• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi blir bortkörda

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Om du fotograferar en husbil och tar HBK nummer samt lägger ut det på nätet med ett påstående om att ägaren till husbilen har gjort sig skyldig till ett beklagansvärt beteende.
Då gäller det att du har väldigt "torrt om fötterna".
Känner sig den utpekade kränkt, kan han starta upp en rättprocess mot dig ang. förtal.
Om det går upp rättsligt så gäller det då för dig att kunna bevisa att motparten har gjort vad du har påstått.
Kan du inte det förlorar du målet och kommer att bli dömt till skadestånd.
Jag har svårt att tänka mig att HBK styrelse skulle utesluta någon p.g.a rykten samt tvivelaktig dokumentation.;)
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag förstår mig verkligen inte på denna blodtörst. Vad skulle det vara för vits med att hänga ut medlemmar på hemsidan? Skulle det främja husbilsklubben? Skulle det locka fler att vilja bli medlemmar? Nej, det är nog det värsta som skulle kunna hända!

Jag skulle vilja ge ett råd till er som stör sig på andras beteende. Bestäm dig för om det är något att bry sig om eller inte. Är det något allvarligt så får du väl vara så rakryggad så att du går fram och diskuterar beteendet med den berörde. Eller ring polisen och gör en anmälan om det är nåt brottsligt. Visa lite civilkurage!
Är det inget att bry sig om så glöm det hela och lägg din energi på något trevligare. Jag tycker inte det är speciellt konstruktivt för någon att sätta sig vid datorn och oja sig på HBKs hemsida.Inte har jag hittat nåt i stadgarna heller som tyder på att sånt är HBKs uppgift.

I somras när vi stod på en ställplats i sörmland så satt grannarna i kvällsolen och delade på en flaska vin. Sen gick dom till husbilen och flyttade den för natten. Det var nog ett ganska klart fall av rattfylleri.
Antingen så gör man nåt åt saken eller så gör man det inte. Att sitta och oja sig på nätet tjänar inget till.
Det är vad jag tycker.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

agnevik

Vettigaste inlägget hittils i den här tråden. Tack för det.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag har sagt det förr och upprepar mig själv!

Har skampålens tid även kommit till HBK?
Skall detta forum användas som skampåle, lär antalet medlemmar minska lika fort som det på senare tid har ökat. Man skall inte dömma folks beteende utan att känna till bakgrunden/orsaken till händelsen och utan att ha talat med vederbörande för att få en förklaring eller ge en tillrättavisning om det är befogat.
Att skriva negativt om medlemmar och samtidigt sätta ut medlemsnummer är pöbelfasoner, det hör inte hemma i en demokrati och inte heller i denna förening.
JvH
 
F

F.d. 10606

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Vi står också på camping i Torre del Mar och jag har varit så arg över hur våra klubbmedlemmar bär sig åt och jag har sagt att man borde skriva här vilka medlemsnummer som bär sig åt som svin i ett land som vi kommer och invaderar medan vi skriver långa föreläsningar om hur vi får bära oss åt hemma.
Jag vill ge ett stort TACK till er för eran insändare.
Lasse och Lena på Laguna:yes:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag er NY husbilsåker.

Hoppas at vis jag gör et fel, med gråvatten och andet, at andre husbilsåkere HBK'er och andre vil korrigere mit beteende i sverige eller utenlands, detta vil utlöse et stort ursakte och stort tack.

Lägge hinanden for hat på HBK siderna eller andre steder på nettet, ingan för meg :):)

Direkte kontakt utbedes :):) også gerna ros :) vis der er nogat jag gör rigtigt got :yes:.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag har sagt det förr och upprepar mig själv!

Har skampålens tid även kommit till HBK?
Skall detta forum användas som skampåle, lär antalet medlemmar minska lika fort som det på senare tid har ökat. Man skall inte dömma folks beteende utan att känna till bakgrunden/orsaken till händelsen och utan att ha talat med vederbörande för att få en förklaring eller ge en tillrättavisning om det är befogat.
Att skriva negativt om medlemmar och samtidigt sätta ut medlemsnummer är pöbelfasoner, det hör inte hemma i en demokrati och inte heller i denna förening.
JvH
det hör väl inte heller hemma i en demokrati att skita ner för då får vi ju allesammans i den här klubben lida genom att vi inte blir så populära eller?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

det hör väl inte heller hemma i en demokrati att skita ner för då får vi ju allesammans i den här klubben lida genom att vi inte blir så populära eller?

Du har helt rätt i det!
Gör ett förslag till årsmötet!
"Att ställa alla klubmedlemmar som missköter sig i skamvrån här på hemsidan!"
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

det hör väl inte heller hemma i en demokrati att skita ner för då får vi ju allesammans i den här klubben lida genom att vi inte blir så populära eller?
Hej Alla.
Håller fullständigt med på detta inlägg.Jag och min fru tänker
åka ner till Spanien nästa höst,och då hopps vi bli vänligt
bemötta av ortsbefolkningen samt myndigheter.Men händer
mycke sådana här fadäser, så kan man nog stanna hemma och
sköta sig som förut.
m.v.h. Roffe.T
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Man kan väl inte köra bort folk hur som helst så länge som man håller sig till vad som gäller inom Allemansrätten.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Var hittar man länken "Regelverk för hantering av gråvatten" ? Om den inte finns så borde den skapas eftersom det tydligen är många som inte kan denna hantering. Själv är jag alldeles för grön i gamet för att våga mej på detta. Jag hör inte till kategorin "Efter 24 husvagnar och 17 husbilar har vi äntligen hittat rätt"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Allemannsretten er et nordisk fenomen. Tilsvarende finnes ikke i sydeuropa!

I noen land (eksempel Portugal) er det i utgangspunktet ikke lovlig å övernatta i bil utenom campingplasser, det finnes undantag for lastbilar og hvilotid. I andre er det ingen klare regler, men det finnes skilter som kan sette forbud mot husbiler og campingvogner på parkeringen. Respekter skiltingen!
 
F

F.d. 7599

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Hej
Jag håller med dig. Vi har inte haft vår husbil mer än i ett halvår och ser att husbilsägare är många gånger hänsynslösa. Det är en skam när man tömmer toaletten i brunnar. Bra att någon reagerar. Har haft husvagn tidigare i åtta år men aldrig sett något sådant.

Tummen ner för detta.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Sådana beteende måste man reagera mot även jag är nybliven husbilsägare efter att hahaft husvagn i 40 år och jah håller med om att sådana beteende har jag inte sett bland husvagns folk på alla åren vad är det som gör skillnaden blir man mer nonchalant sedan man lyckats spara ihop till en husbil, vi var på ställplatsen i Ystad valborg där var många bilar men mycket gott om plats och dom flesta höll avstånd på 4meter och mer, men tre bilar stod med förtätning på 1 meter bara dessa tre bilar hade HBK logga destod så under natten sen åkte dom på morgonen för att komma tilbaka och ställa sig likadant, vad ville dom bevisa med det beteendet joa att vi har stora fina bilar vi gör som vi vill vi ärstörst bäst och vackrast det gorde säkert negativt intryck på övriga såväl som på mig där fans kanske någon som funderat på medlemskap i klubben men avstod på grund av detta jag förstår inte resnemanget att det är fel att hänga ut sådana för då kan klubben förlora med lemmar jag tror förr att man hade fåt fler medlemmar.

sen dom som såg dom som flyttade bilar efter att dom druckit vin dom gorde fel som inte angav dom det är ens skyldighet att göra.

ett annat exempel men det handlae inte om klubbmedlemmar förra sommaren var vår första med husbil vi låg på den utmärkta ställplatsen i mantorp östgöta camping vi trivdes väldigt bra så vi tog inn där på hemvägen tre veckor senare då var där inga bilar då hade där varit skadegörelse på platsen av husbilsägare, i sommras ryktades om att platsen skulle stängas sant eller inte synd i sådana fall för det var en mycket bra ställplats

så det är inte alls konstigt att vi blir bort körda.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Det finns medlemmar som sålt sina husbilar eller gått ur föreningen utan att ta bort märket o/e numret.

Om man nu ska agera tycker jag att man gör det direkt, öga mot öga. Och ska man ta ett nummer så är det bilnumret.

Sen kan man skicka ett öppet eller anonymt brev till vederbörande: "Vi ser dig!" Artigt och vänligt.

Då kanske vi kan minska på den bristande etiken.
 
F

F.d. 7599

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

BeRoka;

Vi blev också riktigt förvånade för några dagar sedan när vi var på Öland. Vi räknade till 44 husbilar på ställplatsen i Bornholm. Packade som sardiner. Det är väl inte det som är meningen med ställplatser? Flera skadade sina bilar när de försökte ställa sig så nära havet som möjligt. Nästa gång blir det campingen sidan om. Våra vänner var oroliga för att de skulle backa på deras bil. Det kom in bilar hela tiden som knappt kunde vända. Den siste ställde sig mitt framför oss. Det var ju bra i och för sig för vi slapp fler bilar som skulle vända men utsikten försvann. Det är kanske dags att se över dessa ställplatser.
 
Toppen