• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Torrbollar"

F

F.d. 2008

Guest
Hej!
Jag vet att jag läste att man kunde göra egna "torrbollar" med speciellt salt med jag kommer inte ihåg vilken typ av salt...
kan någon tipsa om det igen för en glömsk en.
DePe.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

samma salt som sprids på grusvägar.Kan tänkas att saltet i torrbollarna är av mer finfördelad karaktär
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Vägsalt. Calcium Chlorid (CaCl2). Köps i 25kg-säckar, hos Grangården eller annan lanthandel. Pris 119:-/säck förra året. Räcker länge.
Använd 10-lit hink, placera ett durkslag (sil) ovanpå. Fyll salt i t.ex. en nylonstrumpa och lägg i durkslaget. Det får kanske plats 1kg i strumpan. Sätt 2-3 hinkar i bodelen håller fukten borta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: "Torrbollar"

Förra hösten fördes en diskussion om nyttan av torrbollar. De som var för menade att eftersom de fick X antal liter i hinken var bilen torrare med bollar än utan. Andra sidan menade att ny fuktig luft kom in genom alla ventilationshål som finns i bilarna och alltså menade att det var i stort sett omöjligt att torka ut bilen på detta sätt. Nu min fråga, har någon mätt fuktigheten med och utan torrbollar med luftfuktighetsmätare och fått ett någorlunda "vetenskapligt" resultat?
Ove.G :wideeyed::wideeyed::wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50042

Guest
Sv: "Torrbollar"

Jag har haft tre st. torrbollar i min båt i många år, med utmärkt resultat. Gjorde ett test

ett år och lät ett saltkar vara kvar. Saltet var lika torrt på våren som på hösten!

Bosse
 
F

F.d. 29359

Guest
Sv: "Torrbollar" placering

Palcering av torrboll (ar?), hink i husbilen högt eller lågt, sängutrymmet?:wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

I ett slutet utrymme eller ett med dålig ventilation hjälper torrbollar. I ett välventilerat utrymme som en husbil som står ute utan täckning är torrbollar ett försök att avfukta atmosfären vilket som bekant blir litet svårt.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: "Torrbollar"

Vi satte en torrboll i garaget och en i diskhon. Får se hur det ser ut i vår
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

I ett slutet utrymme eller ett med dålig ventilation hjälper torrbollar. I ett välventilerat utrymme som en husbil som står ute utan täckning är torrbollar ett försök att avfukta atmosfären vilket som bekant blir litet svårt.

Jag har förstått att många har sina husbilar stående med uppvärmning under vintern, detta verkar att fungera. Om det nu går att värma upp husbilen utan att värma upp atmosfären varför går det inte då att avfukta husbilen utan att avfukta atmosfären???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

Skojig omvänd logik men felaktig givetvis. För att jämförelsen ska bli rätt så bör man jämföra förflyttningarna från samma håll, antingen från husbilen eller från atmosfären!

Jappe
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: "Torrbollar"

Förra hösten fördes en diskussion om nyttan av torrbollar. De som var för menade att eftersom de fick X antal liter i hinken var bilen torrare med bollar än utan. Andra sidan menade att ny fuktig luft kom in genom alla ventilationshål som finns i bilarna och alltså menade att det var i stort sett omöjligt att torka ut bilen på detta sätt. Nu min fråga, har någon mätt fuktigheten med och utan torrbollar med luftfuktighetsmätare och fått ett någorlunda "vetenskapligt" resultat?
Ove.G :wideeyed::wideeyed::wideeyed:
Här finns en mätning gjord i en båt, under rubrik och länk enligt nedan
5. Mätningar av fukten i en Schelinkryssare

Mögel

Lägg märke till att man "stängde alla luckor"
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Om jag köper en säck med kaliumklorid, häller upp det i en jättestor sil och placerar denna sil över ett badkar som i sin tur står under ett skärmtak är jag övertygad om att jag kommer att fylla detta badkar med vatten ganska snart. Har jag en effektiv luftavfuktare då?

Ja, det har jag men luften har inte blivit mätbart torrare. Detta beror på att ny fuktig luft kommer fram till saltet i samma takt som den avfuktas av detta salt. Exakt samma sak händer i husbilen om den inte tätas helt och hållet. Allt eftersom luften i husbilen avfuktas strömmar ny fukt in i bilen eftersom fysikens lagar säger att ett normaltillstånd skall råda. Atmosfären eftersträvar att ha samma luftfuktighet Bilen har ventilationshål här och där för att vi skall kunna vistas i den utan att drabbas av syrebrist och genom dessa hål kan luften cirkulera och vi har då kommunicerande kärl mellan atmosfären utanför bilen och luften inne i bilen.

Enda sättet att få saltet att verkligen avfukta husbilen är att göra den absolut tät vilket torde vara praktiskt ogenomförbart.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Jag har förstått att många har sina husbilar stående med uppvärmning under vintern, detta verkar att fungera. Om det nu går att värma upp husbilen utan att värma upp atmosfären varför går det inte då att avfukta husbilen utan att avfukta atmosfären???

Är bilen väl vetilerad byter du luften minst 2 ggr per timma så du till för hela tiden ny fukt.
När du värmer bilen tillför du givetvis ny kall luft men du tillför också ny energi så därför håller du värmen men det kostar. Du resonerar rätt men glömmer att du tillför energi och nytt vatten.:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

När bilen står inomhus så sker inte luftcirkulationen på samma sätt som utomhus. Därför brukar mögel uppstå, det har man lärt sig genom åren via husvagnar i diverse lador.
Ett par hinkar "torrbollar" brukar hjälpa. Saltet blir fuktigt under vintern, men ska inte börja droppa, eftersom saltet då är mättat och därmed verkningslöst.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: "Torrbollar"

När bilen står inomhus så sker inte luftcirkulationen på samma sätt som utomhus. Därför brukar mögel uppstå, det har man lärt sig genom åren via husvagnar i diverse lador.
Ett par hinkar "torrbollar" brukar hjälpa. Saltet blir fuktigt under vintern, men ska inte börja droppa, eftersom saltet då är mättat och därmed verkningslöst.

Citat från kryssarklubben angående saltet: Mögel

"Under +7C växer mögel inte och inte heller om luftfuktigheten ligger under 85%."

"Till sist: När man satt in kalciumkloriden ser det länge ut som om ingenting hade hänt – saltet ligger helt oförändrat i durkslaget – men i själva verket är förmågan då störst att ta upp vatten ur luften. Effekten är lägre när saltet börjar flyta sönder, men fortfarande betydande. Även när allt saltet runnit ned i hinken fortsätter lösningen ännu en tid att binda fukt."
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: "Torrbollar"

vägsalt får vägbanor att torka upp, hur går det till och hur kan det fungera om det inte fungerar inne i en husbil?
/Pelle
 
Toppen