• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel varm kvällsmacka

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Stek upp två limpskivor i smör eller olja.
Lägg på några skivor bräckt rökt skinka, bacon eller falukorv.
Täck med en bädd av stekt lök. Blanda gärna gul och röd.
Toppa med ett par stekta ägg.
Ett salladsblad så morsan blir glad. ("-Det är nyttigt med grönsaker.")
Till detta dricker man .....apelsinjuice. (Hade bara starköl hemma, och var på väg till jobbet.)
Om det verkar lite futtigt, kan man råfritera lite potatis till.
Skiva potatisen tunt och lägg den i het olja i en stekpanna.
Calle

PB110001.JPG
 

majbritt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
2922
Medlemskap
2024
Sv: Enkel varm kvällsmacka

När jag lagar denna macka brukar jag ha en köttfärsbiff. Men jag ska testa med bacon och skinka. På den tiden man var raggare kallade vi dom parisare det var en go nattamacka när man hade varit ute och härjat.
Maja
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkel varm kvällsmacka

Kvällsmacka eller mellanmålsmacka!

Har fått detta tips av en f d arbetskamrat som ofta gjorde ett stort "gäng" och sen också styckfryste som mellanmål till barnen. Lika goda kalla som varma!

500 gr köttfärs
1 ägg
3 msk ströbröd
1,5 dl mjölk
hackade rödbetor
1 lök
2 msk mjöl
salt vitpeppar

En del blandar också i lite bostongurka i smeten.

Långfranska fullkorn eller vit spelar ingen roll, beror på smak och tycke.

Låt ströbrödet svälla med mjölken, blanda i lök, köttfärs, rödbetor. Blanda samman och tillsätt ägget och mjöl samt låt stå i kyla en stund.

Bred ut ett lager per skiva bröd med köttfärsblandningen, var noga med att bre ut över kanterna eftersom köttfärsen krymper. Stek i margarin eller smör, även det efter smak. Lägg i brödet med med köttfärsblandningen nedåt och stek tills den är klar, vänd sedan.

Ätes (om man vill) tillsammans med bostongurka, senap, ketchup och också kanske färska grönsaker eller bara "rätt upp och ned". Praktiskt att göra mycket på en gång och som sagt styckfrysa.

fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen