• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exide GEL batterier

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Låter som ett sådant jag har och jag kontaktade Hymercenter i Örebro att mitt batteri inte tog emot laddning så bra , jag hade 6 månaders garanti på bilen och batteriet har nog suttit där sedan den var ny .

Det är inga problem sa dom vi byter det och du får ett nytt nästa gång du passerar men det kan ju vara att det är itne generalagenten som tar kostnaden utan Hymercenter , bra agerat iallafall .

Är batteriet nytt så har du ju garanti på det .
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Jag startade en tråd i veckan ang. dålig kapacitet bodelsbatteri. Jag har också ett Exide GEL 80 Ah. Fick ett nytt efter det jag klagat några gånger men det levererar också bara ca 20 Ah. Riktigt dåligt, tänker klaga igen nästa gång vi är på firman som vi köpt bilen hos.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Exide GEL batterier

Jag har också Exide, 2 x 80A Gel, levererades med bilen och som jag inte alls är nöjd med.

Läste en test av batterier i Tyska husbilstidning (Reise-, eller ProMobil) september i år,
Exide var en av de sämsta.

Så det blir nog inte Exide för oss nsäta gång.

hälsn jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Även jag är missnöjd med Exide, laddar ur för fort och kommer aldrig upp i max.spänning. 1½ år gamla.
Funderar starkt på att byta och testa 2x 100Ah Biltema för 1250kr./st. För det priset har man råd att byta batteri varje år jämfört med priset på Exide.
JvH
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Hei!
Egentlig underlig at denne tråden skulle komme opp nå!!
Jeg skulle overnatte i bilen fra søndag til mandag, men på søndag ettermiddag forsvant strømmen. Så det var bare å kjøre hjem (3timer) Det var mitt Exide Gel 85Ah som hadde lagt av.
Hjemme hadde jeg klart et maken som skulle settes inn og komplettere det eksisterende, det er nå satt inn. Men jeg har jo framdeles bare 1 batteri i bodelen.
Så jeg lurer på hvilken oppfatning andre har om levetiden på disse batteriene. Mitt var 4 1/2 år gammelt. Skal jeg kjøpe et nytt maken (svindyrt!) eller 2 nye billige på Biltema.
mvh
Kangas
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Kopte mina exide våren 07 och dom är nästan lika friska änn,alla baterier tappar lite i kraft för vaje år.Så man kan nog inte dra alla exide batterier över en kamm.Om dom är värda sitt pris,nä det tycker jag inte.Säger som Julia o stina
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Exide GEL batterier

Har också exide 80 ah men tycker att det tappat i kraft. Är det för att man kanske slarvat med underhållsladdningen vintertid eller är dom verkligen så dåliga som framgår av tråden? Hur många av er har solceller (som hjälp)?

Någon som har erfarehet av Biltemas 100 ah batterier?
Vilka batterier rekommenderar ni?
 
Senast redigerad av en moderator:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Ända åsikt jag har är,2x1250=2500kr(200amp) är lika med ett Exide(80amp).Så varför tveka.Biltema har alldrig varigt känt för sin kinkikinghet(öjöj så felsnavat det bidde)när det gäller byte
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Jag har ett Biltema batteri 100A.Har haft det i 2år. Tycker att det har funkat bra. Men det är svårt att veta om ett annat fabrikat hade varit bättre. Men har inte haft något problem. Så när jag behöver ett nytt. Då handlar jag det hos Biltema. Jag får 2st 100A från Biltema jämfört med 1st 80A från Exide.
Ha det
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Exide GEL batterier

Jag ska uppgradera batteriparken i husbilen och tittade länge på att köpa ett till Gel-batteri och komplettera med mitt Exide 85Ah-batteri. Killen på Meca, där jag köpte batterierna, rekommenderade hellre att köra med konventionella syra-batterier istället. Enda fördelen som han beskrev det var att gelbatteriet kunde läggas ner, fast det behöver inte jag.
Nu sätter jag in ett som är 115 Ah i bodelen (eftersom det är platsbrist så går det inte med större) och ett på 185 Ah bak i garaget. Kostnaden för dessa två Varta-batterier var densamma som för ett nytt Exide Gel 85Ah.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Exide GEL batterier

Ett GEL eller AGM batteri är gjorda för att ta ut lite ström över en lång tid, samt att det tål
djupurladdningar dubbelt så bra som ett "vanligt" batteri.

Här finns mer att läsa om du vill fördjupa dina kunskaper : Batteri

// Pär
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Exide GEL batterier

Även vanliga "fritidsbatterier" av bly/syra-typ, som vi använder som förbrukarbatterier i våra husbilar, är konstruerade för lågt strömuttag under lång tid. Det som är avgörande för batteriets funktion är plattornas och separatorernas uppbyggnad.

Gel- och AGM-batterier har två stora fördelar gentemot bly/syra-batterier:
1) De tål vibrationer bättre, vilket är positivt om de ska användas i en motorbåt.
2) De tål stora lutningar, vilket är positivt om de ska användas i en segelbåt.

Vid parallellkoppling ska man aldrig använda batterier av olika typ. Däremot går det utmärkt att, vilket vi skrivit tidigare, blanda batterier av olika ålder och olika kapacitet.

Stor nackdel med dessa batterityper är det blir väldigt dyrt, eftersom man måste ha ett gel- respektive AGM-batteri även som startbatteri eftersom de olika batterityperna kräver olika typ av laddning. Detta framgår också av Telia-sidan som det länkats till här ovan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21536

Guest
Sv: Exide GEL batterier

Hej! Idag måste vi byta ut Exide Gel batteriet i vår husbil Dethleffs Avantage T6501B. Batteriet visade att det var fulladdat men gav ändå bara ut 8 volt. Gav ström en kort stund och så började alarmlampan blinka. Det var inte några problem att ta bort batteriet som var under förarstolen. Vi tog en rejäl stekspade och förde under batteriet så att det skulle gå bra att få ut det. Mattan i bilen tog emot innan vi kom underfund med att det gick bra att använda en Tuppeware stekspade i plast. Batteriet löpte in och ut på skenor. Köpte ett Varta batteri 90Ah. Får hoppas att det fungerar nu! Behövde således inte skruva bort förarstolen!
 
Toppen