• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kalibrera kontrollpanel

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har en Rapido med kontrollpanel cbe PC220-RA.
Det finns lite info i tidigare trådar, bl.a. har Håkan delgivit oss en hel del nyttig information.
Jag har trots det inte förstått riktigt. Jag har ett Bannerbatteri Energy Bull, bly-syra tror jag trots dålig märkning. Det står flera värden för bl.a. K20 och K100 på en klisterlapp. Om jag förstått det rätt ska K20 värdet multipliceras med 1,125 för att få värdet för inmatning.
Är det sammanlagda kapaciteten av bil- plus bobatteri man ska räkna in, eller bara bodelen?

I manualen står beskrivet hur man kan ändra värdet även för batterispänningen med +/- 0,5 V på både bil- och bobatteri. Dock inte ett ord om vad man ska ändra om något ska ändras. Är det det teoretiska värdet för ett fulladdat batteri av olika typ, gel eller syra? De skiljer sig ju lite åt.
Kan någon hjälpa mig lite på traven?
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kalibrera kontrollpanel

Inte ett enda förslag?
Någon som minns någon tråd om detta? Jag har hittat en del, men inte svaret på om man bara räknar in bobatteriet eller även bilbatteriet i värdet för Ah att knappa in. Bilbatteriet övervakas ju också från kontrollpanelen.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kalibrera kontrollpanel

Tack Håkan.

Jag har lite problem att få värdet att "frysa" i displayen. Jag såg i någon tråd (det var nog ett av dina tips) att efter en laddning belasta batteriet och sedan ladda igen. Just nu hittar jag naturligtvis inte tråden igen.

Du har inte en förklaring vad det är för värde på batterispänningen jag ska knappa in? Enligt manualen kan det ändras +/- 0,5V. Jag tror det kan vara värdet för fulladdat GEL- eller syrabatteri, som ju skiljer sig, men jag vet inte.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kalibrera kontrollpanel

Det är visningen av Batterispänning som kan kalibreras.
Dvs om man mätt upp med en extern Volmeter direkt på batteri kan man justera visningen till korrekt värde.

Vad menar du med att det är problem att få värdet att frysa?

Vad gäller laddspänning så är den 14,4V för GEL och bör även vara det för andra slutna batterityper eftersom detta är gasningspänningen och eftersom man inte efterfyller destvatten så bör man undvika gasning.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Kalibrera kontrollpanel

Som jag trodde då. För ett nytt bly-syra batteri borde man då kunna ställa in 12,7V. Jag tror det är värdet för ett fulladdat batteri. En bra multimeter är kanske att rekommendera. Har denna inställning något praktiskt värde? Den påverkar väl inte laddningsprocessen?

Jo, när jag knappat in värdet för Ah och stegat fram till "Save" visar det ändå fel när jag kontrollerar senare. På något vis verkar det som om jag missar den avgörande nersparningen. Jag ska prova igen.

Var det inte du Håkan som tipsade om att K20-värdet skulle multipliceras med 1,125? Vårt batteri är märkt K5/75Ah, K20/100Ah, K100/110Ah.
Jag har inte hittat rätt tråd ännu.
Det du nämner om gasning är intressant, men kan man göra så mycket mer än ansluta kabeln och hoppas på att laddaren klarar resten? Ja, se till att omkopplaren står på rätt batterityp förstås.

Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte en husvagns/husbilsreparatör med egen firma. Vi diskuterade elblock tillsammans med ett par andra kunder. Intrycket från den diskussionen var att tyckandet vida översteg kunnandet hos samtliga inblandade. Jag tror den mesta kunskapen finns här hos medlemmarna.
 
Toppen