• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

cyklar i garaget

F

F.d. 50024

Guest
Hejsan.

Ja nu har vi ställt av husbilen för denna säsongen och nåt mer åkandet med denna bilen blir det nog inte heller. I alla fall inte för våran del för vi har en ny husbil på gång som vi får till våren.
Så nu skulle vi vilja ha lite tips om hur ni fäster era cyklar i garaget, ni som inte har dom där och inte bak på bilen. Gärna med en bild om ni har.
Vi ses på vägarna till våren.

Soliga:)hälsningar från Nora
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: cyklar i garaget

På vår Adriatik 660 sl ställer jag herrcykeln mot reservhjulet, fäster med en rem i reservhjulet och en i lastöglan och framhjulet. Sen står damcykeln åt andra hållet,fastsatt i herrcykeln med modifierade (kortade) fästen till ett vanligt uteställ bak på bilen.
Fördel= Tar minsta möjliga plats, står stadigt
Nackdel= Lite småpilligt ta ut och ställa in. Men efter lite övning går det på ett par minuter. Vi har fullstora cyklar
Styrena är ej vridna, därimot är herrstyret kortat ett par cm.
Ska det bli riktigt bra, måste man nog klura ut något, som passar just den bil, och cykeltyp man har.
bosse b
 
Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: cyklar i garaget

Hej!
Det finns ställ liknande dem man har bak för att sätta inne i bilen. Då står två cyklar säkert. Dessutom skadas inte cyklarna och är lätta att ta ut. Kräver visst utrymme, men tycker nog det är bästa lösningen.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: cyklar i garaget

Hej och tack för tipset.
Det får nog bli ett sådant ställ som monteras på golvet i garaget.

Snöiga hälsningar från Nora
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: cyklar i garaget

Jag har ett likadant cykelställ som K & P Express i mitt lastutrymme, men jag upptäckte att man sparar utrymme om man tar bort nedre delen med skenorna för hjulen. Cyklarna står ändå stadigt och är lättare att ta ut och in.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: cyklar i garaget

Hejsan

Tack för tipsen vi har fått. Nu vet vi hur det kommer att bli i "vårat" garage. Att ta bort skenorna som cyklarna står på var inte dumt, mycket bättre och lättare att lasta.

Har också kollat din hemsida Gunnar och där var det mycket "smått o gott" av olika tips.
Eftersom vi nu ska köpa en större husbil med bl.a garage så är det mycket som vi vill fixa till. Husbilen är en Adria 670 SL.

Hälsningar Torill o Torbjörn
 
Toppen