikten, eller får man ta bort delarav extrautrustningen som man marknadsför så stort.

Mvh
larsemil
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Släpvagnsvikt Frankia Luxury Class 8400

Står, i begrepp att skaffa en Frankia Luxuary Class. Är det någon som har en sådan och kan hjälpa mig med uppgift om vilken släpvagnsvikt som är tillåten enligt registreringsbeviset?/Bertil

Du kan gå in på transportstyrelsens hemsida och söka på bilens regnummer för att få fram alla data.

Mvh
larsemil
 
Senast ändrad:
Toppen