• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

truma

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej jag blev ganska förvånad startade värman på el 1800wca 3graderplus ute kl 08 ,kom senare kl14,00 ca 15grader varmt blåste på lågfart satte på gas o el efter ca 1 timma 20 grader varmt i hela bilen undrar om man kan vara ute på vintern ca 10-15grader kallt
bilen ej använd på ca 1vecka önskar svar mvh håkan
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: trumma

Förstår egentligen inte din frågeställning, men om jag uppfattar det rätt så räcker inte 1800 W till. Om du betänker att en kupevärmare i en bil är på 1000 W, och den skapar inte direkt någon sommarvärme i kupén. Så att tro att 1800 W ska räcka till i ett såpass stort utrymme som en husbil är nog utopi. Man får nog köra på el och stödja med gasol, om det ska räcka till i vinterkyla.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: trumma

Håkan o BrittSv: trumma
tack för svaret så man kör med både el o gas gör man även det när man har vatten buren värme ?


Har vattenburet o kör på el när jag är inkopplad på 230 v o gasol när jag fricampar.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: trumma

tack för svaret så man kör med både el o gas gör man även det när man har vatten buren värme ?
Japp jag gjorde det i vår Adria, men vi är bara 3 säsongare. Men eftersom vi bor i Norrland så kan det bli riktigt låga temperaturer även i augusti, och när via hade vår Adria husvagn med vatteburen Alde så körde jag med el med stöd av gasol. Vi stod på en CC camping som var fullsatt och kunde bara köra på 1 kW på el och hade då stöd av gasol när temperaturen kröp ned mot några få plusgrader.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: trumma

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: trumma

Blev lite förvånad och nyficken på rubriken "Trumma" så jag kikade in ....

När man kör med värmen på såstår det i min instruktionsbok att man skall först ställa ventilationsspjället i recirkulationsläger = man stänger spjället ut för om det blåser ute så kommer kalluften in ändå utan fläktens hjälp .

Det jag även har gjort för att behålla värmen och få ner ljudvolymen är att instrumentbrädan på vår helintegrerade är väl ca 2cm isolering sant en träskiva och lite stoppning och jag kan ju tänka mej om det blir minusgrader och det blåser framifrån så kan det nog kyla en del på instrumentbrädan vilket då innebär kallras .
Läs här om du/ni/någon vill se hur jag isolerade extra från motorrummet :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/226721


Vill man ha upp värme snabbt så tog jag och tände spisen 2-3 minuter och då var det varmt sedan , många reagerade på detta för det var farligt och tog syre från bodelen men det är ju inte farligare och värma kupén med spisen i 2-3 minuter än att laga mat i 20 min , man skall ju dock inte lämna spisen (som vanligt) .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: trumma

hej det har jag ej uppfattat att man kan göra i receikelastion jobbigigt ord, men kör jag gas o el samtidigt blir det varmt på sekunden men klarar man att vara ute ner det kryper ner till o ps jag har trumma värme mvh håkan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: trumma

hej det har jag ej uppfattat att man kan göra i receikelastion jobbigigt ord, men kör jag gas o el samtidigt blir det varmt på sekunden men klarar man att vara ute ner det kryper ner till o ps jag har trumma värme mvh håkan

Jo det skall ju vara stängt och det är ju det som är på intrumentbrädan framme vid ratten så det inte är något annat spjäll vid värmepannan som letas efter (hittade bilden på nätet så det är inte min bil dock är det en Hymer/Fiat) .

Testa och kolla om du märker någon skillnad i kallras vid öppen resp stängd .
Jag har stället en trådlöstermometer så jag kan avläsa temperaturen inne i vardagsrummet sändaren är inne i bilen rätt långt fram och jag har ett konvektorelement i bak och jag har märkt att sedan jag monterade vintertäcket i fram så har temperaturen stigit med ca 2-3 grader vid samma effekt på elementet och lika temp ute .
 

Bilagor

  • HymerC644gt-02-instrumentpanel.jpg
    HymerC644gt-02-instrumentpanel.jpg
    91,5 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: trumma

i vores gamle bil ( Detthleff 5841) havde vi bare Trumavarme og vi har klaret os ned til minus 14 grader uden problemer over 20 grader inde, godt og varmt, med vintertäkket framrude
der går mere gas det er klart.
vores nye bil Eura har også truma med elpatron, så nu skal det bli spændende denne vinter.
jeg har forstået at man altid starter op på gas og siden underholder varmen med el.
om det er meget koldt i en kombination, så går der mindre gas til.
hilsen Marianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: trumma

I vår nya bil sitter det Alde vattenburen värme med en 3kw el patron, det måste väl räcka för en normal svensk vinter utan att behöva stödköra med gas.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: trumma

Vår bil har Truma 4 combi hann endast testa den i ca. -20 på en parkering vid en slalom backe före våren. Har både inre o yttre termo täcke men den inre är mycket varmare den isolerar hela förar delen fönster dörrar intrumentbräde. På morgonen kör jag Vebasto ca 15 minuter o tar bort täcket ca. 1 minut sätter den sen på sängen som överdrag. Behöver ej ut i kölden eller regnet som med den yttre.

Mvh Leif
 

Bilagor

  • DSCN1745.JPG
    DSCN1745.JPG
    1,2 MB · Visningar: 3

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: trumma

I vår nya bil sitter det Alde vattenburen värme med en 3kw el patron, det måste väl räcka för en normal svensk vinter utan att behöva stödköra med gas.
Om den inte går att ställa om till 1kw 2kw så kann det bli problem med matningen. Särskilt nere i Europa, där det inte funkar med 1kw i bland. Men har Du matning så det räcker, blir det varmt och gott.
bosse b
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: trumma

tack för svaren nu är det 22grader i bilen jag får starta värman några dagar innan man skall använda bilen det tar tid att värma allt på bara el man lärsig alltid något
 
Toppen