• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BE Körkort

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej någon som vet om man har BE körkort vad kan jag dra efter bilen. Totalvikten är 5,2ton och dragkroken är godkänd för 3500kg någon som vet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: BE Körkort

Står det inte regbeviset hur mycket bilen får dra? Det påverkas väl inte av körkortet?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: BE Körkort

I regbeviset finns 3 vikter att tänka på.

1: Max släpvikt B
2: Max släpvikt (BE)
3 Max tågvikt (denna vikt är det som Max släpvikt baseras på och är grund och botten den konstruktiva begränsningen)

I ditt fall med BE-kort är det maximal släpvagnsvikt som gäller. Eftersom du har BE får du även räkna på Faktiska Bruttovikten på släpet. Dvs vad de väger här och nu. (B-kort tittar man alltid på totalvikt, även olastat släp)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: BE Körkort

I regbeviset står följande

F.1 Totalvikt.kg
5200

F.3 Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp.kg
8700

O.2 Högsta vikt obromsat släp.kg
750

O.1 Högsta vikt bromsat släp.kg
3500

O.3 Högsta totalvikt på släpet för B-körkort.kg
750

Har försökt leta vad man kan hitta vad O.1 O.2 O.3 F.1 F.3 betyder på regbeviset men jag har inte lyckats att komma in på Transportstyrelsens sida idag.

Men om jag har fattat det hela rätt så kan jag dra ett släp på 3500kg om jag har BE kort eller hur
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: BE Körkort

Du får bara köra med ett lätt släp (750kg) efter en PB2 tung (övergångsregel) på ditt BE-kort, det finns ingen övergångsregel för släp utan funderar du på tyngre släp så måste du ha CE.
/Åke
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: BE Körkort

Du får bara köra med ett lätt släp (750kg) efter en PB2 tung (övergångsregel) på ditt BE-kort, det finns ingen övergångsregel för släp utan funderar du på tyngre släp så måste du ha CE.
/Åke
Det du skriver verkar helt logiskt, men var hittade du det? Jag skulle gärna läsa texten. :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: BE Körkort

Hej
Ni får ursäkta att jag flikar in här, har oxå en fråga ang.hur är det i ämnet .
Ville inte öppna någon ny tråd. Ni får ignorera mig om ni tycker att det var fräckt.
På Transportstyrelsens sidor framgår följande
Våra vikter på HB
Skattevikt, kg: 3500 Tjänstevikt, kg: 2920 Totalvikt, kg: 3500 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 2000 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5500 Max lastvikt, kg: 580 Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1850 Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1650
Enligt det skulle jag få ha en total vikt på 4250 kg med ett obromsat släp,med en B behörighet ?Eller tolkar jag det fel.
Sedan går att läsa
B-körkort, alternativ 2:
Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg, ska två villkor vara uppfyllda:​
  • släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt
  • släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg.
BE-körkort:
behövs om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt
eller om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är över 3 500 kg.​

Frågan är nu om jag kommer med ett släp med 750 tot.vikt och jag blir stoppad av länsman.
Vad går han efter körkorts reglerna eller mitt reg.bevis. Jag har allså B behörighet .
Eller har det med bromsat och obromsat släp att göra ?
Jag är i valet och kvalet att sätta krok på vår bil för att dra ett släp med en fyrhjuling på.
Släp och Husbil har vi redan,bara resten som skall på plats.
Tacksam för svar.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: BE Körkort

Man får alltid dra ett släp på max 750 kg, bromsat eller obromsat.
Detta gäller både med B kort och C kort.:)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: BE Körkort

Du får bara köra med ett lätt släp (750kg) efter en PB2 tung (övergångsregel) på ditt BE-kort, det finns ingen övergångsregel för släp utan funderar du på tyngre släp så måste du ha CE.
/Åke
Det finns väl ingen "tung" pb2? är det personbil så är det oavsett totalvikt? Och med BE får man dra max 3500kg beroende på bilen. Innan 1996 fanns ju ingen övre viktgräns för personbilar därför får man köra personbilar med högre totalvikt än 3500kg om man har tagit körkort innan den regeln kom -96.Med min bil får jag dra 2940kg med BE och 50mm kula:)
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: BE Körkort

Hej Ulf

Man får inte alltid dra en obromsad kärra, det beror på att tjänstevikten måste vara dubbelt så hög. Så då måste tjänstevikten vara minst 1500kg, det är därför det finns tex. 650kg obromsade kärror.
Sedan finns det en annan grej , bromsarna måste klara en obromsad kärra men det står i regbeviset.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: BE Körkort

aw1973
Nu gällde inte frågan hur mycket du får släpa på ett BE-kort med en personbil, lätt lastbil eller PB2 på max 3,5ton utan hur mycket du får släpa på en PB2 över 3,5ton där du utnyttjar övergångsregeln, och där är osäkerheten större. Eftersom olika tolkningar finns i frågan skulle jag vänta med att köra med ett tungt släp tills det är bekräftat från Transportstyrelsens jurist vad som gäller. Frågan diskuterades i en tråd i HBK 2008-06-18 Pb2 plus tungt släp.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: BE Körkort

Hej Ulf

Man får inte alltid dra en obromsad kärra, det beror på att tjänstevikten måste vara dubbelt så hög. Så då måste tjänstevikten vara minst 1500kg, det är därför det finns tex. 650kg obromsade kärror.
Sedan finns det en annan grej , bromsarna måste klara en obromsad kärra men det står i regbeviset.
Du har helt rätt. Eftersom jag var inne på husbilar tänkte jag inte på det...:wub:
I det här forumet är det ofta inget problem med för LÅG vikt på husbilen...;)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: BE Körkort

Med B körkort får du inte ens dra ett släp som en bilkärra eller en båtrailer som kan lasta en större bil respektive båt ens tom det är där E kortet kommer inn.
Då kör du lagligt hoppas du fått svar på frågan.:music-icon:
 
Senast ändrad:
Toppen