• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma värmaren dog och vägrar starta =(

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej!
Jag undrar om någen kan ge mig ett råd...

I fredags så grejade jag lite i husbilen och hade Truman på.. efter ett tag upptäckte jag att den var död och tänkte att okej gasolen är slut.
Igår skulle jag byta tub men såg då att den var inte alls slut (komposit flaska)
Man hör att den försöker tända med gnistan när man vrider på vredet. och när man trycker ner vredet hörs att gas kommer.. men den VÄGRAR att tändas... vad kan ha hänt?

Har bytt det lilla AA batteriet men inget hände...

Det är en Truma som sitter i en Fiat Fendt från -92
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hadde tilsvarende i en Hymer fra 85, der var det manglende jordkontakt mellom den lille tennerboksen og brenneren. Det er og mulig med overslag mellom lederen i kabelen mellom boks og brenner. Det bare tikket i boksen, men det var ingen gnist (vanskelig å se, men en kan løsne høyspentkabelen og se om det gnister )
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Mest är det tändsäkerhetsventil i Truma 3002 eller 5002

Det är förslitningdel och du ska byta

Del 27

2961041.jpg


Hälsningar

Norbert
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Finns det även nån som kan rekomendera någon i närheten av Borås eller Linköping som skulle kunna fixa en sån här Truma värmare? känns som det inte är det lättaste att skruva isär denna...
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hej!
Jag undrar om någen kan ge mig ett råd...

I fredags så grejade jag lite i husbilen och hade Truman på.. efter ett tag upptäckte jag att den var död och tänkte att okej gasolen är slut.
Igår skulle jag byta tub men såg då att den var inte alls slut (komposit flaska)
Man hör att den försöker tända med gnistan när man vrider på vredet. och när man trycker ner vredet hörs att gas kommer.. men den VÄGRAR att tändas... vad kan ha hänt?

Har bytt det lilla AA batteriet men inget hände...

Det är en Truma som sitter i en Fiat Fendt från -92

Kan vara lite trög och hänga sig så det är bara att försöka att trycka och släppa upp för att få igång den, dom går nästan aldrig sönder men blir lite trög med åren och behöver ev. lossas och smörjas upp med parafin, vilket jag gjorde på min 89 sen gick den igen.
Du får gärna ringa och fråga om det behövs svårt att beskriva i text.
 
Senast redigerad av en moderator:

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Tack alla för svar! det är löst nu! det var hela under delen nr:42 på skissen, som hade lossnat och satt på sniskan under bilen.. satte tillbax den och nu går den gen =)
Mycket tacksam för alla svar

Mvh/Nicklas
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hej igen alla.. det visade sig att helt löst är inte problemet... nu startar den så fint osv.. men den låter väldigt kostigt.. ett vinande floffande ljud när man drar på.. det låg massa isolering runt underdelen innan med den slet jag bort.. kan det vara det att den tar in luft på ett konstigt vis nu kanske?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Jo det kan nog med stor säkerhet vara att det är vinden som försöker blåsa ut lågan när den kommer underifrån om det är så att du har tagit bort isolering som kanske även vara "blåsskydd" .
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Måste vara så.. var får man tag i sådan isolering? såg ju precis ut som sån isolering till hus.. men den brann ju såklart inte det testade jag med en tändare för jag blev nyfiken... men slängde den sen =/
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Nu har jag konstaterat vad det är, när jag tar bort underdelen (nr:42) och tänder kaminen så brinner den ljudlöst och fint.. när jag monterar underdelen så kommer brännaren upp en liten bit och det är då allt ojud börjar...

Någon som vet om nummer 40 och 41 skall med precion gå in i brännaren för på min brännare så glappar dom som tusan...
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Nu har jag fått rätt på den och den brinner ljudlöst och fint, skulle dock vilja veta vart man får tag i sån där isolering? som sagt såg ut som vanlig husisolering men dock brandsäker såklart.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hej, hoppas det är okey att ställa en fråga i denna tråd.

Jag har en Truma S3200(från 1990) som har fungerat utmärkt dock har den varit känslig när det blåser ute.

Nu inför sportlovet så gick ut och provade den igår och den startar ej, batteriet är okey och när jag trycker ned vredet så tänder den den lilla lågan som syns i "fönstret" men så fort jag släpper vredet så slocknar den.

Vad kan det vara, känner en lätt oro eftersom vi ska åka på onsdag kväll till Abisko brrr :)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hejsan, om lågan slocknar fast du håller ner vredet så pilotlågan brinner tillräckligt länge, men det ändå inte hjälper så funkar inte tändsäkringsavkänningen som känner av lågan och håller gasolflödet öppet.

Om det börjar bråka bara för att brännaren inte har varit i bruk en lite längre tid så kan det räcka om du har möjlighet.... Skruva bort skruvarna så du får bort "glaset" i synhålet, och blås runt och rent ner i hålet med tryckluft, utan att stoppa ner munstycket för långt i hålet.
Det brukar många gånger få igång både tändgnista och avkänningen för brinnande låga. Det räcker ibland med sot, spindelväv och fukt för att störa ut en eller båda funktionerna.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Truma värmaren dog och vägrar starta =(

Hej

Okej. Jag har plockat ur värmaren nu och skyddslocket under brännaren låg löst samt den fjäder som skall hålla fast den saknades såklart.

Jag såg också att ett "rör" (det högra med en fläta över sig) verkar lite stukat, är det ett känsligt sådant och vad fyller det för funktion? (bifogar en bild)

Kan också nämna att jag upplever att termostaten ej fungerat tidigare utan att den gått för fullt hela tiden, men som sagt det är vad jag upplevt.


mvh Michael
 

Bilagor

  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    2,1 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:
Toppen