• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösa hjulbultar

L

Lelle_22

Guest
I går bytte jag från sommarhjul till vinterhjul inför en resa till Värmland nästa vecka. Blev lite chockad när jag lossade sommarhjulens bultar i aluminiumfälgarna.

I våras när jag monterade dem drogs de med en teleskopisk "hjulbultnyckel", alltså med ganska bra moment. Dessutom följde jag rekommendationerna från denna förnämliga klubb att efterdra efter ca 50 mil. Inte mycket att efterdra.

Nu kunde jag nästan ha lossat bultarna för hand utan nyckel - de satt i det närmaste lösa.

Slutsatsen av detta är att man måste efterdra hjulbultarna lite då och då. Det kan ju aldrig vara bra att kasa omkring på underredet eller i bästa fall att bulthålen i aluminiumfälgarna endast blir lite deformerade/ovala.

Lelle_22
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lösa hjulbultar

Köp en momentnyckel och dra den till rätt moment. Jula har sådana till ett hyfsar pris !

// Göte J
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej knarrevik!

De flesta bultarna var riktigt lösa och några var mycket lätta att lossa.

Till saken hör att jag i våras smorde in bultarnas gängor med kopparpasta för att slippa slita nästan ihjäl mig för att lossa dem nu i höst. Kanske inte så bra?

Har någon synpunkter på detta?

Lelle_22
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Göte J!

Jag har en momentnyckel. Hur får man veta med vilket moment man skall dra bultarna.
Är ganska stark och har alltid dragit hjulbultar "på känn" men jag får nog tänka om nu.

Lelle _22
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Lelle!
Jag har inget direkt svar på ditt problem, men en teori. Dels är lättmetallen "mjukare" och framför allt är det mycket tjockare gods i dina fälgar, än vad det är i en stålfälg. Därför kanske är det nödvändigt att kolla bultarna med jämna intervaller. Förutsätter att du är en vän av ordning och gör rent anläggningsytorna innan insmörjning (grus som kommer emellan ger som bekant en liten distans som efter hand mals sönder, med glapp som följd). Kopparpastan kan aldrig vara fel.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej knarrevik!

De flesta bultarna var riktigt lösa och några var mycket lätta att lossa.

Till saken hör att jag i våras smorde in bultarnas gängor med kopparpasta för att slippa slita nästan ihjäl mig för att lossa dem nu i höst. Kanske inte så bra?

Har någon synpunkter på detta?

Lelle_22

Mycket klokt att kolla då och då på "lättisarna" som har en benägenhet att lossa.
En del säger att det räcker med 10 mil körning efter montering och sedan ett efterdrag !!!!!!!! fast det visar texten ovan att det INTE gör:eek:
Att göra rent gängor samt att smörja dem anser jag är bra, eftersom en trögt gående mutter/bult ger ett felaktigt moment samt i värsta fall skär i gängorna!
Sedan gäller det att få tag på info om rätt moment och en rätt justerad momentnyckel.

Anders som drar nästan allt på mina fordon med momentnyckel!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lösa hjulbultar

Har dom lossat lite så blir det ju bara mer och mer men man skall även se till så man har en bult som är avsedd för just den fälgen och det är inte säkert att man skall ha originalbultarna .
Det finns ju bultar med kona , sfäriska och även dom som har en större lös bricka på bult/muttern .
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej
Vilken tur du hade. Jag har tappat ett hjul på husvagnen vi hade det skedde i Munkedal,gför något års sedan.
Man vi hade tu i oturen inget gick sönder under husvagnen. Den kana på stöder som sitter under vid draget.
Men brandkåren fick rycka ut gnistbildningen mot anfalten gjorde att gräset i slänten tog eld och det började brinna ganska mycket.
Det hela kostade oss en tårta för tack för hjälpen.( givetvis skulle brandgummarna inte ha något men vi tackade ändå med en tårta)

Lämnade in husbilen på service i onsdag på verkstaden stod en husbil som tappat vänster bakhjul. Hjulet hade slagit sönder husvagnssidan bakom hjulhuset ingen vacker syn.

Så TACKA han däruppe att hjulen satt kvar.
/Vidhem
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Göte J!

Jag har en momentnyckel. Hur får man veta med vilket moment man skall dra bultarna.
Är ganska stark och har alltid dragit hjulbultar "på känn" men jag får nog tänka om nu.

Lelle _22

Hej Lelle!

När jag har bytt mina hjul på gummiverkstaden så drar dom hjulen på husbilen med moment 20, och personbolen med moment 13.
Hoppas att detta är ett svar på din fråga.

Mvh

Bosse
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Lösa hjulbultar

HEJ!

Man ska aldrig stryka någon form av smörjmedel på hjulbultar. Smorningen fyller gängorna så att dessa ej kan dras åt diktan.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Bra tänkt Lelle att byta till vinterdäck innan Värmlandsresan. Jag sitter uppe i Höljes där vi hållit till i fjorton dagar. Snöglopp hela förmiddagen som nu förhoppnigsvis börjar regna bort i ett förskräckligt ösregn. Vi håller tummarna att detta inte övergår i snö i natt eftersom vi räknar med att köra till Östergötland i morgon bitti. Väglaget har definiivt inte varit lämpligt för en husbil med sommardäck.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Bosse!

Tack för siffrorna 20 och 13!

På min momentnyckel (47 cm), som jag använde när jag helrenoverade min båtmotor, är skalorna märkta:
daN.m graderat från 1,4 till 20,7 samt på andra sidan:
Torques Foot Pound graderat från 10 till 150.

Hur skall jag översätta från 20 resp 13 nånting?

Lelle-22 :confused:
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

Hej.Jag har nog bytt hjul på över 1000 bilar,inget hjul har lossnat än,och jag brukar nog smörja litet om gängorna är torra.Vanlig olja,kopparpasta är kanske inte så bra till aluminiumfälgar.
Mvh Jan-E.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Bosse!

Tack för siffrorna 20 och 13!

På min momentnyckel (47 cm), som jag använde när jag helrenoverade min båtmotor, är skalorna märkta:
daN.m graderat från 1,4 till 20,7 samt på andra sidan:
Torques Foot Pound graderat från 10 till 150.

Hur skall jag översätta från 20 resp 13 nånting?

Lelle-22 :confused:
Hej!
För mig verkar det vara den sistnämda som är graderad 10-150, du borde kunna testa att dra den med moment 20, och sedan känna hur hårt den sitter när du drar loss igen.
Berätta gärna resultatet.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Lösa hjulbultar

I så fall har jag haft tur i drygt 40 år. Har alltid använt fett - på senare år kopparpasta på hjulbultarna (plåtfälgar mestadels -alumninium på de 3 sista personbilarna). Alltid dragit "lagom" hårt med fälgkors - både på personbilar och sista 2 åren på husbilen. Aldrig upplevt att man inte måste ta i rejält för att få loss dem igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes & Berit

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3078
Medlemskap
2024
Sv: Lösa hjulbultar

Hej Bosse!

Tack för siffrorna 20 och 13!

På min momentnyckel (47 cm), som jag använde när jag helrenoverade min båtmotor, är skalorna märkta:
daN.m graderat från 1,4 till 20,7 samt på andra sidan:
Torques Foot Pound graderat från 10 till 150.

Hur skall jag översätta från 20 resp 13 nånting?

Lelle-22 :confused:
Hejsan.

130 Foot Pound =17,9 kilogram (kgf.m) vilket är rekommenderat för Fiats 16" fälgar med 16 mm bultar/skruv.

Det blir också ~176 Newton-meter (N.m)
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Lösa hjulbultar

På min momentnyckel (47 cm), som jag använde när jag helrenoverade min båtmotor, är skalorna märkta:
daN.m graderat från 1,4 till 20,7 samt på andra sidan:
Torques Foot Pound graderat från 10 till 150.

Hur skall jag översätta från 20 resp 13 nånting?

Lelle-22 :confused:

Hej Lelle!
1 lbf-ft (Pound force foot) = 1.35582 Newtonmeter, vilket nog är den vanligaste enheten.
Sen om Bosses gummiverkstad använder Pound eller Newtonmeter vete fåglarna? :confused:

/Thomas
 
Toppen