• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF-gott

F

F.d. 9520

Guest
Hej!
Här kommer något gott till fredagskvällen tex.
Lägg ett block fetaost á 200g i en oljad form. Hacka tomat, paprika, rödlök o vitlök o lägg ovanpå. Smula oregano över o peppra lite. På med lite mer olja och lite jalapenos. Riven ost över o sen in i ugnen, till osten smält. Väldigt gott jag lovar! Men ät inget bröd eller andra kolhydrater till för det blir inte bra! Ett rödvin till som passar med osten kanske.
Hälsningar Ylwa
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: LCHF-gott

Glömde säga att man äter en sallad till om man vill.
LCHF-kålpudding:
Strimla ett litet vitkålshuvud o 1 gul lök o fräs i smör. Fräs även 800g blandfärs. Krydda med salt, peppar o kryddpeppar. Blanda o lägg allt i en form. Häll över 2 dl grädde. In i ugnen en stund. Obs att det inte är sirap i detta. Underbart gott o man borde kunna göra det på spisen också. Har inte provat det.

Gräddkokt kål är jättegott till kött eller korv tex.

Ja som synes så har detta blivit min nya religion, nästan. Man mår bra o det är det viktigaste. Sen kan man ju stå ut med att äta denna mat också. Inga större problem. :spinny:
 
H

hianders

Guest
Sv: LCHF-gott

Ylwa! Jag gick in på Allt om Mat och sökte på LCHF och hittade en del intressanta recept. Vi får prata om det i Lumsheden.

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-gott

Jag har en granne modell större som har ätit LCHF ett tag nu men hon tycks inte gå ner i vikt efter ha bytt sockret mot fett. Jag föreslog henne att börja äta LCLF i stället men då blev hon sur och förbannad. Är det möjligen så att LCHF påverkar humöret negativt? :D

Jappe
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: LCHF-gott

Nä, Jappe, det ska det väl inte göra. Men det kan ta tid att börja gå ner o det är nog svårt om man är van vid att äta mycket socker. Det ska ställas om i hjärnan. Alltså tankesättet. Jag har inte gått ner särskilt mycket, men det får ta den tid det tar, bara jag mår bra, som sagt. Det är väl kanske så att var och blir salig i sin tro, eller vad säger du?:yes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-gott

Jag skojade bara, tyckte jag. Vad jag menade var att många LCHF-are tycks tro att det är fritt fram att glufsa i sig en massa fett istället för en massa socker. Därför tycker jag att LCLF låter ännu bättre än LCHF.

För den oinvigde är detta säkert helt obegripligt. Därför: LCHF betyder low carbonat high fat. LCLF = low carbonat low fat, sådär ungefär. Faktiskt osäker på korrekta betydelsen själv.

Jappe
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: LCHF-gott

Hej!

Vet av erfarenhet att Gi funkar bra - först vår dotter som gick ner 22 kg och sedan jag själv som gick ner 14 kg. Det tog visserligen ett år men jag tror att det är bra att ta det på sikt och jag har nu lyckats hålla kvar vikten. Detta var den enklaste metoden för min del som jag har provat på under åren.

Marie:yes:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: LCHF-gott

Jag förstod att du skojade! Men du har så rätt också för i början är det mycket grädde och så, men det mattas av efter ett tag. Men dr Dahlkvist säger ju att man ska äta mkt fett av rätt sort. Jaja, som sagt var och en blir salig på sin tro! Ha det bra!
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-gott

LCHF-kålpudding:
Strimla ett litet vitkålshuvud o 1 gul lök o fräs i smör. Fräs även 800g blandfärs. Krydda med salt, peppar o kryddpeppar. Blanda o lägg allt i en form. Häll över 2 dl grädde. In i ugnen en stund. Obs att det inte är sirap i detta. Underbart gott o man borde kunna göra det på spisen också. Har inte provat det.


Jag gjorde just en kålpudding efter ovan citerade recept förutom inte fullt så mycket grädde och det var ju gott faktiskt, om än lite ovant. Min vana trogen ville jag ha rårörda lingon till, men eftersom jag har blivit mer noga med vad jag äter så tittade jag på innehållsförtecknigen på burken: per 100g, 45g lingon och 48g socker, så jag avstod. Undrar vad de övriga 5 procenten består av.

Kanske finns det något som kan ersätta lingonen; det är ju gott med något till. Potatis är ju tyvärr "förbjudet".

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: LCHF-gott

Ja visst är det gott! Vet inte om det behövs något till. Det är ganska mycket kål och det är just detta jag menar med att man måste tänka på ett annat vis. Man är så van att ha potatis eller pasta till allt, men man vänjer sig vid att ha sallad i stället. Men till kålpudding? Lingon med lite råsocker på är bättre kanske?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF-gott

Jag skojade bara, tyckte jag. Vad jag menade var att många LCHF-are tycks tro att det är fritt fram att glufsa i sig en massa fett istället för en massa socker. Därför tycker jag att LCLF låter ännu bättre än LCHF.

För den oinvigde är detta säkert helt obegripligt. Därför: LCHF betyder low carbonat high fat. LCLF = low carbonat low fat, sådär ungefär. Faktiskt osäker på korrekta betydelsen själv.

Jappe

Om jag fattat det rätt så förbränner kroppen i första hand socker/kolhydrater för att förse cellerna med energi. Om man tar bort kolhydraterna måste man ersätta dem med något annat annars börjar kroppen förbränna proteiner från muskelmassan (katabol metabolism).

Om man ersätter kolhydraterna med fett så förbränner kroppen fettet i maten till energi. När fettförbränningen är igång fortsätter kroppen med att förbränna fett från lagrade fettdepåer när fettet i maten är förbränt. Konstigt nog tycks det behövas fett i maten för att få igång förbränningen av fettdepåerna i kroppen.

Om man äter tillräckligt mycket kolhydrater och fett samtidigt förbränns kolhydraterna till energi och fettet i maten lagras undan, och fettförbränningen kommer inte igång.

Dessutom lär det vara så att om man äter väldigt lite (totalt antal kcal) så ställer kroppen in sig på svält och tar vara på varenda gnutta i allt man stoppar i sig. Därfär är det så svårt att varaktigt gå ner i vikt genom att svälta sig. När man börjar äta normalt igen så är metabolismen fortfarande inställd på svält och då går man genast upp igen när man äter "normalt".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF-gott

Ja, här finns många förvirrande läror och synpunkter i det här ämnet. Jag vet i alla fall att jag för c:a 10 år sedan gick ner 15 kg på fem veckor (världsrekord?) genom att äta i stort sett bara grönsaker och mineral- och vitamintabletter. Jag cyklade flera mil varje dag också, förståss.

Livsfarligt, sa alla mina feta grannar med avunden lysande ur deras ögon, men jag mådde jättebra och har bara gått upp 3 kg sedan dess som jag nu har tagit bort igen med hjälp av stenåldersmaten + lite cyklande på elcykeln.

Det är svårare med rökningen!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17318

Guest
Sv: LCHF-gott

Jag har en kompis som är Läkare, han ordinerar sin överviktiga patienter Dr Dahlqvist recept.
Kör det själv , det fungerar, och precis som roland & viola skriver, för att kroppen skall ta av det egna fettet så måste fett tillföras. Går man inte ner i vilt så sluta med eventuell frukt, som innehåller mycket fruksocker.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: LCHF-gott

Hej
Vi har börjat med LCHF. och hållit på cirka en månad nu och gått ner 6 kg nu
Så dert fungera mycket bra, och man vänjer sig med den nya maten.

Ägg och fet ost tycker vi är bra på morgonen, man håller sig mätt länge på det.

Detta är den bästa bantnings tipps vi har fått.


MVH
Walter
 
F

F.d. 18216

Guest
Sv: LCHF-gott

Jag är på jakt efter matförslag - LCHF då :)
Är mjölkallergisk och saknar ugn i husbilen.
Tar tacksamt emot tips :)
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: LCHF-gott

Hej !

Det låter smarrit och jättegott med allt flottet men jag undrar hur det låter om några år när hjärtintensiven är fullsmockad av alla hjärtinfarkt patienter.

reviera
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: LCHF-gott

Vi har ätit LCHF i 3.5 år och mår jättebra. Förutom att vi har gått ner i vikt är vår hälsa jättebra.
En annan sak är att det blivit mycket enklare med matlagningen i husbilen. Man slipper koka potatis, pasta och ris som tar lång tid. Man skär bara upp dom grönsaker man vill sen steker eller grillar man kött, fisk eller fågel. Mycket smidigt.
 
Toppen