• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glow UV400

F

F.d. 1009

Guest
Jag är nybörjare på husbil, jag hoppas på leverans av en till våren. Under tiden försöker jag lyssna och lära.

I tidningen "HUSBILEN" stod det om en "Glow UV400" vattenrenare. Jag tycker det låter bra och funderar allvarligt på att köpa en. Är det någon som har erfarenhet av den (och behöver man en i Sverige)?

/Bertil A
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Glow UV400

I Sverige behövs definitivt inga vattenrenare, töm tanken efter varje utfärd så har du friskt vatten hela tiden. Det är lätt att plocka ihop massor av onödiga "bra å ha" grejor i en husbil, men tänk på lastvikten!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Glow UV400

Jag tycker också den verkar intressant. Skulle vara kul att veta om någon i klubben provat den.
Jag tror inte att mikroorganismerna vet om de är i Sverige eller inte. De växer väl där dom trivs helt enkelt.
Jag dricker definitivt inte vattnet från kranarna. Även om man tömmer tanken så står ju vatten kvar i ledningarna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Glow UV400

Tankar du oftast kommunalt vatten, så är det redan behandlat och skyddar för alg- och bakterietillväxt i vattentanken.

Gunnar /medlem
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Glow UV400

Vi använder en Clearly vattenrenare när vi åker i Europa.
Det är ett aktivt kolfilter i den, som räcker en månad.
Vi köper aldrig flaskvatten, desutom passar den i kylskåpsdörren.

/Sten-Åke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Glow UV400

Jag är skeptisk till sådana anordningar. Är de verkligen nödvändiga? Knappast!

Vi har aldrig gjort annat än fyllt på nytt vatten i tanken när tillfälle ges på resor eller hemma innan vi åker. Vi tömmer inte tanken mellan resorna och vi använder vattenet till allt, även att dricka direkt från kranen. Eftersom vi har värme i bilen under den kalla årstiden när den står hemma så har vi ingen frysrisk heller. Det har funkat alldeles utmärkt.

Alltså skall man nog vara lite försiktig när man lyssnar på försäljarna som vill kränga en massa saker. Vet du med dig att du är väldigt känslig så kan de kanske vara bra annars är det bättre att spara pengarna.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Glow UV400

Jag är nybörjare på husbil, jag hoppas på leverans av en till våren. Under tiden försöker jag lyssna och lära.

I tidningen "HUSBILEN" stod det om en "Glow UV400" vattenrenare. Jag tycker det låter bra och funderar allvarligt på att köpa en. Är det någon som har erfarenhet av den (och behöver man en i Sverige)?

/Bertil A
Man är alltid orolig för vattnet i tanken även om man inte dricker av det, men man borstar ju tänderna och då finns ju alltid risken med bakterier. Vi köpte för några år sedan Bio-tabletter från Husvagns-Svenssons katalog och har använt dessa när vi kör på utlandet där man inte alltid vet vattenkvalitén. Det har funkat hittills.
Bengt
 
F

F.d. 1009

Guest
Sv: Glow UV400

Tack för alla synpunkter. Jag förstår nu att det är viktigare med vattenrenare när man åker utomlands eller inte har tillgång till kommunalt vatten. Men man vet inte alltid var vattnet kommer ifrån.

Jag såg en artikel från Socialstyrelsen där de skrev:
2007 genomförde Socialstyrelsen, Sveriges geologiska undersökning (SGU) och 113 miljöförvaltningar ett tillsynsprojekt om dricksvatten från enskilda brunnar. Projektet visade att dricksvattenkvaliteten var dålig i en stor del av landets enskilda brunnar.
Tillsyn av enskilda vattentäkter
och då börjar jag fundera på om det inte kan vara värt att investera i en renare.
/Bertil
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Glow UV400

Jag har under 25 års husbilsåkande aldrig använt sådana grejer. Men jag fyller på vatten när vi skall ut och åka och då passar jag även på att spola både varm och kallvatten för att få nytt vatten i ledningarna och delvis nytt i varmvattenbehållaren och när jag kommer hem tömmer jag friskvattentanken
Mvh
larsemil
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Glow UV400

Man är alltid orolig för vattnet i tanken även om man inte dricker av det, men man borstar ju tänderna och då finns ju alltid risken med bakterier. Vi köpte för några år sedan Bio-tabletter från Husvagns-Svenssons katalog och har använt dessa när vi kör på utlandet där man inte alltid vet vattenkvalitén. Det har funkat hittills.
Bengt

Att tro att vi Sverige har så mycket bättre kvalité på vårt vatten än "utlandet" är nog inte riktigt sant alla gånger. Verkligheten är nog snarare att olika delar av Europa har olika sorter av bakterier. Det vi har hemma är våra kroppar vana vid, det som finns annorstädes reagerar vi mot.
Ove.G
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Glow UV400

Utomlands. Spanien.
Ganska mycket klor i kranvattnet speciellt sommartid.
Har funderat på:
1 .Brita-kannan
2 .Glow 400 vattenrenare

någon som har erfarenhet av dessa?
Använder annars lite motvilligt, inköpt vatten.

mvh
Fincan
 
Toppen