Citat:
Ursprungligen postat av Jappe Är det bara jag som har rena backspeglar? Jag skrev här om det ljus man får i ögonen via backspegeln när man blir omkörd av andra bilar och att starkt halvljus vid sådana tillfällen är mycket mer irriterande för ögonen än ett "gammalt hederligt normalt halvljus"! Eftersom mängden ljusmarodörer, alltså de som har utrustat sina bilar med olagligt starkt xenonljus, ökar hela tiden så har det blivit mer otrivsamt att färdas nattetid på motorväg med ett relativt långsamt fordon som en husbil t.ex.
Dessa fantastiska män och kvinnor som färdas fort om natten i Audi-bilar exempelvis blir ju sällan eller aldrig omkörda så de känner kanske inte till de problem de orsakar hos de mer laglydiga trafikanterna.
Att helljuset ska vara så bra som möjligt har jag aldrig ifrågasatt, förutsatt att man bländar av i tid inför möte. Egentligen gäller här Trafikförordningen så alla fortkörare kör i princip olagligt, i synnerhet om natten, men det tycks vara en förordning som Polis och andra myndigheter inte tar så allvarligt på i den heliga fordons- och transportnäringens namn!
Jappe
PS. Jag kör ofta i c:a 70 km/tim på 90-vägar, både dag- och nattetid, eftersom jag vet att chansen att undvika att köra på "hastigt uppdykande hinder", barn och djur exempelvis, ökar starkt vid lägre hastighet. Ändringen av 90-vägar till 80-vägar är ett steg i rätt riktning men ännu återstår myckat att göra för att öka säkerheten efter vägarna! DS. |
Du låter så bitter Jappe .
Det verkar som när bilar få en annan färgtemperatur (vitare) på lampan så blir den direkt bländande i mitt fall så blir jag mest bländad då "någon" inte kunnat montera lampan så att lampfoten ligger rätt i fästet i strålkastaren , lika så när man inte har xenon orginal (automatisk räckviddsjustering ) och kör med släpkärra alt. har bilen väldigt nerlastad .
Bilar utan originalxenon har ju manuell räckviddsjustering så man kan ställa ner strålkastarna och inte blända mötande .
Sen att ligga i 70 på 90 vägar blir ju kanske mera riskfritt för den som färdas i den farten men eftersom många kör i 90 på 90 vägar så blir det väl många omkörningar och kanske även stor irritation och detta ökar ju risken för andra trafikanter .
God Jul önskar Audiägaren
ps: vad tycker du om många som kör med dimljuset på i kombination med halvljuset ?